Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bra motivering för ytterligare vapen?

Featured Replies

Publicerat

Är inne på att skaffa mig en 22LR till garderoben. Har sen tidigare 4 bössor, 2st Klass 1, och 2st hagelsprutor.

Är det problem att få en 5:e bössa?

Vad ska jag skriva som motivering? Behövs det ens?

Publicerat
Är inne på att skaffa mig en 22LR till garderoben. Har sen tidigare 4 bössor, 2st Klass 1, och 2st hagelsprutor.

Övningsskytte samt avlivning i en fälla som du har utställd i Elmsta? Det sista måste du nog fila lite på givet att du är skriven i gettot..

Mvh!

Publicerat

Vad ska jag skriva som motivering? Behövs det ens?

Kan ju omöjligt vara några problem att motivera denna. Helt andra ändamål än dina befintliga bössor!

Publicerat

Eftersom 30-06 verkar vara minsta kaliber under 22 så skriver du bara småviltjakt. Dom borde inte kunna neka det. Och gör dom d så ska du ha den efter lite argumenterande. Om dom inte kan lova dig att jaga ripa på fjället med 06:an.

Publicerat
  • Författare
Övningsskytte samt avlivning i en fälla som du har utställd i Elmsta? Det sista måste du nog fila lite på givet att du är skriven i gettot..

Mvh!

Tackar o bockar, ska testa o se vad de säger.

Jag e inte skriven i nå't getto B)

Publicerat

Fyll i licensansökan, lämna in...

Vill dom MOT förmodan ha en motivering lär dom höra av sig vilket är för jobbigt och avslå ansökan utan grund är tjänstefel.

Så resonerar jag som aldrig livet motiverat nåt eller skulle göra det heller för den delen såvida dom inte kräver det på ett eller annat sätt.

Publicerat
Fyll i licensansökan, lämna in...

Vill dom MOT förmodan ha en motivering lär dom höra av sig vilket är för jobbigt och avslå ansökan utan grund är tjänstefel.

Så resonerar jag som aldrig livet motiverat nåt eller skulle göra det heller för den delen såvida dom inte kräver det på ett eller annat sätt.

Man kan iofs fråga sig om man inte skulle införa licens på hattar...B)

Publicerat
Man kan iofs fråga sig om man inte skulle införa licens på hattar...:lol:

B)

Publicerat
Man kan iofs fråga sig om man inte skulle införa licens på hattar...:(

Äh, man är ju en sån som inte följer trender, jag S K A P A R trender :D:mad::o

Publicerat

jag har aldrig motiverat ett vapen som varit nummer 1-6, ska ansöka om en 3:e klass ett som blir mitt 7:e vapen nu ska se hur det går.

fungerar det inte kör jag barntaktiken - slänger mig ner på golvet, sparkar med benen och slår med händerna samtidigt som jag ylar:

-Jag viiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiill ha, vill ha, vill ha, vill ha osv

tills de skriver ut licensen åt mig

Publicerat
jag har aldrig motiverat ett vapen som varit nummer 1-6, ska ansöka om en 3:e klass ett som blir mitt 7:e vapen nu ska se hur det går.

fungerar det inte kör jag barntaktiken - slänger mig ner på golvet, sparkar med benen och slår med händerna samtidigt som jag ylar:

hahahaha :mad: rätt taktit :( jag betalar för att se det på film :o aah. bästa kommentaren idag :D

Publicerat
hahahaha :( rätt taktit :o jag betalar för att se det på film :D aah. bästa kommentaren idag :D

Jo den filmen vill jag också se :D:D:D Men största risken är att han inte har en endaste licens då :mad:

Publicerat
Jo den filmen vill jag också se :o:D:D Men största risken är att han inte har en endaste licens då :(

då kommer film 2 då han skriker och sparkar och vill ha tillbaka dom :mad:

Publicerat

Jag trodde först att det var tips för att övertala "frugan".... :lol:

Snuten brukar vara lättare att komma överens med. Det ska nog gå bra. :D

Publicerat

Funkar d så flyttar jag till Umeå :D

Publicerat

det var snack om att skaffa fler vapen än de 6 som är vanligt, bla Håkan sa att (tror jag) att om man har ett tillräckilgt maffit skåp, så ska det faktiskt gå att motivera fler än 6 vapen. Men då snackar vi ju inte vanliga vapenskåp längre... Nån som vet mer? eller har jag fel igen :D

Publicerat

alla ss-3492 skåp är ju godkända upp till 20 poäng.

Jaktvapen 1 poäng, pistol 2 poäng och automat 3 poäng

Publicerat

Don´t get your hopes up, jag har försökt men kvinnan som är chef på licensavdelningen i Umeå är lika samarbetsvillig som en nordkoreansk statstjänstemän. Min motivering var att jag behöver en grovkalibrig drevjaktstudsare med Aimpoint för klövvilt och björn samt eftersök och passande nog har jag fått min morfars Hva 46 9,3X57 då han slutat jaga. Jag har sedan tidigare en Tikka M65 6,5:a för mestadels klass 2-jakt och en 338:a enpetare för grisvak, båda försedda med ljusstarka gluggar. Ingen av dem är dock särdeles optimal för tex björn eller drevjakt på gris men jag har utifrån den jakt jag faktiskt bedriver ingen anledning att "garderobsanpassa" innehavet då lagen faktiskt statuerar att licens kan medges om ett "kvalificerat behov" föreligger. Det finns heller inte ekonomiska förutsättningar att tex köpa en studsare med pipbytessystem efter att jag köpte min drilling häromåret. Vad det anbelangar det kvalificerade behovet så har jag tillgång till jakt på 8000 hektar i Västerbotten och Västergötland med i stort sett de flesta viltarter undantaget mufflon och fjällripa. Totala antalet jakttillfällen per år har jag beräknat till ca 80 och det är i mitt tycke att definiera som "ett kvalificerat behov". Men icke! Det sista är dock inte sagt i denna fråga, skall "trakassera" avdelningen med en ny ansökan, särskilt som Jägareförbundet på länsnivå genom Hasse Johansson numera fråntagits remissrätten. :rolleyes: Blev mycket upprörd då denne man lämnade ett nekande remissvar som inte hade ett smack med motiveringen att göra och tog sålunda kontakt med Jägareförbundet centralt. Vet för övrigt att P-O Stenmark blev mäkta förbannad på länsförbundet här då han fick avslag på en licensansökan gällande en "grovsing" för Afrika-jakt. "Det behövs inget grövre än 9,3X62 i Afrika.." ansåg Svenska Jägareförbundet i Västerbotten. Karln har ju för böveln licens som PH i Nambia samt att att han har en kassun som förvaring! Med sådana vänner behöver man inga fiender var hans kommentar om Jägareförbundet Västerbotten. Jag håller med..

Like with German tourists stupidity is everywhere..

/ Arnold Judas Rimmer