Publicerat December 8, 200817 yr Hej! Har nyss fått frågan om jag kan tänka mig att para min hund (2,5 år gammal). Detta är min första hund och har därför ingen erfarenhet av hur hanar blir efter de fått komma till första gången. Som han är nu bryr han sig inte så mycket om löptikar, visst märker man på honom att det är något extra men han gör inga dumma grejer och sen glömmer han det ganska snart. Brukar man märka någon skillnad på hanen efter hans första parning? Om ja, är det något övergående eller kan det bara bli värre? Vill absolut inte ha en hund som sticker så fort det luktar åka av. Huvudsyftet för hunden är sällskap men en del spårning blir det också. Han är i stort sett alltid lös och så vill jag att det skall vara i fortsättningen också! Inte så mycket jakthund i rasen (finsk lapphund) nu för tiden men tänkte att jag lägger frågan här ändå. Bland den massiva kompetensen på detta forum bör det ju finnas svar även för mig. Tack på förhand! /Per
Publicerat December 8, 200817 yr Hos finsk lapphund har det aldrig funnits så vansinnigt mycket jakt, eftersom det är en renvallare Så.. Över till frågan: Jag har inte märkt någon negativ skillnad på mina hanar som fått para mot innan. Värt att tänka på innan parning är ju att HD-rtg och ögonlysning etc. är ua och att linjerna passar tiken, som givetvis också ska ha gjort HD-rtg etc. ua
Publicerat December 8, 200817 yr Dom hanar (2 st) jag haft (stövare) så har blivit helt galna i löptikar efter att dom fått para en gång..
Publicerat December 8, 200817 yr Författare Hos finsk lapphund har det aldrig funnits så vansinnigt mycket jakt, eftersom det är en renvallare Finns faktiskt de som använt pälsmiffona till både älg och björn etc, dock många år sedan. Läste en artikel från 1930 nånting och där fanns fina historier. Så nog går (eller gick) det, om man hittar rätt linjer. Men visst är de renvallare i grunden....eller får...eller barnvagnar...eller....ja, du vet nog. Vet några som faktiskt används som ställande och till eftersök i nutid. Så.. Över till frågan:Jag har inte märkt någon negativ skillnad på mina hanar som fått para mot innan. Värt att tänka på innan parning är ju att HD-rtg och ögonlysning etc. är ua och att linjerna passar tiken, som givetvis också ska ha gjort HD-rtg etc. ua Höfter & armbågar är röntgade med högsta betyg men ögonen ännu inte lysta. Ej heller gjort PRA-test men vet att han inte kan vara mer än bärare av skit-genen. Något annat som kan avara bra att veta? Hur går man till väga rent praktiskt med pappersarbete etc? Tack för svaret förresten! /Per
Publicerat December 8, 200817 yr Författare Dom hanar (2 st) jag haft (stövare) så har blivit helt galna i löptikar efter att dom fått para en gång.. Det är precis det jag inte vill...men det verkar som med allt annat. Ibland funkar det och ibland inte....*suck*
Publicerat December 8, 200817 yr Något annat som kan avara bra att veta? Hur går man till väga rent praktiskt med pappersarbete etc?Tack för svaret förresten! /Per Skriv parningsavtal innan parning där ersättning etc. regleras (finns blankett att skriva ut på skk's sida) och när du sedan ska skriva under registreringsansökan, så bör också tikägaren betala den överenskomna ersättningen till dig.
Publicerat December 8, 200817 yr Författare Skriv parningsavtal innan parning där ersättning etc. regleras (finns blankett att skriva ut på skk's sida) och när du sedan ska skriva under registreringsansökan, så bör också tikägaren betala den överenskomna ersättningen till dig. Tack! Får se hur det blir men nu vet jag i alla fall något.
Publicerat December 11, 200817 yr Min hane har två kullar efter sig. Och den enda skillnaden jag har märkt på min hund,är att han är ännu oroligare och ännu rastlös när någon tik är i höglöpen. Tidigare var han helt hopplös under hela löptiden, men det har lugnat ner sig betydlig efter att han fått para sig första gången. Men under höglöpen är det då desto värre.
Publicerat December 11, 200817 yr Författare Min hane har två kullar efter sig. Och den enda skillnaden jag har märkt på min hund,är att han är ännu oroligare och ännu rastlös när någon tik är i höglöpen. Tidigare var han helt hopplös under hela löptiden, men det har lugnat ner sig betydlig efter att han fått para sig första gången. Men under höglöpen är det då desto värre. Tack för svaret! Jag har funderat en del och kommit fram till att jag hoppar över parning några år. Dels för att jag inte vill riskera att hunden blir knäpp och dels för att jag tycker att han egentligen är för ung nu - 2,5 år. Tycker att han skall vara några år till så man vet vad man har. Inga konstiga fel som dyker upp etc.
Publicerat December 11, 200817 yr Jag hade en Labradorhane som fick komma till vid ca tre-fyra års ålder. Han blev mycket tuffare mot andra hanhundar efter det, men i övrigt ingen större skillnad. Ungefär som vi människor, man blir lite stoltare efter första gången.
Publicerat December 11, 200817 yr Författare Ungefär som vi människor, man blir lite stoltare efter första gången. Hehe...så sant...