Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Testade Hensoldten o Zeissen i går

Featured Replies

Publicerat

Var ut på rådjurs pass i går första gången och med mig hade jag min nya (begagnade) Hensoldt 10x50 samt min nya (begagnade igen...) Zeiss Diavari Z 3-12x56 på bössan. Båda kikarna var väldigt bra, klara och skarpa. Zeissen vart jag väldigt impad av på avstånd upp till ca 150m sen vart det lite oskärpa i bilden. Jag skruvade på okularet och fick till en bra bild på alla avstånd. När det sedan mörknade så kom en get o 2 killingar och gick över åkern. Jag försökte titta på ena killingen i Zeissen och konstaterade att riktmedlet var suddigt. Det hade tydligen blivit oskarpt när jag skruvade på okularet så jag skruvade tillbaks. Jag lät rådjuren försvinna, killingarna är så små än. Vid 21.30 hade det blivit ganska mörkt och jag kikarspanade med Hensoldten och såg nått som sprang längs med åkerkanten på motsatta sida från där jag satt. Kanske 120m bort. En Mårdhund. Jag bytte till bössan men lyckades inte hitta på den igen i kikarsiktet. Korset var plötsligt enormt (på 8x förstoring) och man såg inte så många meter i taget jämfört med handkikaren. Bytte tillbaks igen och lyckades nästan direkt lokalisera den och när jag byttet till bössan igen så hittade jag på den. Jag konstaterade att 4:ans kors i Zeissen inte är menat för "varmints". Mårdhunden, som är i storlek med en grävling, blev väldigt liten bakom korset men det gick bra att skjuta. Jag såg aldrig nått djur med blotta ögat och hade aldrig uptäckt mårdhunden utan Hensoldten.

Jag kan bara kostatera att Hensoldten har ganska mycket bättre skymnings egenskaper än Zeissen. Zeissen är nog en bra kikare. Korset var svart och tydligt även mot svart skog när det var för mörkt för att skjuta men för finsiktning är det för stort. För grisvak måste det vara perfekt.

När jag promenerade till bilen stannade jag vid en äng och kikarspanade. Jag hittade en mörk klump ca 200m bort som kunde ha varit en mårdhund. Jag försökte hitta den med Zeissen men det var stört omöjligt, hela ängen hade samma svarta färg. Nu var klockan 22.00.

Jag är mycket nöjd med Hensoldten men Zeissen ska nog bytas mot en 6-24x56 så småning om.

:)

Publicerat

Jag är ingen expert men jag tror det är som så att en fast tub alltid släpper igenom mer ljus än ett variabelt sikte. Samtidigt undrar jag om inte Zeissen i ditt test torde vara bättre då du kan vrida ned förstoringen till x3 och då ha bra ljus även om du kan få problem att se ett litet mål på längre håll? 

Detta med medförstorande riktmedel var jag grymt skeptisk till ganska länge tills jag skaffade ett och sköt en kidde på +200 meter. Upptäckte nämligen att kidden vart grymt stor på 12x förstoring och att hårkorset gott och väl fick plats i lungorna.. Funderar på om det inte kan vara så att ett tunnt riktmedel på längre håll utan belysning kan göra det svårt?

Däremot så kan jag tycka att det är lite knepigt att finsikta på en klisterlapp på 100 m på banan men det har jag löst via ngn skum mall som jag hittade i Exel. Skjuter mot en vit cirkel på ca 3 cm med kraftig svart ring runt och det går utmärkt.

Den här Hensholden.. det är en fast handkikare va? Du får då ett stereoseende dvs två ögon och därmed helt andra förutsättningar.

Mvh!

Publicerat

Jag köpte en Hensoldt 10x50 i sommras, skarpaste kikaren jag tittat i...

Perfekt för stillasittande jakt då den har grymma mörkeregenskaper, alltså väldigt nöjd med kikaren!

Funderar på att komplettera med en liknande fast något mindre för den rörliga jakten...

Publicerat

Hipshot

Hensoldten är en fast hand kikare. Det är en Zeiss som är tillverkad för militärt bruk. Nyligen bytte visst alla Hensoldt namn till Zeiss.