Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilka är dom bästa bindningarna för toppjakt?

Featured Replies

Publicerat

Nu har jag slitit bort tegnäsbindningen från mina skidor eftersom det är bara ren skit! Så nu undrar jag vilken som är den bästa bindningen? Den ska vara lätt att komma i, men helst ännu lättare att komma ur...Jag har tittat lite på rottefelas bindningar och pjäxor tror det kan funka ganska bra.

Jag är tacksam för egna tankar och svar

Björn

Publicerat

jag är inne på min andra säsong med rottefella och jag är mycket nöjd, dom är bättre än alla dom andra jag prövat.

Publicerat

Vilken av rottefellas bindningar är det man ska sikta in sig på? Jag har haft Epok bindingen på ett par skidor plus att bror och far har den och jag är inte impad. I mitt fall beror nog mkt på att jag har rejäla fötter, 47or, och det är inte bindningar gjorda för att hantera.

Publicerat
Vilken av rottefellas bindningar är det man ska sikta in sig på? Jag har haft Epok bindingen på ett par skidor plus att bror och far har den och jag är inte impad. I mitt fall beror nog mkt på att jag har rejäla fötter, 47or, och det är inte bindningar gjorda för att hantera.

Rottefella NNN BC Magnum heter den jag använder och den tycker jag är bra. Enda nackdelarna är att man blir låst till pjäxor och dem är oftast för låga så man måste använda snömuddar sedan måste peta bort snö när man tar på sig skidorna igen. Det gör väl inte så mycket då det sällan är bråttom då men försöker man stänga dem med våld så kan bindningen gå sönder.

Publicerat

jag kör med epok och tycker de funkar bra... Olskogen har ju åxå en bindning www.furutra.se

Publicerat

råkade slita sönder en av mina epokbindningar idag när jag skulle dra åt den främre spännremmen...olskogens ser robustare ut! <_<

Publicerat

Slet sönder Epok.

Ett rackel med kabel.

Kör Rottefella nu, helt nöjd!

Publicerat

Rottefella. Vad annars?

Publicerat

Var hittar man rottefella??

Publicerat

Dom flesta sportaffärer eller på internet.

Publicerat

Hej

http://www.freeride.se/review/view.php?id=3105

Jag har kollat en del på Rotefella Nato M/98 , Det varkar vara en enkel funktion inte mycket som kan

haverera dvs lite reservdelar att ha med sig ifall att det skulle gå dåligt. Den kräver skor med NN75 sula

har för mig att man kan köpa alla Lundhagskängor med sådan skidsula (beställning via fabriken). Jörn har jag ej koll på vad

dom har för standard på deras skidsula? Skulle gärna villja ha ett par jörn med skidsula som passar dessa bindningar.

Börjar bli less på Epok, har gått sönder 2ggr under en sesång nu har jag bytt ut så det sitter nya på tegsnäsarna åker

så länge det håller, förhoppningsvis denna sesång. Men sedan blir det att investera i Känga NN75 + Nato M/98.

Har bara hittat pris på norska sidor men där ligger dom på 1200:- (NOK)

Mvh//Hjalle

Publicerat

måste leta fram bindningarna som följde med från lumpentiden... för epoken passar inte till mina andra/varmre kängor

Publicerat

mina bindningar finns inte längre ser jag på hemsidan. :rolleyes:

Publicerat

Att leta fram bindningarna från lumpentiden är nog ingen dum idé. De som sitter på vita blixten är de mest rejäla bindningar som jag prövat och som klarar bäst när man skråar uppför backar i djup snö. ;) Phust!! Har knäckt både tegsnäs plastbindningar och diverse kabelbindningar. Men då ska man ju upp för de värsta backarna också (dum som man är).

Publicerat

Jag får väl gå lite mot strömmen här eftersom jag kör med SNS X-Adv Raid sedan ett par år tillbaka och är mycket nöjd. Lånade farsans skidor i förrgår när jag var ute senast och där sitter Rottefella.

Personligen så tycker jag att SNS-bindningen känns stabilare och strular inte lika mycket när man ska på med skidorna igen och har snö + is under pjäxorna.

Det negativa är att det inte finns så många pjäxor för SNS bindningen längre. Har kört med Lundhags tidigare men har nu bytt till Fischer som jag kom över till rövarpris. Såväl Lundhags som Fischer har nu gått över till Rottefella som bidningsalternativ. Bra bindning alltså men klent med passande pjäxor...

Salomon sports

Publicerat

Jag har alltid kört med vitablixten binningen + nokiastövlar. Jag har använt dem med lite olika skidor och jag tycker att dem funkar väldigt bra, pålitliga, välfungerande och enkla. Kan tjorva innan man får dem rätt inställda, men det får räknas som handhavandefel. Ska beställa Bo Östergren skidor till nästa vinter och det blir förmodligen att lägga blixten-binnigar på dem också, om inte så blir det helt enkelt för att testa något nytt.

Publicerat

totalt OT: Men måste fråga snabbt. har hämtat ett par Nokia kaira (löstagbart foder) ej använda ännu!!

Fråga: Är tuura bättre vid skidåkningen än kaira?? alltså vilka ger bäst komfort och minst skavsår ;)

Ska ut på söndag så vill få svar fort av nån med erfarenhet av dessa,ifall jag ska byta skor mot tuura.

Tegnäs med vajerbindning (vet ej rätta namn)

• 2 weeks later...
Publicerat

jag tycker helt klart det är strängbindningarna som är bäst,

kan vara lite krånglig å komma ut men men dom fungerar bäst för mej iaf,

• 1 month later...
Publicerat

Egen modell byggd på armens men med ordinarie vajer fördel med armens då den är gjord i stål och har sex fästhål ,justerbar.

Har ett par jörnkängor med skidsula men vilka skor som helst med skidsula går bra bla nokia....

post-81-1233518044_thumb.jpg

Publicerat
Ska beställa Bo Östergren skidor till nästa vinter och det blir förmodligen att lägga blixten-binnigar på dem också, om inte så blir det helt enkelt för att testa något nytt.

Ett mycket klokt beslut, råder dig dock att beställa skidorna redan nu om du vil ha dem till toppjakten nästa år.

Jag beställde mina vid den här tiden i fjol och fick skidorna levererade under mellandagarna.

Skidorna är verkligen kanonfina och går klart mycket lättare än tegsnäsarna i djupsnön.