Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hanne eller tik??

Featured Replies

Publicerat

hej

vi behöver lite råd och idéer.

tänker införskaffa en setter att jaga ripa och kanske tjäder samt gå lite jaktprov...

mammasetter och pappasetter är meriterade,duktiga och trevliga samt uppfödaren är trevlig, seriös och kunnig.

detta blir vår första jakthund, tidigare har vi bara haft tikar-kanske dags att omvärdera detta?

vad säger Ni -hanne eller tik ?

motivera gärna och ge lite råd på vägen ;)

vänligen nils

Publicerat

Löp perioden ligger till tikens nackdel. Annars kan ju tiken vara en behaglig hund resten av året.

Att ha en testosteron stinn hanhund kan vara grymmt jobbigt.

Men det är ju så inviduellt. Det gäller att ha lite tur när man väljer valp.

Se på föräldrarna till valparna är dom fina så blir nog valparna detsamma.

Publicerat

Det är som ovanstående säger väldigt individuellt.

Själv föredrar jag handjur. ^_^

Jag gillar deras jämna humör och "barnsligheten" (beror ju på ras också, men i många fall är åtminstone hanhundar av större ras barnsliga länge) och vad gäller löptikar anser jag att det för det mesta handlar om lydnad och ledarskap.

Tikar har ofta ett lynnigare sätt, och så löper dom...

Nu generaliserar jag hejvilt, det finns såklart fina exemplar av båda könen. :)

Publicerat
Det är som ovanstående säger väldigt individuellt.

Själv föredrar jag handjur. ^_^

Jag gillar deras jämna humör och "barnsligheten" (beror ju på ras också, men i många fall är åtminstone hanhundar av större ras barnsliga länge) och vad gäller löptikar anser jag att det för det mesta handlar om lydnad och ledarskap.

Tikar har ofta ett lynnigare sätt, och så löper dom...

Nu generaliserar jag hejvilt, det finns såklart fina exemplar av båda könen. :)

Jag har en Jämte på 7 år som är grymmt barnslig och lekfull. Dock tycker han inte om andra hanhundar (några undantag) och det visar han med all tydlighet. Kan vara lite jobbigt ibland.

Sen har jag en Tax tik på 8 månader som är helt ointresserad av främmande hundar. De är som varandras totala motsatser men är fina båda två och funkar bra tillsammans.

Man blir ju fäst vid den hund man har nästan oavsett vilka egenskaper den har.

Publicerat

Ska vara så elak att jag säger att du ska välja på individ i kullen.

Löpet på tiken kan bli ett problem rent arbetsmässigt tills hon är ca 2 år, sen kan det bli problem med hanar i skogen och livmoderinflammationer senare i livet, men är i mitt tycke jämnare i sitt arbete.

Hanen är flammsigare och kan ha behov att hävda sig, andra löptikar och hanar är ett dressyrproblem oftare än något annat, går att kastrera på olika sätt.

Kan inte rasen överlag men köp den du känner för, blev det luddigt och inte ett dugg till hjälp nu?

Publicerat

Jag skulle ta en tik, har 3 tikar och löpet påverkar inte nån av dom nämvärt men däremot skendräktighet får hormonerna att slå slint på dom.

En tik löper 2 ggr per år och en han hund slutar ju aldrig löpa :P den fördelen har du med en tik att hon lär aldrig dra från gården lr ner på byn under jakt för att det är nån löptik där å löptikar finns det alltid :(

Lycka till med vovven!

Publicerat
Dock tycker han inte om andra hanhundar (några undantag) och det visar han med all tydlighet. Kan vara lite jobbigt ibland.

Det där kan jag faktiskt tycka är en nackdel med hanarna. Att det ska gurglas och hållas på mot andra hanar... Finns väl tikar som inte heller gillar samma kön, men det känns som om du får det på köpet med hanhunden... åtminstone av "inte-vek" ras.

Har alltid dock krävt av hunden att han ska sköta sig snyggt, jag tolererar inga dumheter utan han ska kunna vistas med andra hanar och ignorera dom.

Publicerat
  • Författare

hej

tackar för era inlägg

mao så är det även okej att ta en hanhund oxå... :lol:

alltså blir det denna gång att strunta i kön och gå på individ - låter bra

några fler råd på vägen skulle uppskattas..

vänligen nils