Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ren på ren ??

Featured Replies

Publicerat

hej

en liten nyfiken fundering bara.

hur får man lämpligen hunden att låta bli samernas renar?

ingår inte i min filosofi att vara hårdhänt, bekymret är att samerna har rätt att göra processen kort med vovven om den jagar ren så hunden måste vara 100% renren... ^_^

allvarligt- lite tips och råd på vägen skulle verkligen uppskattas.

vänligen nils

Publicerat
hej

ingår inte i min filosofi att vara hårdhänt, bekymret är att samerna har rätt att göra processen kort med vovven om den jagar ren så hunden måste vara 100% renren... ^_^

vänligen nils

Förut hade Jägarförbundet ett lite hägn med en ren i där du kunde testa hunden men det har dom inte kvar längre vad jag vet. Dom hade elhalsband då visst och gjorde hundarna renrena. Ring jägarförbundet Norrbotten och hör med dom. Det är det enda tipset jag kan ge dig tyvärr.

Ha det så bra och sedan kan Du skriva här när Du har fått rda på mer info!

:D

Publicerat
hej

ingår inte i min filosofi att vara hårdhänt, bekymret är att samerna har rätt att göra processen kort med vovven om den jagar ren så hunden måste vara 100% renren... :D

vänligen nils

du är nog inte ensam med detta problem... är det en unghund du har? hoppas den lär sig att inte jaga renar... sen me dom renskötande samerna... om dom skulle skjuta hunden för att den sprang efter ren.... ja då kan de ju hända att de försvann ett gäng renar....

annars va ja hört så har de funkat med elhalsband

Publicerat
  • Författare

hej lsjonsson

elhalsband använt av rätt person på rätt sätt skulle antagligen vara en bra ide.

men om jag förstått rätt så tillåts inte elhalsband längre ens för att få hunden renren...

om detta är bra eller dåligt kan jag inte uttala mej om utan lagstiftningen är bara sån..

dock finns det halsband att få tag på om man nu vill ha ett på frun - dock får man ej använda det till hunden-hmm :D:D

vänligen nils

Publicerat

Hej Nils

Jagar/förföljer hunden renar nu eller är du rädd att den skall börja?

Publicerat
hej lsjonsson

elhalsband använt av rätt person på rätt sätt skulle antagligen vara en bra ide.

men om jag förstått rätt så tillåts inte elhalsband längre ens för att få hunden renren...

om detta är bra eller dåligt kan jag inte uttala mej om utan lagstiftningen är bara sån..

dock finns det halsband att få tag på om man nu vill ha ett på frun - dock får man ej använda det till hunden-hmm <_<:lol:

vänligen nils

Hej!

Det är förbjudet ja! Det bästa är att kolla med jägarförbundet! Jag har inget annat råd mer än att jag kan tipsa om några namn bland Sveriges främsta setterägare som ev. kan komma med råd.

Publicerat
  • Författare

hej

här runt kiruna så finns det gott om ren.

eftersom jag inte fått hem valpen(setter) än så jag har förmånen att kunna påverka valpen redan från början

vänligen nils

Publicerat
  • Författare

hej lsjonsson <_<

alla tips och råd önskas och välkomnas- öppet eller via pm

vänligen nils

Publicerat
hej lsjonsson <_<

alla tips och råd önskas och välkomnas- öppet eller via pm

vänligen nils

Hej!

Du får det via pm! Jag vill inte lägga ut namn o telenr.

Ha det så bra!

:lol:

Publicerat
sen me dom renskötande samerna... om dom skulle skjuta hunden för att den sprang efter ren.... ja då kan de ju hända att de försvann ett gäng renar....

nog inte bara renar som skulle försvinna :rolleyes:

Publicerat

Jag skulle se till att träffa på renar när valpen har blivit trygg hos dig. Då skulle jag släppa valpen så att den fick känna lukten och även få syn på renarna. När jag ser att den fått syn på renarna skulle jag låtsas som att usch usch de är läbbiga saker de där och småspringa bort från renarna och sedan när valpen kommer efter dig skulle jag berömma den med tonläget att duktig hund som går åt andra hållet för där borta är de väldigt läbbigt. :huh:

Hur man får valpen att få uppfattningen att det är läbbigt är individuellt för var valp, men du lär rätt snabbt känna din valp och vet vad som fungerar bäst.

