Publicerat December 8, 200817 yr Hallå! Har läst runt lite kring bågskytte samt jakt med pilbåge. Kollade även en del filmer på youtube med pilbågsjakt. Och nu känns det som att jag vill ha en egen båge. Har väldigt lite koll på dehär med bågar, och stöter hela tiden på en massa konstiga ord för tillbehör till bågar, tex Wheel Peep, koger mm? Hur som hellst. Om jag nu ska köpa mig en båge för att prova på detta, vill jag att om det blir tillåtet kunna jaga med den. Behöver inte vara någon värsting båge men inte heller något rappel vill jag ha, Hittade denna båge och tillbehöver, är det något att sattsa på? http://www.racerback.se/pilbaage-bear-lights-p-469.html Såg även att det finns en del (dyrare) bågar beg på blocket, kanske bättre att sattsa på dem? Finns det andra bågkitt som kan vara intressanta? Mvh//Jonas
Publicerat December 9, 200817 yr Kul med fler som funderar på det här med båge . Bågen du länkade till är inte alls fel, Samme här på forumet har just en sådan, och han är nöjd. Jag har ju "storebrodern" eller vad man ska säga..Bear Truth 2. Det här med bågar och pryttlarna runt detta lämnar jag åt bågjaktsgurugänget JS, Roger P och ASAT PRO, de kan förklara det där mycket bättre än mig. Du ska ju veta vilken draglängd du ska ha, pundstyrka på bågen osv... Men om jag får råda till vart du ska handla, så tycker jag faktiskt att du ska ta och kolla på dessa tre handlare, inget ont om Racerback, men dessa är gamla i gamet vad gäller bågjakt, och kan det här, dom har jagat med båge i många år ! http://www.scandinavianbowhunting.com/ http://www.bagjaktskatalogen.se/ http://www.kiharchery.com/ Bågjaktskatalogen ( IL-Produkter) ligger i Umeå. Scandinavian ligger i Stockholm. Kiharchery ligger i Sollebrunn. Dom kan hjälpa dig med all utrustning du anses behöva, och du kan vara säker på att de passar ihop också, detta är rutinerade killar. Finns även begagnade bågar hos dessa. Hoppas att det hjälpte något, så väntar vi med spänning på grabbarna grabbers visdomsord om det här med bågar mm, fan jag kanske lär mig nått nytt jag med ! Mvh Janne
Publicerat December 9, 200817 yr Precis som Crowfear säger, det bästa är att man som nybörjare kontaktar någon av de etablerade butikerna för att få den hjälpen man behöver för att hitta "rätt" båge och tillbehör. Jo det är många ord och uttryck att hålla reda på, då kan det vara bra att gå till någon lokal bågskytte förening tex, de flesta har både trad skyttar och compound skyttar och säkert får man pröva en eller 2 bågar om man frågar snällt. Att som nybörjare köpa en båge på annons eller on-line utan att veta något är inte att rekomendera det blir garanterat fel och stor risk att du kanske tröttnar när inget funkar i skyttet osv. Jag menar inte att det är fel att handla på det viset, men det gör man nog säkrast när man har håll't på ett tag med bågskytte/jakt. Om du söker lite i forumet borde du hitta liknande trådar där jag skrivit mer utförligt om mina tankar och råd vid köp av båge. Sen är det alltid bra att gå med i någon lokal bågjägarförening eller SBJF, där får du mer bågjaktspecifik hjälp som är ovärdelig i många fall. Lycka till
Publicerat December 10, 200817 yr Hej Jonas! Trevligt att du upptäckt bågen som vapen! Fast är du nybörjare har du ju lång väg att gå innan du bör ta steget ut i skogen. Jag förespråkar också att du tar kontakt med någon av de etablerade butikerna som varit med ett tag. Hörde om en kille som köpt en båge av en mindre seriös butik. När han började läsa och ta reda på fakta så hade de sålt en båge med helt fel draglängd etc. De visste alltså inte vad de pratade om! Det är ungefär som att gå in på Hobbex. Stod och lyssnade på en försäljare som snackade pilbågar.. Eller, åtminstone trodde han att han det. Det finns en hel del nya prylar och (konstiga) namn som du kommer stöta på.. Wheel Peep, eller bara "Peep" som det oftast heter, är en liten rund pryl (som ett hjul) som sitter på strängen och används till att sikta med. Det blir tillsammans med det vanliga siktet som ett dioptersikte. Koger är något du förvarar pilarna i under jakt eller träning. På den bilden som var på länken du hade så sitter kogret på bågen. Det finns även två andra modeller av koger: rygg- och höftkoger. Om du går in på http://www.bagjaktskatalogen.se så har han en sida som heter "Frågor & Svar - FAQ". Där får du en hel del svar på dina frågor, bland annat om hur du mäter draglängd så det blir rätt! Det finns också bilder att jämföra med så man ser om man har rätt längd.. Just draglängden är nog det viktigaste på en båge, stämmer inte den så blir det svårt att få till ett bra skytte! Även dragvikten är ju viktig. Du måste ju orka dra bågen mer än 5 gånger utan vara helt slut! Man använder muskler i ryggen/axlarna som man inte vanligtvis använder så ofta.. Så börja inte för tungt, det slutar bara i att du får ont och kanske en inflammation! Eftersom bågarnas dragvikt är ställbar, så börja lågt och skruva sedan upp vikten allt eftersom veckorna går. Angående bågar på Blocket och redan färdiga paket med bågar och tillbehör: Är man helt novis så bör man köpa första bågen av en etablerad handlare. Han kommer ge dig en massa bra tips + att han kommer sälja dig en båge som verkligen passar just Dig! Ett redan färdigt paket med grejer är väl ok men oftast så är det något som behöver uppgraderas rätt snabbt. Typ ett bättre sikte eller en bättre pilhylla etc.. Oftast så kan handlarna ge dig ett pris på ett paket som passar dig bättre, utan att du behöver uppgradera på en gång! Har du fler frågor så fråga på! /Micke
Publicerat Januari 20, 200917 yr Denna tråden bör lyftas upp för dem som är noviser i bågvärlden och funderar på att skaffa båge! Se även den "klistrade tråden" : Seriösa handlare i Sverige Ta tid på er att kika igenom deras hemsidor och ringa runt och höra er för. Det är inte som att köpa en ny bössa: Bössa, licens, amunition: Ut och skjuta! Det är mer "pyssel" med en båge, mycket som ska stämma!