Publicerat December 8, 200817 yr I söndag va de grisjakt över flera marker med sådär 15 passkyttar. Raja hittar gris direkt som observeras av passkytten bredvid mig. Grisen vänder in i såten och passerar mig tätt på men kan inte se dem, brakar som tusan. En gris bryter ut över hygget som jag inte ser nått vidare, såg Raja ett par ggr mellan träden. Blir korta stånd och gångstånd, ser Raja igen bakom passlinjen. Nu går flera grisar loss hos Rajas husse som drar ett par skott på en gris som passerar honom i expressfart på kanske lite långt håll… 3 m… Raja jobbar på med sin gris och jag får över radion från polaren att jag ska gå dit med svarten och släppa på den som han sköt på. Nu passerar 4 grisar passlinjen i hög fart o kommer förbi utan skottchans. En ensam gris passerar ett pass mitt i såten i rätt riktning i förhållande till den som påsköts, den såg frisk ut enl. killen. Rajas husse va rätt övertygad om att han helbommade. Han kollade upp löpan medan jag gick o tog ut mitt kräk. Han hittade inget som tydde på träff. Va nu på väg dit o hunden gick på bakbenen o vrålade en bra bit innan vi var hos polaren. JO.. de hörs att du e på väg hörde jag över radion… Är nog bara o släppa kom vi överens om. Mycket korkat beslut… skulle givet spårställt jycken genom att låta henne spåra några hundra m på rätt spår innan jag släppte… Man lär så länge man lever.. Jycken vrålade på 15 m i rätt löpa, stannade upp o kastade sig åt höger o rundade oss o vrålade iväg åt fel håll… Jag försökte givet stoppa idioten men de va lönlöst.. Drevet gick som tåget o vi fick för oss att det kunde va de andra 4 grisarna som redan gått ur såten. Men enl. Astron så var de nu förbi där de gått ur, tåget gick norrut mot passlinjen där uppe. Är nog fler grisar då antog vi. Nu kom de över radion att den svarta hunden med röd väst passerat en skytt men han hade inte sett något drevdjur? När så drevet gick ur såten så kom de över radion att den svarte driver räv…. Rovviltsintresset kan kanske va för mycke ibland… Medan jag stod där o tyckte de mesta va pinsamt så hade Raja släppt sin gris o va nu tillbaka. Polaren satte henne på rätt löpa o så gick hon iväg. Men hon kom aldrig ifatt grisen. Va en annan hundförare i såten också med en jämte, den jycken tog också den löpan men utan resultat. Tror nog att polarens skott hamnade mellan knorren o skogen... Jag åkte o hämtade min idiot som fastnat inne i en fårhage o lyckade inte hitta ut... Antar att räven hoppat över en mur med stängsel bakom o jycken efter o sen blev hon kvar i hagen. Tur där var tomt på får iallfall…
Publicerat December 8, 200817 yr hehe förösker föreställa mig hur du skulle stoppa hunden.. . Nej, kom tillbaka fel spår idiot ska ja flå dig klick helvete glömt ladda... De kan va tufft att styra av dom, som sagt rolig läsning!
Publicerat December 8, 200817 yr Det där vet jag hur det känns. Under älgjakten i Källreda i fjol så hände det mig två gånger. Hade den ena dagen ett jävla upptag. Hunden öser för fullt. Lite pinsamt att meddela jaktledarn att det är räv. Blev inte bättre helgen efter när det hände igen. Men det förstås, jag vill ju att hon ska jaga räv.
Publicerat December 9, 200817 yr Lika kul som när laikan i första såten skällde... ekorre för att sen i andra följa upp med en grinig tjäder Men man tager vad man haver så att säga.