Min gamla hund där sa vi bara "nej" och "inte röra" när vi stötte på ren och hon bryr sig inte de minsta om ren. Min hund som nu är 9månader gjorde jag på förstnämnda sätt med och hon har kollat på renarna i skogen i höst, men sedan inte brytt sig utan kommit tillbaka till mig och fortsatt jaga. Man vet ju aldrig, de kan ju komma bakslag nästa höst när hon är äldre och kanske tuffare, men skulle de hända kommer jag att ta till "nej" och "inte röra".

Publicerat
  • Författare

hej ella

tack för ditt inlägg.

jepp, ungefär så blir det nog till att försöka att göra.

har någon provat tricket med blomkrukan ? (lägga olika dofter i uppochnervända blomkrukor) för att lära valpen vad som är bra och inte...

vänligen nils

Publicerat
Jag skulle se till att träffa på renar när valpen har blivit trygg hos dig. Då skulle jag släppa valpen så att den fick känna lukten och även få syn på renarna. När jag ser att den fått syn på renarna skulle jag låtsas som att usch usch de är läbbiga saker de där och småspringa bort från renarna och sedan när valpen kommer efter dig skulle jag berömma den med tonläget att duktig hund som går åt andra hållet för där borta är de väldigt läbbigt. :excl:

Hur man får valpen att få uppfattningen att det är läbbigt är individuellt för var valp, men du lär rätt snabbt känna din valp och vet vad som fungerar bäst.

Min gamla hund där sa vi bara "nej" och "inte röra" när vi stötte på ren och hon bryr sig inte de minsta om ren. Min hund som nu är 9månader gjorde jag på förstnämnda sätt med och hon har kollat på renarna i skogen i höst, men sedan inte brytt sig utan kommit tillbaka till mig och fortsatt jaga. Man vet ju aldrig, de kan ju komma bakslag nästa höst när hon är äldre och kanske tuffare, men skulle de hända kommer jag att ta till "nej" och "inte röra".

Exakt sådär lärde jag min Breton att lämna rådjuren ifred, och det funkade skitbra!!

Jag uppträdde som att de var de farligaste varelserna jag någonsin träffat...sprang därifrån, ojjandes å stönandes...och berömde sedan.

Bara efter två försök så vände hunden sedan bort huvudet och ville inte ens titta åt dem då han såg dem.

Detta ska nog upprepas vidäldre ålder...å inte bara då de är valpar, för jag ser nu på min hund att han börjar bli mer intresserad av rådjursspår. Nu är han morskare å tuffare....så man skulle fått stöta på ett rådjur igen...men lodjuren har ju plockat bort alla härifrån!!

Älgarna var han naturligt rädd själv från valp, så det var enkelt att ta ur honom.

Jag tror i allafall att om min hund är tränad att låta bli älg och rådjur så borde ren inte vara några problem heller.

Dock är han inte rädd björn, och det känns lite besvärligare...man har ju inte lust att "provocera" fram en sådan situation för att träna!! :D

Nåja...lycka till!!

Publicerat

De är rätt skönt när man kommer till den punkt där man vet att hunden inte bryr sig om exempelvis ren. Jag behöver aldrig fundera när jag jagar med min gamling. Lillskiten är jag dock inte 100 säker på ännu. Hon har skött sig väldigt bra hittills, men jag har inte kommit till den punkt att jag helt litar på att hon inte får för sig några galenskaper. :excl: Hon måste hamna i rensituationer några fler gånger med lyckat resultat innan jag kan börja slappna av på den punkten :D

Dock skulle de vara kul att höra om någon haft en hund som drivit exempelvis ren och blockerat sig för allt vad kommandon är och hur man sedan gjort för att få hunden att sluta med dumheterna.

Publicerat

man får se det från den ljusa sidan,du har många chanser att avhysa hunden, har själv en stövare som inte drar sig för jaga ren om han springer på dom,men redan nu efter jag fått tag på han när han gjort det avtagit,tror ej en fågelhund som setter kommer ska problem som en stövare som ligger och dunkar 2-3 timmar kanske,men våren när det ska märkas renar är ett tillfälle att ta med hunden och visa det jagas inte...sen äre nog bra att ha bra kontakt med lapparna på marken det kännar man på,vet att på markerna jag jagar skulle nog aldrig en hund göras illa,men kommer manihåg vi jagar på deras arbets plats brukar man ligga i lite mer