Publicerat December 6, 200817 yr Kan jag räkna en 6.5*55 som klass två och vilken ammo kan jag då använda? för det är väl ammo:n som styr(anslagsenergi etc) Fabriksamm då jag ej laddar själv. //Pelle
Publicerat December 6, 200817 yr Det finns ammo till 6.5X55 som endast klarar Klass 2 kravet eftersom kulvikten är under 9 gram. Du kan dock inte söka klass 2 licens på en 6.5X55.
Publicerat December 6, 200817 yr Jag använder min 6,5:a nästan undantagslöst till klass 2 jakt (undantaget dovhjort) men jag använder köpesammunition som klarar klass 1-kraven. Norma Alaska 10,1 gram är en lugn och stabil kula på rådjur i mitt tycke. Lapua Mega är också en kula som fått gott renommé i 6,5X55. Som Sajmon redan påpekat går det inte att få 6,5:an som en registrerad klass 2-bössa även om den används som en sådan.
Publicerat December 6, 200817 yr Kan jag räkna en 6.5*55 som klass två och vilken ammo kan jag då använda? för det är väl ammo:n som styr(anslagsenergi etc)Fabriksamm då jag ej laddar själv. //Pelle 6,5x55 är ett klass 1 vapen och kan inte klassas som klass 2 vapen. Däremot kan du ladda 6,5x55 med klass 2 ammunition. Klassen på ammunitionen styrs av kulvikt och anslagsenergi.
Publicerat December 10, 200817 yr Norma fabriksladdar Nosler Ballistic Tip 120Gr, dvs 7.8g, det är en klass 2 ammo då det måste vara 9g och en anslagsenergi på minst 2700J vid 100m eller 10g med energin 2000J för att uppfylla klass 1 kravet.
Publicerat December 10, 200817 yr Kan jag räkna en 6.5*55 som klass två och vilken ammo kan jag då använda? för det är väl ammo:n som styr(anslagsenergi etc)Fabriksamm då jag ej laddar själv. //Pelle Frågan är onekligen intressant eftersom klassen på bössan egentligen styrs av vilken ammo man använder. I princip borde man kunna få licens på en 6,5X55 utan att ha högviltsdelen i sin jägarexamen om man bara använder klass 2 ammo. Problemet är bara att övertyga tillståndsmyndigheten (Polisen) om detta. De är ju tyvätt oftast ganska okunniga i juridik. Intressant är ju att man kan få licens på en drilling med 12/12-9,3X72R utan högviltsdelen för den räknas som klass 2 men den kan laddas upp till klass 1 ganska lätt.
Publicerat December 10, 200817 yr Intressant är ju att man kan få licens på en drilling med 12/12-9,3X72R utan högviltsdelen för den räknas som klass 2 men den kan laddas upp till klass 1 ganska lätt. Skojar du?!?! Ladda upp till klass 1, men är det överhuvudtaget möjligt att ladda ned till klass 2? Eller tänker du på helmantel?
Publicerat December 10, 200817 yr Frågan är onekligen intressant eftersom klassen på bössan egentligen styrs av vilken ammo man använder. I princip borde man kunna få licens på en 6,5X55 utan att ha högviltsdelen i sin jägarexamen om man bara använder klass 2 ammo. Men då skulle man, efter en småvilts examen, lika gärna kunna söka licens på en 50 BMG och motivera att man bara tänker skjuta FMJ .
Publicerat December 10, 200817 yr Författare Tack för svaren! jag är intresserad pga att jag tänkte använda till toppfågel och vad jag vet så får man ju inte transportera klass 1 på kälke efter skoter. om man då fick klassa som klass 2 så skulle samma vapen helt plötsligt gå att transportera på så vis. intressant problem/frågeställning
Publicerat December 11, 200817 yr Tack för svaren!jag är intresserad pga att jag tänkte använda till toppfågel och vad jag vet så får man ju inte transportera klass 1 på kälke efter skoter. om man då fick klassa som klass 2 så skulle samma vapen helt plötsligt gå att transportera på så vis. intressant problem/frågeställning vapnets klass ändras inte vilken ammo du än har. du kan tex inte jaga ripa på staten mark med helmantel i 6,5x55 även om det är klass tre på ammon utan det måste vara en klass tre eller fyra bössa.