Publicerat December 11, 200817 yr Fick påringning ang. påskjuten gris igår kväll. Jobbade till 22.00 så det fick vänta en stund. Var där 22,20, de hade redan försökt med en annan hund, även lös. Ett hårstrå hittade vi på skottplats, långt sådant o jag fick det till att höra hemma högt i ryggen. Grisragg helt enkelt. Men inget blod eller annat kunde vi hitta, varken i spåret eller på skottplats. Kaliber 30-06 och det såg ut som en Norsler partion kula. Men säkert vet vi inte, inte skytten heller eftersom han fått ammon av en polare. Lätt Blackie välja löpa och hon drog iväg åt det håll grisarna kommit ifrån, de va 2 från början. Vad som hände efter skott vet skytten inte mer än att det plaskade ute till vänster om kojan. Spårade ca 300m och såg att det var grisspår på rätt håll där vi gick fram, storleken verkade stämma också. Efter en bit så kopplade jag loss jycken, kändes som om det ändå skulle bli omöjligt… Hon drog iväg o vi kollade på Astron, hojtar gör hon titt som tätt o då är de ändå 3 timmar sen skott… Ser att hon gör en kringla och så drar de norr över. Tror nästan det är fast ståndskall i en ledningsgata eller precis i närheten. Vi går dit o när hundfan märker att vi är där så lägger hon ner hojandet o kommer inte vidare. Mysko… men tror att hon tappat bort spåret på va de nu var hon spårat. Vi gåt tillbaka till åteln och låter henne gå lös mer åt vänster för att få någon indikation på om där var fler utspår från åteln men hon går bara rakt igenom och tar an den löpan vi redan gått i. Ut till ”kringlan” igen o springer den runt flera ggr o hojtar. Efter ett tag så får vi för oss att kanske grisen ligger i mitten av ”kringlan” som bör var sådär 100m tvärs över. Gör ett försök att åka runt men då hade jycken vänt och var på väg tillbaka till åteln. Så vi hämtade upp henne där. Åkte sen så nära vi kom ”kringlan” från andra hållet och gick in o släppte hunden när vi var i utkanten. Visade sig var ett litet kärr med mycket vatten hon rundat flera ggr. Vi gick rätt ut i det men inte faen var där någon gris men hunden reser nått o det drar iväg i bra fart. Buktar tillbaka mot samhället o sen lägger hon av strax utanför by, vänder o kommer tillbaka. Vi kopplar o åker hem, är hemma 01.40. Åkte å jagade idag vid 8 haket i morse men de blev inget skjutet även om vi hade ett par fina drev. Ska börja jobba vid 16.00… Skiter nog i ev eftersök om de blir nått inatt… Snackat med skytten idag o han har provskjutit bössan o den går perfekt. Han har skjutit 3 grisar på den åteln innan med samma vapen. Lite lustig lösning på koja med fönster uppe o en liten skjutglugg under där bössan ligger färdig på en hylla. Sen går man ner på knä och skjuter med stöd. Funderar på om den heltäckningsmattan han har som skjutstöd ev är för hård? Är ju välkänt problem om man lägger pipan eller förstocken på hårt underlag. Men nog känns det hela olustigt när bössan går helt rätt, avståndet är ca 60m och stillastående gris. Rejäl kikare, smith & bender eller va den heter. Bra stöd och skytten kände att allt va helt rätt…. Man funderar ju på om hundstallet borde bytas ut...
Publicerat December 11, 200817 yr Man kan inte alltid lyckas och hundstallet behöver nog inte bytas ut än , däremot kan man kompletera
Publicerat December 11, 200817 yr Författare Snöade igår eftermiddag men det blev inget som låg kvar. Lite puder på vissa ställe idag är det enda som är kvar idag. Typ frost.
Publicerat December 11, 200817 yr Snöade igår eftermiddag men det blev inget som låg kvar.Lite puder på vissa ställe idag är det enda som är kvar idag. Typ frost. Okej! Tyckte det lät konstigt. Trodde ni hade lika mycket som här, en knapp dm.
Publicerat December 11, 200817 yr Författare Okej! Tyckte det lät konstigt. Trodde ni hade lika mycket som här, en knapp dm. Om jag haft det så skulle jag va väldigt lycklig Men det snöar nu o va jag hört så kommer det nog bli lite ordentlig snö i helgen. Kan bli redan i morgon men mitt dumma nöt så har jag tagit ledigt o de e ju iofs skitbra.. Fast frun har oxå tagit fritt o vad vi två vill lägga dagen på i morgon lär skilja en del... Tror mitt förslag på jakt inte har så stor chans att slå in när det vankas julhandel...
Publicerat December 21, 200817 yr tror inte det är något fel på ditt "hundstall".. som jag förstår av de jag läser har du riktigt bra hundar för den uppgiften!.. men förstår dina tankar!... Eros min 1:e spårare är spårsäkerheten själv!.. och dom gånger han inte når målet blir man väldigt osäker att han varkligen kan!.. trotts att han når sitt mål 9ggr av 10 så just den där sissta gången så blir man lite fundersam!.. Mvh Mamre!..