Publicerat December 11, 200817 yr Jag har köpt kläder av Rivers West för jag ville ha tysta och tåliga kläder. De är säkert tysta, tåliga, pridbelönta och fina men... de är ju så in i helv... stora. Om alla modellerna är gjorda för överfeta amerikaner så är de bara att glömma. Vet ni om några bra, tysta och tåliga kläder som har tyget på rätt ställe ? Dvs inte är gjorda för att passa folk med 50 kg övervikt.
Publicerat December 11, 200817 yr Jag har köpt kläder av Rivers West för jag ville ha tysta och tåliga kläder. De är säkert tysta, tåliga, pridbelönta och fina men... de är ju så in i helv... stora. Om alla modellerna är gjorda för överfeta amerikaner så är de bara att glömma. Vet ni om några bra, tysta och tåliga kläder som har tyget på rätt ställe ? Dvs inte är gjorda för att passa folk med 50 kg övervikt. Jag köpte kläder av märket day-one hos www.scandinavianbowhunting.com för många år sedan. Gjorda i någotslags tjockt fleece och absolut tysta. Mycket varma och drar inte åt sig speciellt mycket vatten heller. Men helt vattentäta kan man inte kalla dem. Tänk på att en svensk xl-storlek på sin höjd är M eller L i USA. Jag drar normalt mellan L-XL i svensk storlek och svärgubben köpte en skjorta i Burma i storleken XXXL och den kunde jag nätt och jämt knäppa igen. Lite olika det där med storlekar beroende på var i världen man befinner sig.
Publicerat December 12, 200817 yr Jag har och är väldigt nöjd med T&P outback. Dom är sköna och tysta och mycket bra passform.
Publicerat December 12, 200817 yr Författare Jo, jag kan förstå att storlekarna kan variera från land till land. Men, i så fall hade det ju varit ok om tyget runt magen på något sätt hade stått i proportion till längden på armarna. Det gör det inte på de här kläderna. I så fall borde armarna gått ner till knäna. Det är snarare tvärt om- Armarna är korta och och man kan ha ryggsäcken på magen under jackan. Vänta nu, det kanske inte är så dumt i alla fall. Då slipper ju ryggsäcken bli blöt om det regnar........
Publicerat December 12, 200817 yr Jag utgår ifrån att det inte är båjakt utan trad jakt du behöver kläderna för eller ? Rengn är nog det största problemet har jag märkt, Vind o kyla är lättare då jag använder en kombination av rena ylle kläder och fleece med vind breakers i , tyst och bra Men mot rengn så tycker jag att alla jaktkläder prasslar alltför mycket och har inte hittat något som funkar 100% bra än tyvärr. men den som hittar får gärna höra av sig !
Publicerat Januari 12, 200917 yr Jag jagar om det är hyfsat varmt IceBreakers tjocka ylle underställ med en tunnt camo i linnetyg över. Det är helt tyst. Regnar det har jag en prasslig poncho som kan spännas ut och sitta under, dock blir det svårt att smyga helt torr om det regnar, därför väljer jag helylle som ändå värmer. Blir det varmare har jag en skjorta i råsiden som är rejält svalt, blir det kallare drar jag på anorak i vadmal. Samma material på benen som bå kroppen. På huvudet har jag fiskarmöss eftersom den har kort mjuk skärm, det går inte att skjuta långbåge i kepa. På fötterna har jag några afrikanska kängor av buffelskinn, kommer inte ihåg märket nu, med mjuk sula för att bli tysta. Alternativet om det är torrt eller om man ska göra en ansmygning är hemsydda mokasiner i mjukt läder. Med denna typ av utrustning har jag smugit innom 20 m på; Kronvilt, Kalkon, Dovvilt, Vildget, Possum (ingen sport) och Vildgris utan att bli upptäckt. Givetvis med vinden i rätt riktning osv. Jag tror största problemet för de jägare som börjat skippa de tunga kläderna är skor, börjar fundera på att sy tunna läderstövlar med snabbt utbytbar sula i mycket tunnt gummi för att få en praktsikt tyst sko för smygjakten. Mokasinerna blir nämligen lite hala, och man vill gärna ha lite mer skydd på smalbenen om det är risigt.
Publicerat Januari 12, 200917 yr Jag kör endel på Härkilas kläder. Dom är sköna, hållbara och dom sitter bra.
Publicerat Januari 12, 200917 yr Själv har jag problem att hitta byxor i min storlek, eller litenhet kankse det ska heta. Jag drar strl 156, men behöver ha längre ändå. Det borde då heta 256 eller? Snart kollar jag i garderoberna hos nån cirkus, ni vet han som går på styltor. Dom byxorna kanske passar mig. Köpa arbetsbyxor blir ju heller inte helt lätt. Dom förlänger visserligen byxorna, men bara nertill så knäskydden hamnar lite för högt i alla fall. Snickers är dom enda som passar, dom är extra långa från början. Men dom har dåligt utbud på jaktkläder.
Publicerat Januari 20, 200917 yr hej, använder Chevalier´s Canada Light -ställ i fleece (med fuskwindstopper) till smygjakt - sitter bra, tyst och har ett överkommligt pris
Publicerat Januari 20, 200917 yr Sydde själv i kamo fleece. Men det är tunt. Så nu på vintern så är det under ställ, ett lite tjockare underställ, 2 fleece jakor och denna överst som gäller. Helt tyst. vatten avstötande men klarar inte häll regn. Och blir det för varmt så är det vara att ta av sig lager efter lager. Och det andas. Jag har annars problemet att jag blir dyngsur från "insidan" istället.
Publicerat Januari 26, 200917 yr Författare Jag vågade och slog till på ett par RW BackCountry-byxor trotts att jackan var så stor. Kan bara säga att byxorna sitter otroligt bra och passar både i midja och på längden. Kanonbyxor ! Fattar inte varför jackan skiljer sig så mycket i storlek jämfört med byxorna. Skit samma det blev bra och jag syr om jackan så den passar. Tysta är de också och jag tror nog att jag rekomenderar dem i alla fall. Nordic Sportman är himmla bra att ha å göra med.
Publicerat Januari 26, 200917 yr Jag har RW Lakota jacka i L och stalker byxa i M, och på de kläderna tycker jag jackan e normal och byxorna stora för att vara M. Annar kan jag bara rekommendera Nordicsportsman och RW kläderna.