Publicerat December 2, 200817 yr För några år sedan använde jag mig av 30-06 med vulcan kula, men nu senaste inköpet av amm. så blev det Oryx. Jag tycker mig märka att Oryx inte expanderar lika mycket som Vulcan. Har t.o.m. skjutit genomskott på vuxet kronvilt med utgångsdiameter på bara ett par cm. Är det jag som råkar träffa annorlunda, d.v.s. missar revben mm, eller är det fler som har ungefär samma erfarenheter. Anledningen till bytet är ökad tillgång på vildsvin och Oryx skulle ha bätte genomslagskraft. Men jag skjuter mest rådjur och de vildsvin som blir är mestadels kultingar o unggrisar. Finns Vulcankulan fortfarande, eller har den ersatts av Oryx? Jag funderar i alla fall på att återgå till Vulcan. Kalibrarna för min del är 30-06 och 7x57R. En annan tanke är ju att spetsen är mer skyddad på Vulcan. Och eftersom en jaktpatron åker i och ur bössan ett antal gånger innan den avfyras så kan det kanske vara bra. Jag vet inte om precisionen påverkas nämnvärt av lite avgnagt bly från spetsen, men med Vulcan så slipper man i alla fall fundera på det.
Publicerat December 2, 200817 yr Jag gillar inte Oryx, säkert en bra kula men jag har stött på liknande problem som du, drog två genomskott på en kalv på 170m i höstas och utgångshålen var inte större än två tre ggr kuldiametern, båda lungorna genomborrade av ett runt hål. Så vill inte jag att en kula ska uppföra sig. Vulkan finns fortfarande, åtmindstånde att köpa för att handladda. /Lasse
Publicerat December 2, 200817 yr Liksom dig och Skurebo har jag fått helmanteleffekt på dovhjort vid två tillfällen med oryx....och det var sista gången jag använde den! Vulcan har jag bara bra erfarenheter av mot såväl älg,hjort som rådjur. På min skottlista står huvudsakligen rådjur,dovhjort och grisar,är mycket nöjd med såväl Nosler Ballistic Tip samt Hornady SST i avseende på effekt. Dessa har polymerplastspets appropå dina tankar om skadade blyspetsar. /Micke
Publicerat December 3, 200817 yr Märkligt... De flesta som klagar på Oryxen tycker den överexpanderar eller t.o.m splittras. Vad gäller spetsen så kan man eg. klippa av blytoppen på en, säg Nosler, utan att det blir någon skillnad i effekt.
Publicerat December 3, 200817 yr Oryx har gett mig en del mindre angenäma upplevelser och ratar kulan konsekvant. Många är jättenöjda, inte jag. Angående deformerad kulspets så är det bara att skjuta, det spelar ingen större roll. Kanske för bänkskyttar men inte för jägare. Kika runt efter andra fabrikat än Norma. Det finns ju Remington, Sellier & Bellot, Federal, Sako etc och de är dessutom många gånger MYCKET billigare än Norma
Publicerat December 3, 200817 yr För min del så har jag sett några totalhavererade Vulcan, så det är en kula jag inte har något förtroende för. Har en där manteln satt i bogen på en tjur men det finns inte något bly kvar alls i manteln. Vad det gäller Oryx så tycker jag att klagomålen brukar vara att den är för mjuk och inte för hård?
Publicerat December 3, 200817 yr Pratade med en kille här hemma som f.ö är måg åt Eric Wallin på Allt om jakt o vapen och när dom testade kulor sist tyckte han att Oryxen markant blivit mjukare och splittras lättare. Jag vet att flera här bla Mkj har dåliga erfarenheter av Oryxen som en för hård kula dvs helmanteleffekt. Jag har ej märkt det men det kanske beror på att jag skjuter med den nya Oryxen?
Publicerat December 3, 200817 yr Jag har snarare sett motsatsen till det ni beskriver - alltså att oryxen expanderar rejält. Och dessutom har jag hört klagomål åt det hållet snarare än tvärtom. För egen del har jag nästan endast skjutit rådjur med den kulan i kaliber 6,5mm och där har jag inget att klaga på vare sig när det gäller utgångshål eller effekt. Det har blivit en del rävar och grävlingar med samma kombination samt den dovspetsen ni ser här intill. Rejäla utgångshål och bra effekt.
Publicerat December 3, 200817 yr Min uppfattning är den att oryx uppträder olika beroende på kaliber och hastigheter. Det går således inte att säga något generellt om kulan som sådant. Det är klart att en tråkigt upplevelse eller två och man slutar att använda en kula helt. För min del är det alltid en fråga om anpassning av kulan till viltet, tycker att jägare som inte gör så är något naiva. Vi söker en kula som kommer att ge genomslag eller gå genom minst en knäled på älg, som alltid expanderar rejält och som trots allt detta inte splittras eller ger stor köttförstöring. Tala om omöjlig kombination, särskilt då med beaktande av att viltet vi jagar är allt från en klen kidde alternativt till en stor ilsk galt eller älgtjur. För egen del har jag använt Woodleigh PP, Sierra GK, Mega, BT, AB, Alaska, Oryx och TSX i kalibrarna 6,5 mm, .30 och 9,3 i de delar det är möjligt och lite blandat. Resultaten har varierat kan man konstatera. De två kulor som står ut och som har blivit favoriter är TSX och SGK. SGK har jag valt för sin precision och sansade skottverkan och köttförstörelse, jag använde den i england nyligen med 8 skott på 8 hjortdjur där den längsta flyktsträckan var 70 meter efter ett 170 meters skott på en råbock, en inte optimalt skjuten dovtjur gick ungefär lika långt, in mitten höger lunga, rev upp levern och ut bak i vänster lungkant i diafragman skothåll 15 meter. Förövrigt kan jag tillägga att SGK i 150 grains .30 varianten har blivit väsentligen hårdare under de sista tre åren. TSX har jag valt för att den är hård och stabil, valet när man skall skjuta vilt som är lite hårdare än hjort. Därutöver är AB kulvalet i en drilling 7 mm då det är den kula som skjuter bäst i vapnet. Jag vet att vulcan är många europeiska skyttars favorit vid drevjakt, aggressiv expansion och sällan genomslag är sådant som önskas av dem, vi jagar inte så och anser att den mängden köttförstöring är för stor. /C
Publicerat December 3, 200817 yr Skjuten med 13g Vulkan. 30,06. Kulan gick igenom och lungorna ville med ut !
Publicerat December 3, 200817 yr Oryxen är och SKA vara avsevärt hårdare än vad vulkan är. En vulkan som passerad genom en knäled eller ett bogblad på en vuxen älg är allt som oftast splittrad. Och visst får man genomslag med en oryx om du skjutar "baki bogen" på vilken storlek på älg du än kan hitta i sverige. Men du har fortfarande ett dödande skott även om flyktsträckan ofta är 50-100 meter. Ifjol sköt jag en ko på 60-70 meter, snett framifrån genom knäleden, genom hjärta och satt i skinnet, med en alaska (som är avsevärt mjukare än oryx) Hon tjurade och sprang 80-90 meter ändå. Sköt även en kalv som tog rätt högt, dock bägge lungorna och den lille en sprang 200 meter efter samma kula dvs alaska i cal 9,3. Så visst kan det bli flyktsträckor även om det är lite grövre calibrar och mjuka kulor.
