Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rasenkät Vorstehklubben

Featured Replies

Publicerat

Har ni eller vet ni om någon som har raser inom Vorstehklubben så tipsa dom om att gå in på denna sidan och fylla i rasenkäten.

Man behöver inte vara medlem i klubben eller lämna ut några personliga uppgifter.

Fyll i med största möjliga glädje för rasen = ärligt

Vorstehenkät

Publicerat

Jag tycker att initiativet är väldigt gott eftersom att jag anser att något måste göras speciellt för KH vorsteh. Men jag blev lite konfunderad när jag var väldigt snabb att besvara enkäten (ÄRLIGT) och det tog inte lång stund innan det stod på avelsrådets sida att det endast var hundar mellan 2-6 år som var intressanta. Nu råkar jag ha en tik som är 8 år och dessutom så skrev jag om en tidigare hund som jag blev tvungen att avliva pga. dålig mentalitet (vek, nervös och mycket hög försvarslust).

Själv tycker jag att det borde vara intressant att få så stort underlag som möjligt när man utvärderar en ras och speciellt när det rör individer som finns 1-2 generationer bakåt.

Idag verkar väldigt mycket fokuseras på fågelhundsegenskaperna, inget fel i det men för den skull får man inte tappa de ursprungliga allroundegenskaperna. Ett exempel på att något inte står rätt till är enligt mitt tycke eftersöksproven i ELITKLASS. Speciellt Västerbotten och norrut så går man ofta särskilda prov där man ibland använder tex. tjäder, hare och i andra delar av landet gås. Jag kan i min vildaste fantasi inte tro att det var meningen när man tog fram rasen som en allroundhund.

Sen använder dom flesta räv eller grävling, men man tappar trots allt en viktig ingrediens mot dom ordinarie proven och det är den mentala påfrestningen som de ordinarie proven utgör för hundarna. Dom som inte tror mej kan gå in och se på resultaten dessa prov emellan och framförallt antalet starter ( jag tror inte att det är så att det är dom med de bästa hundarna som har mest att göra på helgerna).

Jag vet inte anledningen till att folk gör på detta sätt, men jag vet att det gynnar definitivt inte rasen. Snälla ni, besvara enkäten ÄRLIGT så kanske det blir en förändring inom avelsarbetet.

Oj, jag glömde en grej och det är vattenpassionen, hög sådan och du har oftast en hund med bra viltskärpa. Viltskärpa= rätt jaktlust för vorsteh.

Publicerat

Så, då var den ifylld & klar!