Publicerat December 9, 200817 yr Hej! Jag tänkte köpa ett sikte åt min pappa i present, men själv har jag noll koll på vad som är bra och inte?! Så jag har sökt mig hit för att kanske få lite hjälp! Jag tänkte inte lägga ut mer än 6000kr på ett sikte. Är det någon som har något förslag på ett allround kikarsikte för älgjakten?? Tacksam för hjälp / Ante
Publicerat December 9, 200817 yr ojojoj du kommer att få så många goda råd att du blir helt vimmelkantig. Själv skulle jag föreslå ett relativt lågförstorande, tex 1,5-6.
Publicerat December 9, 200817 yr Hej!Jag tänkte köpa ett sikte åt min pappa i present, men själv har jag noll koll på vad som är bra och inte?! Så jag har sökt mig hit för att kanske få lite hjälp! Jag tänkte inte lägga ut mer än 6000kr på ett sikte. Är det någon som har något förslag på ett allround kikarsikte för älgjakten?? Tacksam för hjälp / Ante Beror lite på hur han bedriver jakten men en Leuplod VXIII 1.5-5x20 är ju ett ganska säkert kort. Eller en 1-6x42 av gogkvalitet. Tyvärr blir man lite begränsad i urvalet av kikare för 6000:- Bra optik är dyr! Men som sagt ska han bara jaga älg inom rimliga avstånd så är ovan nämnda Leupold ett bra val. kolla på www.torsbohandels.com De har en hel del att välja på samt bra briser.
Publicerat December 9, 200817 yr Om han inte skall bedriva vakjakt är tex en Leupold VX-I 2-7X33 ett bra budgetalternativ. Har ett dylikt som jag kan avyttra om så önskas..
Publicerat December 9, 200817 yr Är det bara till älg så skulle jag rekomendera en Helia Compact c 4x36. Mer behövs inte när man jagar älg. Enkel kikare med fast förstoring. Den kostar runt 5900 spänn och då har han en bra kikare med 25 års garanti och bättre kvalitet än många andra.
Publicerat December 9, 200817 yr Vad är det för kikarfästen 1" eller 30mm? Jag bor i Norge och så jag kan inte kolla upp det tyvärr. Är ju om jag frågar mamma och hon kan kolla vad det kan vara för fästen. Jag vet iaf att geväret är jättegammalt om det hjälper? Tack så mycket för era svar allihop! Kollade på siktena ni tipsade om, men tyckte alla var så små, tänkte på ett med större öppning så man får in mer ljus när det börjar bli lite skymning osv. Räcker det med dom ni tipsa om och när behöver man ett med stor öpping? Tack igen!
Publicerat December 9, 200817 yr Jag bor i Norge och så jag kan inte kolla upp det tyvärr.Är ju om jag frågar mamma och hon kan kolla vad det kan vara för fästen. Jag vet iaf att geväret är jättegammalt om det hjälper? Tack så mycket för era svar allihop! Kollade på siktena ni tipsade om, men tyckte alla var så små, tänkte på ett med större öppning så man får in mer ljus när det börjar bli lite skymning osv. Räcker det med dom ni tipsa om och när behöver man ett med stor öpping? Tack igen! Meopta Artemis 2000 3-9X42 Riktmedel 4 4895:- kolla på http://www.torsbohandels.se/