Publicerat December 7, 200817 yr Har en äldre man på mitt jobb som har en bössa han ska skrota. Jag fråga vad det var för en bössa det visste han inte mer än att det är en kaliber 12, sbs. Bad han titta på licensen och där stod det "peno el" som Fabrikat. Nån som vet vad det är? Googlade och titta runt men utan resultat! //Niclas
Publicerat December 7, 200817 yr Måste vara ngn spanjor av något slag.. Kolla bössan, kan vara ett klipp! En kompis köpte en San Remo tror jag den hette, sida/sida, för många år sen och den går som en klocka faktiskt. Galet trångborrad men en helt ok bössa för inga pengar alls. Mvh!
Publicerat December 7, 200817 yr Författare Ska för bi och titta på bössorna i helgen! Hade nämligen två sbs han ville bli av med den där peno och en sarasqueta till det förmånliga priset av noll kronor. Har ingen sida sida så någon av dom borde väl duga åt mig! /Niclas
Publicerat December 7, 200817 yr Klart du ska ha en S/S, det har alla jägare med självrespekt En vapenhandlare tipsade mig når man ska kolla en gammal S/Sbössa att ta loss framstocken, håll ett grepp med tumme-pekfinger på var sin sida om bössan vid skarven mellan pipor-baskyl, skaka bössan i sidled så känner du om den glappar. Det ska inte var något glapp alls. Rätta mig om jag har fel ni gamla hagelfetischister
Publicerat December 9, 200817 yr Låter vettigt Markus! Greppa kolvhalsen, kläm kolven i armvecket/ mellan arm och revben, och försök sedan rucka bössan i sidled. Först med förstock och då SKA det vara stumt, därefter utanförstock och då kan det uppstå ett visst glapp. Det är inte helt bra. Blir det den där sara****an över så kan jag tänka mej den givet att det är en sån här snygg spanjor Mvh!
Publicerat December 9, 200817 yr Jag söker en billig s/s för att bruka då jag går med hunden, halvautomaten känns för lång och otymplig på nått vis. Har någon känningar på en hyfsad s/s i kaliber 12, utan utanpåliggande hanar, så kan ni väl hojta till.
Publicerat December 9, 200817 yr Författare Tack för alla tips! Om det är någon som är intresserad av bössan som blir över kan jag ju knäppa lite kort och lägga ut. Kanske är någon annan som vill ta över den istället för att den ska gå till skrot! //Niclas
Publicerat December 9, 200817 yr Niklas: Absolut, skicka mig ett PM med bilder eller lägg ut dom här. Är det inte totalt skrot är jag intresserad.
Publicerat December 9, 200817 yr Författare Kommer en lägesrapport och bilder efter helgen när jag tittat på dom. Bättre att någon får användning av dom än att dom går till skrot som sagt. //Niclas