Publicerat December 3, 200817 yr HAr precis köpt en Tikka6,5a, skall användas framför alt till rävbyssa, men åxå till hjort, rå, kanske älg..........Älgbanan kommer åxå att bli flitigt besökt. Nu är ju frågan, vad ska jag skjuta med? Ska jag ha en rävspecial?? Eller ska jag nöja mig med en klass 1, som jag kan ha till d mesta??? Tips mottages gärna. Skjuter oryx i min drilling 6,5:a.........
Publicerat December 3, 200817 yr Om du som du skriver ska ha den till framför allt räv, så finns det väl all anledning att inte bara köra med klass 1 ammo, laddar du inte själv är väl Nosler BST 120Gr alldeles utmärkt till räv, bäver, rådjur +++, sen är det ju en smal sak att köpa klass 1 ammo till älgjakten och skruva ett par knäpp, om det överhuvudtaget behövs. Laddar du själv finns det ju så mycket att välja på så jag ska inte ens försöka råda dig till något, kan bara säga att jag har min 6,5a bara till småvilt, laddar Nosler BST 100Gr som slår ganska exakt 3cm över jaktmatchen, det är allt jag behöver Älg jagar jag med 30-06.
Publicerat December 4, 200817 yr Min favoritkula på rådjur med 6,5 är den gamla slitvargen Alaska. Synd bara att Norma övergått till kopparmantel istället för den gamla hederliga stålmantlade kulan..