Publicerat December 6, 200817 yr Funderar på att skaffa en ny terrier till våren om jag hittar någon parning som verkar intresant. Har inte lyckats med dom jag haft tidigare och det beror nog på att jag inte lagt ner tillräkligt mycket arbete på att hitta rätt hund. Rasen spelar nog inte så stor roll tycker jag utan det viktigaste är nog att föräldrar djuren uppfyller kraven. Jag vill ha en hund efter föräldrar där båda är använda mycket till praktiskt gryt jakt. Sen om dom har några låd meriter så gör väl inte det nått men praktisk jakt väger mest. Sen då största delen av mina gryt är inte är grävbara så vill jag gärna att föräldrar djuren oxå används till denna typ av gryt. Så dom inte är idioter som sätter sig fast i skrot stens gryt, dvs att dom har lite hjärna. Skall vara av sprängar typ, men skall gärna ligga kvar när man gräver för dom grävlingarna man springer på. Sunda linjer så dom funkar bra hemma är ju ett krav. Någon som har lite tips på någon planerad parning framöver som täcker dessa krav?
Publicerat December 8, 200817 yr kompisens working jack russell fick 3 valpar 2tik och 1hana.jag kommer ta den han hunden och en annan kompis tar en tiken men 1 tiken är ännu kvar.dom är 2veckor gamla nu.
Publicerat December 8, 200817 yr kolla med radagast om ev parningar, många snackar upp sina kullar men kolla deras resulatat på hundar så förstår du att det är material god nog annars som slaktar är inne på skulle en working russell vara intressant,inte alla hundar som gör både och idag så tror nog man får kolla vilka som jagar mycket som vet sin hund,många vet hur den fungerar efter 10 djur en annan tycker det varierar lite hur länge man får gräva hur hunden ligger kvar, dock svårt att få både och skulle jag tro
Publicerat December 8, 200817 yr Funderar på att skaffa en ny terrier till våren om jag hittar någon parning som verkar intresant. Har inte lyckats med dom jag haft tidigare och det beror nog på att jag inte lagt ner tillräkligt mycket arbete på att hitta rätt hund.Rasen spelar nog inte så stor roll tycker jag utan det viktigaste är nog att föräldrar djuren uppfyller kraven. Jag vill ha en hund efter föräldrar där båda är använda mycket till praktiskt gryt jakt. Sen om dom har några låd meriter så gör väl inte det nått men praktisk jakt väger mest. Sen då största delen av mina gryt är inte är grävbara så vill jag gärna att föräldrar djuren oxå används till denna typ av gryt. Så dom inte är idioter som sätter sig fast i skrot stens gryt, dvs att dom har lite hjärna. Skall vara av sprängar typ, men skall gärna ligga kvar när man gräver för dom grävlingarna man springer på. Sunda linjer så dom funkar bra hemma är ju ett krav. Någon som har lite tips på någon planerad parning framöver som täcker dessa krav? Annars så ska jag kanske para min Radagast siril till våren. Om det kan vara intressant , hon är ju jch (gs)och viltspårmeriterad, 1a pris och cert på utst. Samt att hon nu har sprängt 70 rävar, hitills vill säga under sina 4år hos mig.. Sedan så ser ju hennes valpar från tidigare kull ut att fungera utmärkt ...
Publicerat December 8, 200817 yr Författare Annars så ska jag kanske para min Radagast siril till våren. Om det kan vara intressant , hon är ju jch (gs)och viltspårmeriterad, 1a pris och cert på utst. Samt att hon nu har sprängt 70 rävar, hitills vill säga under sina 4år hos mig.. Sedan så ser ju hennes valpar från tidigare kull ut att fungera utmärkt ... DÅ kan du boka en tik valp till mig. Iof lite beroende på val av hane. Det skall ju bara stämma i tid oxå. När uppsattningsvis löper hon?
Publicerat December 9, 200817 yr det kan löna sig att ringa runt och höra lite hos olika uppfödare, oavsett val av ras
Publicerat December 9, 200817 yr Författare badger: har du några tips på kennlar/uppfödare som producerar bra hundar ? parsson finns ju några kända (miss sofi och radagast mfl) men hur är det med foxen? finns det några linjer som ger bra hundar? har hört ryktas att det finns några i norge. nån som vet nåt? Tysken och border är väl inte längst upp på önskelistan men hittar jag inget i russlarna eller foxar så Slakarn: någon mer info om föräldararna till denna parningen?
Publicerat December 9, 200817 yr valparnas modern är bra jakthund ockso mommo är äntligen super bran tik(england import)skutit nogra hundra djur mest grävlingar.moderns fader är engelsk hund med mycket jakt lust.fadern till valpar är ockso en jakt maskin och faderns fader är engelsk hund(med några hundra djur på konton) och den har jakt mer är man behöver faderns mam är svensk import och sten skarp tik med mycket jaktlust.jag är jaga monga av dom hundar som star bakom valparna och därför vet jag vad jag talar om.int sku jag ta en valp av den parnin om jag sku int tro på dom.
Publicerat December 9, 200817 yr valparnas modern är bra jakthund ockso mommo är äntligen super bran tik(england import)skutit nogra hundra djur mest grävlingar.moderns fader är engelsk hund med mycket jakt lust.fadern till valpar är ockso en jakt maskin och faderns fader är engelsk hund(med några hundra djur på konton) och den har jakt mer är man behöver faderns mam är svensk import och sten skarp tik med mycket jaktlust.jag är jaga monga av dom hundar som star bakom valparna och därför vet jag vad jag talar om.int sku jag ta en valp av den parnin om jag sku int tro på dom. Vad heter tiken som är importerad ifrån Sverige? Blev liksom nyfiken
Publicerat December 9, 200817 yr Författare Slaktarn : Vad jag förstår så jagar ni mycket grävling och mårdhund men då borde dessa hundar vara mer förliggare än sprängare eller?
Publicerat December 9, 200817 yr den är from jackson`s kennel och den tiken är 13år gamla. Ja OK, då vet jag. Tackar!
Publicerat December 9, 200817 yr Jag bara säger en sak: en tysk jakt terrier ska du ha om du ska ha en sprängare. Men du måste lägga ner mycket kärlek och tid på en sån. Vet det. Farfar har en som jag fick. Den driver rådjur som en gud, men det går undan när rådjuren kommer. Men den har även spännt några mårdhundar. Den är fin när det kommer till avlivning. Den biter runt strupen tills pulsen stannar
Publicerat December 9, 200817 yr Slaktarn : Vad jag förstår så jagar ni mycket grävling och mårdhund men då borde dessa hundar vara mer förliggare än sprängare eller?Det finns "både och"...men ser man till mina tex så har båda varit sprängare och fina rävspränga som unga...den yngre är ännu sprängare på räv ,men den gamla är numera föreliggare mycket beroende på att jag grävt fram 100 tals mårdhundar då hon skällt dom. För det är det ända/bästa sättet om man vill ha mårdhundar ur gryt fort .