Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kamoflage?

Featured Replies

Publicerat

När jag jagar har jag aldrig kamoflage. Aldrig någon mask eller nått lövkamoflage. Vintertid har jag en jacka med vinterkamoflage men thats it. Jag tycker att det funkar ändå. Vad har ni för erfarenheter av kamoflage och hur viktigt är det egentligen???

Publicerat

tror det har mera med rörelser och starka kontraster som gäller mest vara försiktig med.

men vad jag har fattat så med duvor så lyckas man bättre med att dölja "vita" ytor ;)

Publicerat

Jagar en del duva, kan säga så mycket som att bara man smälter in hyffsat å inte gör för mycket rörelser så funkar det, då är kråkor varskare!!! När det gäller klövvilt och framför allt räv, så är jag av erfarenheten att man bör ju smälta in i bakgrunden så mycket som möjligt där åxå, ett vitt ansikte syns ju en hel del, samma med händer. Men framför allt!!!- STÅ STILL!!! tills viltet är i håll. Är ju fantastiskt hur många jägare som inte vet hur man står på pass, när jag är på rävklapp, brukar man få se skräck exempel..........av jägare som har jagat hela livet,hmmm. Min poäng är att det är viktigare hur man beter sig på passet än hur man ser ut, men visst spelar det in åxå, camouflage är ingen nackdel!!

Publicerat

Tja

Kläder efter väder.

Färger som inte bryter av för mycket mot bakgrunden.

Gäss och änder är varska. Räv likaså

Rådjur går nog på rörelse.

Kan bara säga att med skinnhanskar i brunt och lövkammo halvmask över ansiktet så känner jag att jag smälter in.

Sist smet ett rådjur ut ur såten och gick rakt emot mig i 50 meter innan jag lyfte bössan på 7 meters håll. Då tvärvände den men kom bara en meter. ;)

Kammo i lagom mängd!

Sen ser jag inte slug ut men vad gör det! ;)

H

Publicerat

Har sagt det förr...cammo hjälper inte om man har ett taskigt jägarmässigt uppträdande. :)

Men som komplement till ett gott uppträdande så är det kanon, jag kör alltid med hel lövcammo på rävlocken och kråkjakten, alltså jacka, byxor, handskar, mask och keps, (Mossey Oak eller ASAT).

Vintertid är det snöcammo som gäller, hela kitet där också, ( Swedteam).

Annars känner jag inget behov av att ha cammo, använder dock flitigt en tunn cammojacka, (Swedteam, lika som vintercammojackan fast höstcammo.), när jag går med hunden eller smygjagar, men det är mest för att den är så jäkla skön, skinnbrallorna får göra tjänst flitigt till den jackan.

Övrig jakt sker i Jathi-stället. B)

/ Janne

Publicerat

Vad ska du jaga?

Hare med drivande hund, skoteroverallen duger fint

Älg, då kan du ha neonlila regnkläder och skjute nog mycket ändå om du är passkytt och sitter still

Ripa på vintern, jag har snöcamo men det behövs knappast

Toppjakt, Jag tycker det känns bättre med vita kläder, men vill inte fågeln sitta så sitter den inte

Rävlock, här tycker jag det behövs både ansiktsmask och camokläder samt HANDSKAR

Publicerat
  • Författare

Jag har lockat in räv utan mask och hanskar så ett måste är det inte. Kamoflage ska man ha om man vill men jag tror inte att det är så jätte viktigt. Man klarar sig utan.

Publicerat

Det beror på vad du tänker jaga och vilken jaktform du tänker ägna dej åt.

Vissa arter (b.la sjöfågel) så är kamoflage och gömsle nästan ett krav för att få skottchans. När det gäller räv så ökar du dina chanser ganska mycket med camo och/eller gömsle eftersom räven är en mycket försiktig och uppmärksam herre/dam. Rådjur och älg är nog uppträdandet ute i markerna mer av vikt än färgvalet på kläderna, men att smälta in i terrängen hjälper också här.

Lukt (vindriktning), rörelse och ljud är nog det viktigaste att tänka på men kamoflage hjälper till att få bättre/flera skottchanser.

Vid drevjakt är det nog av mindre vikt, här gäller det att sitta/stå still och framför allt vara tålmodig.

Det finns ju en anledning till att våra bytesdjur ser ut som dom gör och skiftar päls/fjädrar efter årstider. Dom smälter in i den biotop dom lever i och det ökar deras chanser för överlevnad.

Publicerat

Som redan påpekats kan kamouflage aldrig ersätta dåligt jägarbeteende vad gäller vindriktning, rörelse och ljud. Men kamouflagekläder är ett riktigt bra komplement. Ansikte och händer står onekligen ut och bör kamoufleras, särskilt vid fågeljakt. Själv så har jag en 3d-överdragsställ från Swedteam som fungerar ypperligt. Konturerna smälter in i bakgrunden på ett föredömligt vis och jag har varit med om att duvorna flugit förbi på bara 3-4 meter. Dock prasslar stället i överkant men skall visst gå att åtgärda med en tvätt med rikligt av mjukmedel enligt vad jag hört sägas av andra som köpt samma ställ.

Publicerat

Det beror ju på vad man jagar. På kråkjakten skulle jag aldrig ge mig ut om jag inte hade mask och övrigt camofluage, känns som det är ett måste där.

På älgjakten däremot så går komforten före, tar det som är varmast och även något som syns bra. Även på rävjakten och rådjurs pyrschen så kör jag med lövcammot.

Publicerat

man kan ju se det så här, det finns ju inget negativt med kamoflage istället för grönt så vida kläderna har ungefär samma funktion.