Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

17 hmr ( sako Quad )

Featured Replies

Publicerat

Funderar på att köpa en sako quad i kalibern 17 hmr, är det nån som har erfarenhet av quad bössan och den kalibern? bra lr dåligt köp?

Publicerat

Bössan i sig är helt ok, se till att du har provat både trä och plastkolv innan köp då jag tror de skiljer sig lite.

Kalibern har jag ingen erfarenhet av men jag vet att folk som jobbar med skadedjursjakt använder den i kombination med ljuddämpare och är såvitt jag fattat nöjda. Möjligt att Mr Mauser kan kolla lite..

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Bössan i sig är helt ok, se till att du har provat både trä och plastkolv innan köp då jag tror de skiljer sig lite.

Kalibern har jag ingen erfarenhet av men jag vet att folk som jobbar med skadedjursjakt använder den i kombination med ljuddämpare och är såvitt jag fattat nöjda. Möjligt att Mr Mauser kan kolla lite..

Mvh!

Är det svårar att få licens på ljuddämpare till den kalibern än en tyngre? ska ha bössan till som ovan nämnda, skadedjursjakt.

Publicerat

Skadedjursjakt? Vad tänkte du dej då?

Licensbiten tror jag kan bli knivig, ska väl till att man är kommunjägare eller något för att få det.

Mvh!

Publicerat

Mvh!

Har fått rätt mycket input från mina kollegor om just denna kaliber och skadedjursjakt.

Dom är supernöjda! Sköt flera tusen kaniner och en del fågel.

Precisionen och effekten är idealisk för denna verksamhet,ordet restvikt är så att säga en icke existerande term i dessa sammanhang ;)

Ljuddämpare får du nog inte om du som sagt inte jobbar yrkesmässigt.

/Micke

Publicerat

Precisionen och effekten är idealisk för denna verksamhet,ordet restvikt är så att säga en icke existerande term i dessa sammanhang :D

Helvete! Detta behövde jag inte ;)

Har du ngn koll på HUR tyst den blir? Ursäkta trådkapningen ;):blush:

Mvh!

Publicerat
Helvete! Detta behövde jag inte ;)

Har du ngn koll på HUR tyst den blir? Ursäkta trådkapningen ;):blush:

Mvh!

Som en odämpad 22Lr med standardammo.

/Micke

Publicerat
Som en odämpad 22Lr med standardammo.

Och det minns jag inte hur det låter, skjutit dämpare så länge nu.. Låter stökigt dock.. hmm..

Mvh!

Publicerat

17 HMR är en klass 4:a såvitt jag fattat något som man nog ska ha i åtanke när man lurar på att handla den.. jag tror fan jag ska försöka fixa en pipa och prova om inte annat..

Mvh!

Publicerat

Jag har också flurat på 17 HMR ett tag, tycker att den verkar vara en intressant kaliber till Kappor&Co.

Man kanske skulle göra sig av med CZ:an och köpa en kvadd i stället.. ;)

Som ett Kinderägg, flera roliga saker i en sak...eller hur fan det nu var.. ;)

Mvh Janne

Publicerat
  • Författare
Har fått rätt mycket input från mina kollegor om just denna kaliber och skadedjursjakt.

Precisionen och effekten är idealisk för denna verksamhet,ordet restvikt är så att säga en icke existerande term i dessa sammanhang :(

Ljuddämpare får du nog inte om du som sagt inte jobbar yrkesmässigt.

/Micke

Låter som en kanonkaliber, ska skjuta fågel och råttor hos ngr bönder. Tyvär dock på hobbybasis så dämpare är väl att glömma då :huh:

Publicerat
  • Författare
Jag har också flurat på 17 HMR ett tag, tycker att den verkar vara en intressant kaliber till Kappor&Co.

Man kanske skulle göra sig av med CZ:an och köpa en kvadd i stället.. :huh:

Som ett Kinderägg, flera roliga saker i en sak...eller hur fan det nu var.. :D

Mvh Janne

Vi tänker lika samma där :( 17 och 22 pipa hade jag tänkt börja med om det blir en quad :D

Publicerat
Vi tänker lika samma där ;) 17 och 22 pipa hade jag tänkt börja med om det blir en quad :D

Ungefär så ja.

Har för mig att det stod någonstans att 22 WMR pipan till kvadden hade precisionsproblem, kanske någon annan kan bekräfta/dementera det påståendet.

17 Mach2 känns lite onödig om man redan har 22LR och 17 HMR, i alla fall i min värld.

Som jag förstått det, så är 17 HMR en 22 WMR-hylsa som strypts ner i halsen för att få dit en kal 17 kula, mao en sjujädra laddning bakom den lilla kulan.

17 Mach2 är baserad på en 22LR-hylsa ( Stinger kanske..?), som också strypts ned till kal 17.

Kan ha fel, men jag tror det var så. -_-

Publicerat
Ungefär så ja.

