Publicerat December 5, 200817 yr Tjenare är ny på jaktsnack och tänkte börja med att be om lite synpunkter på objektivdiameter. Hur stor skillnad är det i praktiken på ett 40 och ett 50 mm objektiv vi snackar två iövrigt identiska "gluggar" (är det rätt?) Förräxten vad säger ni om Bushnell Banner belyst pris 2490 VS Nikon Fieldmaster ej belyst pris 2990
Publicerat December 5, 200817 yr Författare Först måste du nog säga vad du ska jaga med den. Älg rådjur möjligtvis lite gris
Publicerat December 5, 200817 yr Vad jag fattat så ligger nog Nikon Fieldmaster bättre till i kvalitet. Kom ihåg att det är bättre med en kvalitetskikare utan belyst, än en taskig med........
Publicerat December 5, 200817 yr Tjenare är ny på jaktsnack och tänkte börja med att be om lite synpunkter på objektivdiameter. Hur stor skillnad är det i praktiken på ett 40 och ett 50 mm objektiv vi snackar två iövrigt identiska "gluggar" (är det rätt?) Förräxten vad säger ni om Bushnell Banner belyst pris 2490 VS Nikon Fieldmaster ej belyst pris 2990 Buschnell banner är bara skit, min egen bedämning men ändå. jag har provat ett sådant och det var inte vens värt pengarna.. Satsa istället på ett beg kvalitetsikte /Lasse
Publicerat December 5, 200817 yr Det fanns ett bra reportage i nån svensk jakt för ett tag sedan. Det framgick att 50 mm optik är bättre vid skymningsjakt, t.ex. vak på vildsvin. Men bara under förutsättning att man själv har fullgod syn, annars kunde inte ögat ta upp ljuset i alla fall. Så börjar man bli lite till åren kommen så är det bara onödigt att skaffa 50 mm optik. En så stor lins gör ju också att siktet kommer högre upp, varpå man kanske måste bygga om kolven för att få det bekvämt.
Publicerat December 6, 200817 yr Författare Ok Bushnell går bort.Då går vi på titelmatchen direkt Fieldmaster VS Leupold VX I Den ska förresten sitta på en 9,3x62 om det spelar nån roll. Är det nån som har nån annan kikare i den här prisklassen att rekommendera (ca 3000kr) så ut med språket
Publicerat December 6, 200817 yr Mina pengar skulle då jag lägga på Leupolden, eller som sagt tidigare, en begad glugg av europeisk tillverkning.
Publicerat December 6, 200817 yr Ska du vaka ska du inte satsa på nåt av dom tycker jag. Nu har jag lite Zeiss sjuka då jag har en Victory som jag vakar med men om man provat vill man inte ha nåt sämre Men jag har skjutit räv med en Tasco åxå så visst går det med sämre optik men man får räkna med att avbryta jakten tidigare vid mörker. En 40 glugg duger men du får vrida ner förstoringen på den jämfört med 50 el 56.
Publicerat December 6, 200817 yr Köp en begagnad Pecar 3-7X35 om du skall ha en allroundglugg som också duger till vakjakt. Trots att det bara är 35 objektiv på Pecaren är den riktigt hygglig när det börjar skymma på..Dessutom är dessa gamla tyskar högst moderat prissatta, runt 1200-1500 ungefär..Har en dylik själv och tycker att det är ett mycket prisvärt sikte..
Publicerat December 6, 200817 yr Håller med Doenitz att Pecars gamla ståltuber är väldigt prisvärda, precis som Nickels. Dom finns i både 26mm och 1 tum, de senare är lättare att hitta bra fästen till. Skulle iofs hellre satsa på Pecar 4-10x45 eller 4-10x52. Då har du verkligen en bra glugg, dessutom kan du byta riktmedel i dom. Dessa ligger runt 3000.
Publicerat December 6, 200817 yr såg att du kapat bushnell... kollat deras 3200 4200 serie?? ... som tidigare sagt... beggad vx,elite,monarch.mm finns ju hur mucket som helst... istället för nå kinajunk lite länkar: http://www.handladigitalt.se/kikarsikten-c-6.html http://www.nikonstore.se/Product/SectionGrid.aspx?s=19169
Publicerat December 6, 200817 yr sen är det ju inte bara objektiv diameter som säger hur ljusstark gluggen är... ex 56 jahti jakt(oxo-optik mm) kikare med en ex 40mm vxII glugg. eller elite 4200.. så tror ja ju mer på leupolden/eliten... skillnad på linser och linser
Publicerat December 6, 200817 yr Författare såg att du kapat bushnell... kollat deras 3200 4200 serie?? ... som tidigare sagt... beggad vx,elite,monarch.mm finns ju hur mucket som helst... istället för nå kinajunklite länkar: http://www.handladigitalt.se/kikarsikten-c-6.html http://www.nikonstore.se/Product/SectionGrid.aspx?s=19169 Tack för länktipsen
Publicerat December 7, 200817 yr Författare Okej dimman har börjat lätta bara en sak till, ögonavstånd. Min ögonavstånd på en 9,3x62 rekommendationer?