Publicerat December 3, 200817 yr Då börjar det närma sig igen - undersöker/söker i dagsläget Wachtelvalp(tik). Föräldradjuren skall vara stabila och trevliga hundar med ett stort jaktintresse - vildsvinsintresse är ett krav hos föräldradjur(m.fl). Finns det någon som vet av någon intressant kull? Kanske någon som är i planeringsstadiet? MVH/ RG
Publicerat December 4, 200817 yr Då börjar det närma sig igen - undersöker/söker i dagsläget Wachtelvalp(tik). Föräldradjuren skall vara stabila och trevliga hundar med ett stort jaktintresse - vildsvinsintresse är ett krav hos föräldradjur(m.fl). Finns det någon som vet av någon intressant kull? Kanske någon som är i planeringsstadiet?MVH/ RG Wachtelvalpar väntas e:Wille Vom Sirius u: Hatz Watz Ussa´s Ossa Morra är parad och valpar förväntas i Januari med leverans i månadsskiftet februari/mars
Publicerat December 4, 200817 yr Christ.. Nu är väl Morra ett hyfsat vanligt namn när det gäller just wachtel men har du koll på Morras husse och matte månde? Labbefreaks händelsevis? Mvh!
Publicerat December 4, 200817 yr Christ.. Nu är väl Morra ett hyfsat vanligt namn när det gäller just wachtel men har du koll på Morras husse och matte månde? Labbefreaks händelsevis?Mvh! Stämmer bra det,hanen var med i senaste jaktjournalen och morra är från carmals
Publicerat December 4, 200817 yr He he.. läste om Morra nyligen, vi har labbe från dem.. vart lite sugen faktiskt men nja, har span på en annan kommande kull. Tror iaf att det blir bra jyckar, Anders och Mirjam grymt seriösa i vad de gör Mvh!
Publicerat December 5, 200817 yr He he.. läste om Morra nyligen, vi har labbe från dem.. vart lite sugen faktiskt men nja, har span på en annan kommande kull. Tror iaf att det blir bra jyckar, Anders och Mirjam grymt seriösa i vad de gör Mvh! Ja förutsättningar finns ju där för att det ska bli bra hundar. Fårse om man själv ska skaffa en,man är ju sugen:)
Publicerat December 5, 200817 yr Ja förutsättningar finns ju där för att det ska bli bra hundar. Fårse om man själv ska skaffa en,man är ju sugen:) En snabb koll lite ang dessa hundar... Tiken: Konstig nog har bara två av tikens tidigare kullars valpar startat på jaktprov? Rent teoretiskt ganska svårt att få ngn bild av kommande valpar... En valp med HD c och en med pålagringar på armbågar. Dennna parnignen är ej helelr något som klarar Wachtelhundklubbens krav för en rekomenderad valpkull, då tiken inte är startad på Ukl. Säger inte att hudnarna inte kan bli bra, men det gör i alla fall det hela mycekt svårare att i teorin kunna dra ngra slutsatser av hur tiken nedärver. Tiken har fyra kullsyskon som är provade på Ukl. En av dessa är GK och även pris på Ökl. Inga problem med HD eller dylikt hos hennes kullsyskon. Hanen Är däremot provad en del. GK Nkl samt GK på vildsvinsprov. Har två kullar sedan tidigare. En med samma Tiken enligt ovan, (två startade på jktprov, en med HD fel, en hund GK) Den andra kullen är för ung för att vara provad. För egen del så funderar jag på varför man tar en kull till med samma kombination, då tidigare resulterade i en valp med HD och bara en valp Gk på ukl? Troligen finns info som inte är dokumenterad som ligger till grund för att man tar en kull med samma kombination. Personligen hade jag inte valt en valp här, med tanke på det något klena teoretiska underlag som finns och då jag inte heller har några andra uppgifter att gå på. MEN, känenr man till flera av valpar och hur de har utvecklats och vad de presterar så kanske det kan vara en bra kull i alla fall. Alltså, jag dömer inte ut denna parninge, men jag är däremot tveksam med bakgrund till vad jag vet idag. Det där med valpar och kulalr är en riktig djungel... :/
Publicerat December 5, 200817 yr En snabb koll lite ang dessa hundar... Tiken: Konstig nog har bara två av tikens tidigare kullars valpar startat på jaktprov? Rent teoretiskt ganska svårt att få ngn bild av kommande valpar... En valp med HD c och en med pålagringar på armbågar. Dennna parnignen är ej helelr något som klarar Wachtelhundklubbens krav för en rekomenderad valpkull, då tiken inte är startad på Ukl. Säger inte att hudnarna inte kan bli bra, men det gör i alla fall det hela mycekt svårare att i teorin kunna dra ngra slutsatser av hur tiken nedärver. Tiken har fyra kullsyskon som är provade på Ukl. En av dessa är GK och även pris på Ökl. Inga problem med HD eller dylikt hos hennes kullsyskon. Hanen Är däremot provad en del. GK Nkl samt GK på vildsvinsprov. Har två kullar sedan tidigare. En med samma Tiken enligt ovan, (två startade på jktprov, en med HD fel, en hund GK) Den andra kullen är för ung för att vara provad. För egen del så funderar jag på varför man tar en kull till med samma kombination, då tidigare resulterade i en valp med HD och bara en valp Gk på ukl? Troligen finns info som inte är dokumenterad som ligger till grund för att man tar en kull med samma kombination. Personligen hade jag inte valt en valp här, med tanke på det något klena teoretiska underlag som finns och då jag inte heller har några andra uppgifter att gå på. MEN, känenr man till flera av valpar och hur de har utvecklats och vad de presterar så kanske det kan vara en bra kull i alla fall. Alltså, jag dömer inte ut denna parninge, men jag är däremot tveksam med bakgrund till vad jag vet idag. Det där med valpar och kulalr är en riktig djungel... :/ Rätt dåligt att man tar en kull till där det visat sig att det kan ge dåliga höfter och armbågar Då Wachteln redan har lite dåligt ryckte när det gäller diverse sjukdomar! Vet ju själv hur tråkigt det är och vilka kostnader det medför med en hund med dålig armbåge! Har haft ett par som rådfrågat mig om Wachtel men rådet jag gett är att verkligen välja väldigt noga. \mats
Publicerat December 5, 200817 yr Rätt dåligt att man tar en kull till där det visat sig att det kan ge dåliga höfter och armbågar Då Wachteln redan har lite dåligt ryckte när det gäller diverse sjukdomar!Vet ju själv hur tråkigt det är och vilka kostnader det medför med en hund med dålig armbåge! Har haft ett par som rådfrågat mig om Wachtel men rådet jag gett är att verkligen välja väldigt noga. \mats Man kan iaf tycka att man kanske skulle kolla några fler valpar i alla fall. Vill bara poängtera att jag inte säger detta skulle vara en kull som inte blir bra eller att föräldrardjuren inte är bra hundar. Det enda jag menade var att det är väldigt svårt att, utifrån de officella källor som finns, bedöma om tidigare hundar blivit bra elelr dåliga eller om t ex tiken nedärver goda anlag till sina valpar.
Publicerat Januari 21, 200917 yr Har du hittat nån valp RG? Inga andra intressanta kombinationer som någon har att rekomendera? Eller rent av någon som ska ha valpar själv?