Har för mig att det stod någonstans att 22 WMR pipan till kvadden hade precisionsproblem, kanske någon annan kan bekräfta/dementera det påståendet.

17 Mach2 känns lite onödig om man redan har 22LR och 17 HMR, i alla fall i min värld.

Som jag förstått det, så är 17 HMR en 22 WMR-hylsa som strypts ner i halsen för att få dit en kal 17 kula, mao en sjujädra laddning bakom den lilla kulan.

17 Mach2 är baserad på en 22LR-hylsa ( Stinger kanske..?), som också strypts ned till kal 17.

Kan ha fel, men jag tror det var så. -_-

Kollegorna som skjuter så hiskeligt mycket vilt med sina 17hmr har även 22Lr , 22Mag och 17mach2.

En brokig samling vapen runt detta också.

Två utav dom har kvaddar med bla 22Mag pipor och det är absolut inget fel på den precisionen.

Den enda patron som anses "dålig" är 17mach2 då den inte har riktigt samma explosiva effekt i viltet samt så ger den lägre hastigheten några antydningar till att icke obetydliga kulfragment ger ett eller flera utgångshål mot kanin.

17HMR ger visst aldrig några utgångshål.

/Micke

Publicerat
Kollegorna som skjuter så hiskeligt mycket vilt med sina 17hmr har även 22Lr , 22Mag och 17mach2.

Två utav dom har kvaddar med bla 22Mag pipor och det är absolut inget fel på den precisionen.

Den enda patron som anses "dålig" är 17mach2 då den inte har riktigt samma explosiva effekt i viltet samt så ger den lägre hastigheten några antydningar till att icke obetydliga kulfragment ger ett eller flera utgångshål mot kanin.

/Micke

Jaha, där ser man, bara illasinnade rykten det där med precisionen då. ^_^

Fan....nu när jag funderar lite till på det här, så kommer jag ju underfund om att det finns ju ingen anledning att stoppa vid 2 pipor till kvadden, när man nu kan få 4 st i olika kalibrar, utan att belasta mer än en plats i skåpet... :ph34r:

Hum...hum..får nog fundera vidare på detta efter nyår känner jag, små patroner är ju såååååå jäkla skoj !

Men det finns ju bygelplaner som det ska göras verklighet av också....uj uj..mycket nu.. :wacko::wub:

Publicerat
  • Författare

/Micke

Dina kollegor hur har dom gjort med kikare vid kaliber byte, är det nån som använder kikaren med 4 olika färger för vardera kalibern ( kommer inte ihåg vad den heter) ?

Publicerat

/Micke

Nä, den kulan går väl upp i typ atomer vid träff, som jag hört...och det är ju bara bra. :wacko:

Publicerat
  • Författare
Nä, den kulan går väl upp i typ atomer vid träff, som jag hört...och det är ju bara bra. :ph34r:

Har du kollat på youtube när dom jaga med den, amerikanarna gillar verkligen sina prarie dogs,, inte bara kulan som går i atomer :wacko:

Publicerat

Shit!

Kollade nu, quadpipan gick på 2300 pix bara!

Nu vart detta högintressant!! Mr Mauser, har du koll på om cityteamet kör samma dämpare till den här kalibern som till 22lr?

Nästan läge att du pmar mej ett telefonnummer... alt så tar vi det i morgon ^_^:);)

Mvh!

Publicerat
. alt så tar vi det i morgon :rolleyes::lol:;)

Kommer du imorgon? vilken tid?

/Mike

Publicerat
  • Författare
Shit!

Kollade nu, quadpipan gick på 2300 pix bara!

Nu vart detta högintressant!! Mr Mauser, har du koll på om cityteamet kör samma dämpare till den här kalibern som till 22lr?

Nästan läge att du pmar mej ett telefonnummer... alt så tar vi det i morgon :D :D :D

Mvh!

Har du dämpare till din? ngr tips om anledningar till att man ska ha dämpare även om man inte är yrkesverksam :)

Piteå fritid har en Sako quad Varmint liggandes med 17 hmr pipa, ska dit på fredag å klämma lite :D

Publicerat

Lämnar in licenansökan på min quad i morgon. Jag börjar med 22lr men kommer absolut att köpa en 22wm pipa. Även en 17hmr såg riktigt intressant ut, får se vad tomten tittar in med=) Riktig ripracer. Tror gränsen för klass3 är 2.5gr kula och 200j.

Publicerat
Har du dämpare till din? ngr tips om anledningar till att man ska ha dämpare även om man inte är yrkesverksam ;)

Kommunskytt själv så det var inga problem för mej. När det gäller dämpare till icke proffesionella så är jag osäker.. ett antal stående dokumenterade skyddsjaktsuppdrag skulle möjligen funka men jag vet inte, tror de är rejält restriktiva ärligt talat.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Får prova om jag hittar nått lämpligt objekt, kan ju inte mer än få nej :lol: