Publicerat December 2, 200817 yr Nu är jakten i stort över med hund. men för att hålla igång så hade jag tänkt köra mycket drag i vinter/vår blir bra träning för både husse och hund .och vem vet kanske man törs ställa upp i nån tävling mot vårkanten... är det någon fler här inne som tränar/tävlar med sin hund? Jag tänkte köra premiär svängen idag,,, eller sväng och sväng ut och vänja hunden vid och Dra lite iaf Har inte kört något förut. men ska bli spännande och se om hon får poletten att trilla ned, eller om vi får jobba på det lite mer. kanske nån som har mer erfarenhet om hur man ska gå till väga? Vet inte om ämmnet hör hemma här riktigt men jag tänkte att eftersom Vorsteh är en känd draghundsras borde det finnas kunnigt folk här (även andra stående hundar oxo givetvis) Jonas
Publicerat December 2, 200817 yr jag drar ganska mycket med gammelhunden vi har.. blir en hel del skidor under vintern.. Börja vänja hon med en pulka.. så gjorde jag iaf... Så hon blir van att det är nåt som följer med bakom.. För mig underlättade det iaf att en annan hund var med också.. dom peppade liksom varandra och brydde sig mindre om vad som hände bakom dom
Publicerat December 2, 200817 yr Författare jag drar ganska mycket med gammelhunden vi har.. blir en hel del skidor under vintern.. Börja vänja hon med en pulka.. så gjorde jag iaf... Så hon blir van att det är nåt som följer med bakom.. För mig underlättade det iaf att en annan hund var med också.. dom peppade liksom varandra och brydde sig mindre om vad som hände bakom dom Jag var ut idag=) blev ca 8-9 km ......först körde en kompis ca 5 min före mig och när jag kom på spåret så gick det klockrent från början tills vi kom ikapp...sen började hon strula och ville gå på sidan och runt benen med linj*veln=) men sen löste vi det och med lite uppmaningar började hon dra igen och sista svängen körde vi nästan 4 km fullfart utan missöden och jag var nöjd som en lärka och avbröt då. så jag tror det kommer gå bra i fortsättningen, men måste skaffa mig en expander lina, blev lite ryckigt i starterna men det var skit kul och jag ska nu försöka hålla igång 1-2 ggr i veckan till det blir vår och finväder=)
Publicerat December 3, 200817 yr Vi har än så länge bara dragtränat med sparken men ska snart avancera till skidor. Har inga tävlingsambitioner (ännu i alla fall) men det är rolig motion. Kommit över riktigt fina grejor - 2 pulkor (1 tävlings- och 1 tränings-) och vikter som man lägger i, sammanlagt ca 50 kg, nomesele finns också så nu fattas bara expanderlina och pjäxor så är det bara att bege sig ut.
Publicerat December 3, 200817 yr Jag var ut idag=) blev ca 8-9 km ......först körde en kompis ca 5 min före mig och när jag kom på spåret så gick det klockrent från början tills vi kom ikapp...sen började hon strula och ville gå på sidan och runt benen med linj*veln=)men sen löste vi det och med lite uppmaningar började hon dra igen och sista svängen körde vi nästan 4 km fullfart utan missöden och jag var nöjd som en lärka och avbröt då. så jag tror det kommer gå bra i fortsättningen, men måste skaffa mig en expander lina, blev lite ryckigt i starterna men det var skit kul och jag ska nu försöka hålla igång 1-2 ggr i veckan till det blir vår och finväder=) ja men det är ju lysande =) jo det är ganska skönt med expanderlina =) hehe... fan nu blir jag ju sugen... kanske måste fara ett par kilometer ikväll... annars får man väl ta det till helgen=) Du får komma hit nån gång och åka.. så min hund får nån å försöka springa ikapp... han tappar intresset efter ett tag om det inte är någon mer som åker.. vettefan hur jag ska få bort det... men det kanske löser sig när jag börjar åka med lillen... han har börjat få dra pulka nu... så kanske att man kan pröva dra några korta svängar med skidor till våren
Publicerat December 4, 200817 yr Tävlar inte i drag heller, men brukar ha honom före sparken & ibland har han fått agera lift till min son med "bobben". Har en liten backe på mitt bostadsoråde som är lagom att dra uppför. Får gå med honom i koppel & dragsele med pulkan kopplad (alá weight-pull), annars blir det lätt ryckigt, det gillas inte vidare av sonen! Men man måste hitta olika sätt att motionera/stimulera hunden på...
Publicerat Februari 9, 201115 yr Jag har fyra korthår, i fjol körde jag ganska mycket släde med dom. Jättekul både för hundarna och matte! Jag har en liten och lätt rottingsläde (nome) med draglinor, behändigt att kunna motionera alla fyra samtidigt! Varken jag eller maken är mycket till skidåkare, men ibland tar vi två hundar var och ger oss iväg och "tolkar hund". I år har vi dock bara två hundar att köra med eftersom en är konvalcent efter ett benbrott och en väntar valpar, så då blir det mest skidåkning eftersom det går för tungt med släden för bara två hundkrafter.