Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Drever möter gris

Featured Replies

Publicerat

Vad händer när en drivande hund som drever möter gris i skogen,får dom stryk eller vet dom att gris ska man akta sig för,är det någon som har erfarenhet av

detta

Publicerat

Individberoende.. de flesta drevrar jag hört talas om har dragit som en avlöning i motsatt riktning bort från grisarna! Men tja det rör sig om två-tre max som jag hört talas om eller jagat med. Finns ett antal drevergurus här som nog snart hittar hit :)

Däremot vet jag att taxar kan ha lite sämre självbevarelsedrift. En jycke hade ett timslångt fint buktande drev på en lokatt, en annan drev tre fjolårsgrisar rätt fint till husses stora olycka B) Jycken klarade sig, vart infångad av husse innan grisarna insåg vad det var för en liten limpa som pinnade på efter dem.

Mvh!

Publicerat
Vad händer när en drivande hund som drever möter gris i skogen,får dom stryk eller vet dom att gris ska man akta sig för,är det någon som har erfarenhet av

detta

Beror helt på hunden.

Har jycken inget intresse av grisen så ligger nasse kvar o sussar o drevern kan jaga vidare på va den nu driver.

Är jycekn intresserad av grisen så jagar den förmodligen grisen.

Är jycken förståndig så händer inget särskilt..

Är han lite oförsiktig så kan han få sig en känga.

Publicerat

Jag har jagat med drever i gristäta marker!

Är det gris i närheten eller luktar gris söker tiken inte ut som vanligt, mkt mkt trängre sök men när hon väl fått upp

så märks ingen skillnad.

Man vet ju inte direkt vad som händer därinne i såten/området men vid flera tillfällen har det kommit ut

gris samtidigt som tiken snurrat runt med rå/ha!

Har prata med många dreverägare och dom hävdar samma sak, drever och gris i rimliga mängder är inga problem!

Publicerat
Jag har jagat med drever i gristäta marker!

Är det gris i närheten eller luktar gris söker tiken inte ut som vanligt, mkt mkt trängre sök men när hon väl fått upp

så märks ingen skillnad.

Man vet ju inte direkt vad som händer därinne i såten/området men vid flera tillfällen har det kommit ut

gris samtidigt som tiken snurrat runt med rå/ha!

Har prata med många dreverägare och dom hävdar samma sak, drever och gris i rimliga mängder är inga problem!

Nu har vi ju inte så gristäta marker. Men vi har heller aldrig haft några problem med drever eller stövare och gris. De flesta vill inte in i de planteringar där det luktar gris. Men när de driver så märks det ingen skillnad.

Däremot så verkar det vara lite problem med taxar. Var en i grannbyn som fick en tax tuggade för någon vecka sedan. :P

Publicerat

Har samma erfarenhet som Hylsan. Min drever söker mkt dåligt eller inte alls när det finns gris i närheten men när hon väl driver så märks ingen skillnad. Har dock hört talas om drevrar som driver gris men det är nog inte speciellt vanligt tror jag.

Mvh Andy

Publicerat

Min tax drev gris idag (till mitt stora missnöje). Trodde först det var räv framför jycken, han brukar skalla mycket mörkare på räv än på rådjur.

Hunden tog upp ca 75 m ifrån mig och drevet buktade trångt som bara den och gick riktigt långsamt. Började ana ugglor i mossen och bestämde mig för att gå fram och kika på upptagsplatsen. Där fanns gott om färska gristramp. När drevet var ca 200 m i från mig blåste jag in vovven och som tur var var han inte särskiljt svår att bryta. Fick aldrig sett grisarna men förra sesongen hade han ett grisdrev där jag såg drevdjuren.

Bara att hoppas på att han lägger av med detta för är hann lika tuff på gris som gan är på räv o grävling i gryt så kommer det snart att ske en olycka :)

-Att taxar aldrig kan inse sina begränsningar!

Publicerat

Kan inte se att min hund (drever) ryggar i markerna. Har hyffsad vildsvinstam, dock har harjävlarna lärt sig att kuta i vildsvinsstigarna för att skaka av sig hunden. Trodde hunden körde gris men lyckades se harjäkels svag tramp i gristrampet så jag kunde lugna ner mig.

Annars för övrigt så backar inte min hund att gå i lina och spåra gris heller för den delen. Men jag har aldrig sett honom jaga gris aktivt. Men men den dagen kommer väl då en skock grisar kommer framför honom eller tvärt om.

Publicerat
Kan inte se att min hund (drever) ryggar i markerna. Har hyffsad vildsvinstam, dock har harjävlarna lärt sig att kuta i vildsvinsstigarna för att skaka av sig hunden. Trodde hunden körde gris men lyckades se harjäkels svag tramp i gristrampet så jag kunde lugna ner mig.

Annars för övrigt så backar inte min hund att gå i lina och spåra gris heller för den delen. Men jag har aldrig sett honom jaga gris aktivt. Men men den dagen kommer väl då en skock grisar kommer framför honom eller tvärt om.

Hur kommer du att göra då? Skjuter eller försöker få bort grisintresset hos drevern? Vet själv inte hur jag skulle ha gjort om min drever mot all förmodan hade drivit gris. Som det är nu så verkar hon tämligen rädd för dem iaf.

Publicerat

När jag har spårat gris så är det mest för att se hur hunden beter sig, klart intresserad men väcker inte på färska spår så han verkar inte vilja ta upp jakten på dem. Jag har gått en gång på eftersök med hunden. Dock var det en bom så att jag kom aldrig ifatt grisen som hade anslutet sig till en grupp grisar som vi sprängde, 3-400m utan en bloddroppe, men han tvekade inte.

Skulle jag gå på en frisk gris med drevern så skulle jag nog inte få honom till att bli positiv till grisarna, men jag tror inte jag behöver bekymra mig för den biten med tanke på att jag jagar i grismarker och han inte brytt sig tidigare om att ge sig in i skocken för att jaga dem, det är han lite för feg för.

Går jag på eftersök så skulle jag inte tveka skjuta grisen för hunden. Skulle han sedan visa intresse för grisarna och börja jaga dem i tid och otid. Så får han bli avställd som jakthund om han överlever dvs och endast användas till eftersök.

• 1 month later...
Publicerat

detta

Min drever har sprungit på grisar 3-4 gånger. Skällt ståndskall på dem 2 ggr. Han ställer dem inte men han skäller på 40-50m och dessa grisarna verkar inte ha brytt sig nämnvärt.

Han har även skallat på grislöpa...

Jag tror dock att den dagen grisarna vänder sig mot hunden och gör ett litet anfall så kommer han sluta följa dem..

Man har haft tur att han har mött på rätt svin!

• 5 weeks later...
Publicerat

Sambons drever råkade springa på två brungrisar medan han drev rådjur. När hunden kom fram till grisarna sprang de upp och hunden följde efter i några sekunder, sedan återgick han till rådjursspåret. Förhoppningsvis så får han inte upp något intresse för gris, men man vet ju aldrig. Kopoven har lärt sig av drevern att rådjur ska skällas på, så han måste göras rådjursren tills han ska börja jaga. Det är tur att han är lättlärd :huh: