Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tankar om jakt i hägn

Featured Replies

Publicerat

Som nybakad är man som en oskriven bok vad gäller jakt.

Satt idag o läste "Jakt erbjudes" annonser, såg då flertalet erbjudanden om jakt i hägn.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om den jaktformen. Att på 30 ha jaga mufflon eller dov känns lite som att fiska i ett akvarium. :huh:

Den sortens jakt tilltalar inte mig, inte så här spontant iaf. Vad tycker ni andra?

Publicerat

lockar inte mej heller. men skulle gärna jaga i ett 30ha stort mufflons hägn :huh:

Publicerat

Beror rätt mycket på hägnets beskaffenhet. Jag har skjutit några hundar djur i hägn men så mycket jakt vet i fn.. Men iofs.. ska man skjuta just ett spec djur blir det ju lite knepigare.

Publicerat

Jag skulle kunna tänka mig att jaga i hägn. Dels för att det troligen innebär för mig nya viltarter och sedan för att, som jag förstått det, så är det ingen enkel jakt utan den kräver en hel del av jägaren..

Publicerat

Om det är ett riktigt stort hägn så absolut!

30ha.....aldrig i livet!

/Micke

Publicerat
Att på 30 ha jaga mufflon eller dov känns lite som att fiska i ett akvarium.

Det är som att släppa in mig på krogen en lördagkväll. Ingen sport alls...

Jag tycker exemplet känns helt av och det lockar inte mig. Lite större område så är jag på!

Publicerat

är ingen hägnexpert. har vart på "jakt" en gång i ett sådant. lät bli att lätta bössan då, men man vart ju en erfarenhet rikare iaf. iom utfodring som säkert är ett måste i de flesta hägn så leder säkert till mera "tamt" beteende av djuren där.

är det jakt ? nej !! kanske mera om att röra om i en "ladugård" ^_^

men finns väl möjlighet att få lite olika utmaningar beroende just som tidigare nämnts hägnets beskaffenhet.

Publicerat

jagar gör man i skogen,och är man sån där som tror viltet som räknas kan man gått och väl hålla till i ett hägn,,för inte fan är jakt även om man inte alla gånger kan klappa djuren....

Publicerat

Ytan avgör nog hela saken. Allt under 200 hektar blir mera slakt än jakt i min värld. Har själv skjutit hundratals dovhjortar i små hägn och aldrig betraktat det som annat än ren avlivning. :rolleyes:

Publicerat

Jagat en del i hägn, oftast lite större sådana och jag må kanske vara en klåpare men jag tyckte det var galet svårt!

Doven kom farande i skockar och bara kalv lovlig? Var nog ett helt gäng kalvar i ena flocken men i helvete att jag lyckades skilja ut dem.. En fick jag iaf läge på men det var verkligen på gränsen av min förmåga, löpskott.. Samma läge med grisen, en gris per pass lovligt.. Jorå nog hade jag gris i pass men de enda som jag ansåg att jag hade så pass bra tag på att jag vågade mej på att skjuta hade väl en levandevikt på 15 kg.. inte en chans att jag skjuter en randig.

På ett annat ställe var bara rödgrisarna lovliga, pice of a cake.. i skymningen, kutande grisar.. tjena! Vågade fan inte skjuta.. Så jag tycker att det är svårt, ofta har man ju en hel radda restriktioner att anpassa sig till och man vill ju inte göra fel..

Mvh!

Publicerat

tycker ibland järvarna på skansen är svåra att se :rolleyes: hägn är inte jakt hur man än vrider på det då djuren är inspärrade.....

Publicerat

Det finns många små fina hägn med gott om djur i björnklitt Orsa men jag tror inte dom blir glada om du kommer med bössan!!

Publicerat
:rolleyes::lol:;):D