Publicerat December 3, 200817 yr Har bara jagat med 13g ORYX (.30-06) av de två kulorna. Tycker den fungerar bra på allt villt, har fällt Räv, Rå och Älg med den. Vill ha mycket kött kvar och skjuter därför helst bakom bogbladet. De två älgar jag skjutit med kulan har gått mindre än 15 meter efter träff. Vulkan uppfattas av många som en splitterbomb som man inte kan lita på i alla situationer därför att den kan i vissa fall vid ex. ben träff redan ha lämnat sin energi före den kommer in i "maskinrummet". Det som skiljer kulorna åt är ju framförallt bondningen mellan bly och koppar i ORYXEN, vilket i lite större grad garanterar en djupare penetration. Jag har testat ett antal kulor men har återkommit till ORYX då den ligger ok i pris (handladdar själv) och ger bra effekt enligt mina erfarenheter. /Johan
Publicerat December 3, 200817 yr Hur är det med Accubonden då? Är inte det ett alternativ till Oryx el. Vulcan?
Publicerat December 3, 200817 yr Det är klart att AB är ett alternativ, det är dock inte ett "likvärdigt" alternativ, en enligt mig bättre kula som är en bra ersättare för de så typiskt knubbiga Oryx/Alaska är Woodleigh PP eller RN, där PP är något hårdare i manteln eller bara helt enkelt inte öppnar så fort. En AB är väsentligen mer av en långhållskula och även om den är bondad är den helt enkelt annorlunda... /C
Publicerat December 3, 200817 yr Ingen av dom till mina bössor. Swift A-fame o Barnes till 8 mm och till 308:an. Även Mega till 308:an.
Publicerat December 16, 200817 yr Ingen av dom till mina bössor. Swift A-fame o Barnes till 8 mm och till 308:an. Även Mega till 308:an. Men dom två första du nämner är ju ljusår bättre än oryx och vulkan
Publicerat December 17, 200817 yr Det här med Oryxkulornas uppträdande i viltet är en intressant historia, för det första så är det precis som Christian säger att uppträdandet varierar mellan olika kalibrar och kulvikter. Bäst erfarenheter har jag av Oryx i 6.5x55 där jag inte haft några problem. Nu har jag i o f s inte skjutit några stora mängder vilt med denna kombination men ett 20-tal klövvilt har det blivit. Jag är ingen varm anhängare av 6.5x55 till klass 1 vilt men om man är lagd åt det hållet är oryxen ett av de allra vettigaste alternativen. Den kombination som jag har mest erfarenhet av är 180 grains Oryx i kal .308, själv har jag laddat den i 308 win i dryga 800 m/s men min bror som saknar den gen som drivit mig att byta bössor och kalibrar genom åren har använt Oryx i sin 30-06 sedan kulan introducerades. Han har med all säkerhet skjutit närmare 200 klövvilt med den kombinationen trots att han haft några märkliga intermezzon mrd oryx under åren. Det har handlat både om kulor som inte expanderat över huvud taget men också om den raka motsatsen d v s kulor som överexpanderat så att de inte klarade av att penetrera en kronspets i som sköts bakom bogen. Visst dog hjorten men kulan gick bara igenom ett revben på ingångssidan utan att lämna ett märke på revbenen på utgångssidan. Själv hade jag en incident där jag sköt tre skott på en dovkalv där alla tre skotten satt inom en snusdosa i bogvecket, efter en minut så lade sig kalven men de invändiga skadorna var minimala med sårkanaler genom lungorna som var stora som en 50 öring. Jag har också skjutit en del vilt med 8mm 196 grains Oryx men ett Vo på 730 m/s, jag upplever den kombinationen som väldigt mjuk med begränsad genomträngnings förmåga men jag har inte skjutit tillräckligt med vilt för att dra några säkra slutsatser av denna kombinationen. Den sista kombinationen som jag har erfarenhet av är 15 grams Oryx i 9.3x62 laddad till 800 m/s, den kombinationen har gett bra effekt med begränsad pentration. Om detta är bra eller dåligt beror så klart på situationen, det kan givetvis vara en fördel för den som jagar med hund men det kan också vara en nackdel om vinklarna inte är de mest gynnsamma. Kontentan är att jag upplevt Oryx som en skaplig kula i flera kalibrar men att den bjudit på en del mindre trevliga överraskningar vid några tillfällen. MVH Henrik