Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Porösa horn på dovvilt

Featured Replies

Publicerat

Jag har märkt att nästa alla kapitala dovhjortar på marken är väldigt trasiga. Innan brunsten var det en hel del fina herrar ute och gick men nu ser hornen ut som fan. Jag har sett dovhjortar där ena skoveln är borta, båda skovlarna är av och jag sköt en dovhjort igår där skovlarna var hel utan taggar pga att de var nedslitna. De enda taggarna som ser bra ut är "istaggarna" (?) längs fram.

Jag vet att de går hårt åt skovlarna under brunsten men så jäkla illa kan det inte vara. Jag ser ju hjortarna nere på Ripsa och de har fortfarande hela och fina skovlar utan alltför många skavanker.

De flesta av hjortarna kommer från början från ett hägn. Kan detta vara orsaken? Min personliga teori är att de har någon sorts mineralbrist (främst kalkbrist) och jag funderar på att sätta upp ett gäng mineralstenar som komplement till saltstenar.

Är tacksam för förslag eller åsikter.

Publicerat

Kan mycket väl vara så att det är bete som är kalkfattigt. Har för mig det var något repotage för många år i någon jaktidning om rådjur när dom tog upp detta med kalkrik mat.

Publicerat

Min begränsade erfarenhet av dov säger mig att om rangordningen inom ett revir är otydlig blir det mer fajt. Detta är ofta inget större problem i exempelvis hägn där rangordningen är satt tidigt. Speciellt är det mellanhjortar som brukar stånga sönder sig, dom riktigt stora räcker med att visa sig.

Tror inte dina hjortars horn har sämre kvalité än andra.

Publicerat

Krokar på lite här. Jag tror det har med själva arten att göra. Precis som MKJ sa här ovanför är det framförallt hjortar i "mellanregistret" som får taggarna på skovlarna nerslipade. Riktigt kapital hjortar klarar sej bättre. Så här har det sett ut överallt där jag jagat dem. Förvånansvärt ofta slår hjortarna med stånghorn/halvskovel av sina horn helt, alltså ett brott mitt över rosenstocken (enhornad) :lol: . Kan ju kanske ha med att arten egentligen har sitt urprung i Asien och inte är "konstruerade" för ett liv här uppe i Norden, vem vet ? :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Tack för era svar.

Kommer nog mixa med mineralstenar, det kan ju aldrig skada.

Publicerat
Tack för era svar.

Kommer nog mixa med mineralstenar, det kan ju aldrig skada.

Håller med, även om det skulle vara så att hornen inte går sönder av kalk eller mineralbrist så skadar det aldrig med lite nyttiga stenar.

Jag brukar sätta ut ca 12 saltstenar om året på mina marker, har iof inte märkt någon skilnad på hornen på älg o rå men jag gillar att ha saltstenar till djuren.

/Lasse

Publicerat

Hej alla

I vårt Dovhjorts hägn har vi också sett tendenser att hornen är extremt slitna på hjortarna i de olika åldrarna men de hjortar som har fräschast horn alltid är kapital hanne då han troligtvis inte behöver bevisa sin överhöghet hela tiden som de yngre måste göra.

Vi sätter ut Viltsaltsten med mineraler samt ger ett mineral pulver som vi blandar i melass (sött och gott) och då får dom i sig dom flesta metaller samt mineraler dom fattas

Men vi tycker ändå att hornen slits väldigt mkt

lycka till

Melass i en balja är ju lätt att fixa

vi ger det mest som mineral blandat godis

Publicerat
  • Författare
Hej alla

I vårt Dovhjorts hägn har vi också sett tendenser att hornen är extremt slitna på hjortarna i de olika åldrarna men de hjortar som har fräschast horn alltid är kapital hanne då han troligtvis inte behöver bevisa sin överhöghet hela tiden som de yngre måste göra.

Vi sätter ut Viltsaltsten med mineraler samt ger ett mineral pulver som vi blandar i melass (sött och gott) och då får dom i sig dom flesta metaller samt mineraler dom fattas

Men vi tycker ändå att hornen slits väldigt mkt

lycka till

Melass i en balja är ju lätt att fixa

vi ger det mest som mineral blandat godis

Hej.

Tack för informationen.