Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Roger_P

Enkel guide till bågköp

Recommended Posts

Roger_P

Jag vill köpa båge! - En guide till ett lyckat val av pilbåge.

Som ”nybörjare” verkar det säkert invecklat att hitta rätt bland bågar och tillbehör, så här följer några standardtips till dig som funderar på att börja skjuta båge.

1. Vad är det jag vill ha bågen till?

Är jag intresserad av att bara skjuta pilbåge, eller funderar jag även på att börja jaga med den? Personligen tror jag det är den första frågan man först bör ställa sig eftersom det avgör helt i vilken riktning du sedan går som bågköpare.

2. Vill jag skjuta traditionell båge (långbåge/recurve), eller ska jag skjuta compoundbåge?

Oavsett om man jagar eller inte är alla tre bågtyperna möjliga val. Dock ska du ha klart för dig att det är betydligt svårare att lära sig skjuta bra med traditionell båge jämfört med compoundbåge. De grundläggande skillnaderna är att med långbåge använder man inga sikten, rent instinktivt skytte. Med recurvebåge kan man välja om man vill ha sikte eller inte. Traditionella bågar skjuts också nästan uteslutande med fingersläpp, alltså ingen avtryckarmekanism. Med compoundbåge använder sig de allra flesta av sikte och avtryckare. Tiden det tar att lära sig skjuta på acceptabel nivå med compoundbåge är mycket kortare än vad som är fallet med traditionella bågar.

3. Testa, pröva och fråga!

En bra idé är att söka upp en bågskytte- eller jaktklubb. Där kan du få tips och råd om olika bågar. Du kan också få tillfälle att prova olika bågar och känna på hur det är, samt lära dig hur tung/stark båge du orkar skjuta med, osv.

4. När du fått god uppfattning om vad du vill ha för typ av båge och vad du vill använda den till, är det dags att fundera på kostnaden. Många väljer billiga grejer att börja med, men detta är inte alltid smart. Ungdomar kanske gör bäst i att välja ett billigare alternativ eftersom de ofta ändrar intresse från ena dagen till nästa. Som vuxen har du vid det här laget säkert bestämt dig för att fortsätta med bågskytte/bågjakt. Sätt upp en ungefärlig budget för ditt köp, räkna med att det kommer att kosta lika mycket som en bra bössa med en bra kikare på. Alltså, hur mycket kan du tänka dig lägga ner på ett gevär? Applicera sedan svaret på ditt inköp av bågskytteutrustning.

5. Besök en PRO-shop, alltså någon av de etablerade försäljarna i Sverige - och jag menar ett personligt besök för att få goda råd och tips, men även för att få klämma och känna på prylarna.

6. Nytt eller begagnat?

Här bestämmer förstås plånboken och det är inget fel att köpa begagnat så länge utrustningen är i bra skick, Strängar och kablar, lemmar och hjul (kammar) är saker som kan vara dyrt att byta. Du får dessutom ofta med en hel del tillbehör när du köper en begagnad båge som du inte får när du köper en ny båge. Exempel på sånt är stabilisator, sikte och bågkoger (pilförvaring på bågen). Köp gärna begagnad båge från en Pro-shop eller av någon du litar på. På Ebay och andra annonsplatser på nätet säljs många begagnade bågar, men risken att man får något som faller i bitar är ganska stor.

Köper du en ny båge är den oftast utan tillbehör, så bågen måste kompletteras med sikte, pilhylla, eventuell stabilisator med mera. I det här läget är Pro-shopens personal din bästa vän, de hjälper dig att hitta de tillbehör som passar dig och det skytte du har tänkt dig. Obs! Det finns förstås ”paketbågar” där allt följer med, fråga din handlare om det. Butiken hjälper dig även med att hitta din draglängd, vilket är mycket viktigt för ett fungerande skytte. Draglängden är det avstånd du drar strängen till ankringspunkten (vid ansiktet) För lång eller för kort draglängd gör att du inte kommer att kunna skjuta på ett riktigt sätt.

Ett enkelt sätt att hitta sin ungefärliga draglängd är att med en tumstock mäta avståndet mellan bröstkorgen och fingertopparna när armarna är utsträckta rakt framåt så att fingertopparna nuddar varandra. Dock är detta inte alltid helt korrekt, det allra bästa är att dra en båge med pil och på pilen markera draglängden. Allt detta kan du få hjälp med om du besöker en Pro-shop.

7. Satsa på en bra båge av god kvalitet, det lönar sig i längden, för andrahandsvärdet på bågar varierar med märke och årsmodell, precis som för bilar. Utrustning och tillbehör kan oftast flyttas mellan bågar, så har du exempelvis ett sikte du gillar, kan du flytta detta till din nya båge senare. Du bör välja en båge som är lättskjuten. Ofta är bågar med jämförelsevis hög stränghöjd lättare att skjuta bra med än bågar med låg stränghöjd (stränghöjden är avståndet mellan båggreppet och strängen när den INTE är i uppdraget läge).

8. Ska du jaga med din båge MÅSTE bågen vara tyst, så tyst det bara går, både under själva uppdraget (när man spänner bågen) och när man släpper pilen. Vid vanligt tavelskytte spelar detta ingen roll, så det går tillbaka till hur du bestämt dig att använda din båge.

9. Nu har du din båge, så nu är det bara öva, öva, öva och sedan öva lite som omväxling. Ta gärna hjälp av klubbar eller bekanta som skjuter båge, detta så att du får hjälp med att hitta rätt skjutform och andra tekniker som du kan förbättra. Hur du skjuter båge eller jagar med din båge är en annan historia som jag inte berör här

Lycka Till

Roger Pettersson

Här har ni en engelskspråkig guidning för nybörjaren att köpa båge:

http://www.huntersfriend.com/bowselection.htm

m.v.h

JS

Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...