Publicerat December 6, 200817 yr Hej TjoHo Ett Vildsvin har gått över marken , man kan väl räkna med att den är på genomresa , men ändå .... , kul som bara den Marken ligger ca 3 mil norr om Gävle efter E-4:an En bild på stämpeln
Publicerat December 7, 200817 yr Är det verkligen gris? Inte dom typiska lättklövarna Men jag kan ha fel.
Publicerat December 7, 200817 yr Tycker spåren ser mer ut som stor dov/ensam kron (det finns säkert inte ens där uppe bara för det). Det som gör mig mest misstänksam är bilden med flera spårstämplar, en gris lämnar som regel ett mer "släpande" spår med släpmärken mellan spårstämplarna. MEN jag har haft fel förr... Och jag hoppas för din skull att det är grisspår. Ett riktigt roligt vilt att jaga.
Publicerat December 7, 200817 yr Är också lite osäker på om det verkligen är gris. Lättklövarna borde vara mer snedställda och gå längre utanför.
Publicerat December 7, 200817 yr Jag är ingen tvärsäker spårare men här lägger jag in en bild på ett grisspår jag fotade på marken när vi jagade idag. Det hade gått flera svin varav detta var rejält.
Publicerat December 7, 200817 yr Tror inte heller det är gris. Grisarna brukar ha svårt att lyfta på fötterna \mats
Publicerat December 7, 200817 yr Det där är absolut gris !! Det finns inget annat klövdjur som sätter i lättklövarna så "djupt" som på bilden.
Publicerat December 7, 200817 yr Hmmmm Vid närmare flukt tror jag att jag ångrar mej ( såg inte sista bilden där snödjupet syns bättre). Lättklövarna ser dessutom för runda ut, borde vara spetsigare och spreta mer. Nä, nu är jag helt säker på att det är en hjort....
Publicerat December 7, 200817 yr Ni har haft besök av en kronhjort. Det är bara att gratulera till detta. Spår och steglängd (syns på sista bilden) visar det.
Publicerat December 8, 200817 yr Författare Hmmm När man kollade på Frontiers bild så ser man ju direkt att det är skillnad , på mickels bild ser det lite mer lika ut . Ja vad skall man tro , jag var helt säker pga lättklövs märkena + att stämplarna såg ut att vara så pass brett isär mot för vanliga långbenta klövvilt där spåren är mer på rad , men nu vete fa.....? . Lite fler bilder Med tanke på steglängden kan jag nog kanske tänka mig Hjort
Publicerat December 8, 200817 yr Bilden jag lade in är grisspår och inget annat. Hade gått flera stora svin över en väg och denna gris hade vinglat på sidan en bit och det var där jag fotade.
Publicerat December 8, 200817 yr Hmmm När man kollade på Frontiers bild så ser man ju direkt att det är skillnad , på mickels bild ser det lite mer lika ut . Ja vad skall man tro , jag var helt säker pga lättklövs märkena + att stämplarna såg ut att vara så pass brett isär mot för vanliga långbenta klövvilt där spåren är mer på rad , men nu vete fa.....? . Lite fler bilder Med tanke på steglängden kan jag nog kanske tänka mig Hjort Med det snödjupet hade säker en gris asat i klövarna i snön mellan avtrycken. Brukar nästa vara det säkraste sättet att se om det är gris om det är tillräckligt med snö. mvh
Publicerat December 8, 200817 yr Författare Bilden jag lade in är grisspår och inget annat. Hade gått flera stora svin över en väg och denna gris hade vinglat på sidan en bit och det var där jag fotade. Lugn nu kompis Jag menade att ditt spår var mer likt mitt , menandes att det kunde vara en gris Men jag är nog övertygad av de mer vana grisspårarna att det lutar mot Hjort Jippie det har gått en Hjort på vår mark
Publicerat December 8, 200817 yr ....jag säger det en gång till...det är KRONHJORT. Spårstämplar OCH steglängd (syns ännu tydligare på bilden med bössan) är otvetydiga. En gris, oavsett storlek har ALDRIG mer än 30 - 40 cm mellan spårstämplarna när det travar/går. I full galopp blir det dock annat Hade det varit gris hade du haft en språrstämpel till mellan varje avtryck.
Publicerat December 8, 200817 yr Lugn nu kompis Jag menade att ditt spår var mer likt mitt , menandes att det kunde vara en gris Men jag är nog övertygad av de mer vana grisspårarna att det lutar mot Hjort Jippie det har gått en Hjort på vår mark Ja det var inget menat med det inlägget. Ville bara förtydliga att det just är 100% säkert att det är svin jag fotat.
Publicerat December 8, 200817 yr Författare ....jag säger det en gång till...det är KRONHJORT. Spårstämplar OCH steglängd (syns ännu tydligare på bilden med bössan) är otvetydiga. En gris, oavsett storlek har ALDRIG mer än 30 - 40 cm mellan spårstämplarna när det travar/går. I full galopp blir det dock annat Hade det varit gris hade du haft en språrstämpel till mellan varje avtryck. Japp , Övertygad Jaha...... ? Vad skall jag säge till kompisarna på jobbet nu då , jag som pladdrat om gris hela dagen , OM man bara kunde vara tyst
Publicerat December 9, 200817 yr Jag som hellre tar kronhjort på marken än gris Hade alla dagar i veckan hellre bytt ut våra svin på marken mot hjort Grattis säger jag bara. En trist sak med hjort är att dom kan ju vandra fan så mycket längre än gris. Grisarna kan säkert ifall dem vill men oftast håller dem sig mer stationära, det gör inte kronhjortarna. Enligt vad jag kunnat utläsa av hjortarna här neromkring. Dovhjort därimot är annorlunda, de håller sig också inom relativt små områden så länge dom har bra med mat, skydd och vatten. MVH/Jocke
Publicerat December 9, 200817 yr Du skulle kunna skicka upp den hjorten till oss i 08 landet.. så skickar jag ner lite av våra grisar. =)