Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vandringsälgen - vem tillhör den?

Vad är din inställning till jakt på vandringsälg? 34 röster

1. 1. Vad är din åsikt?

• Förkastlig, den som inte kan skjuta sin älg i September och Oktober skall inte ha nån älg
      23%
      8
    • Helt OK, är det jaktbart varför inte.
      64%
      22
    • OK om du har det som krav i tilldelningen
      2%
      1
    • Skyldighet mot skogsägarna, älgarna står ju halva året i dalgångarna
      8%
      3

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Mitt jaktlag i västerbotten har kommit lite under lupp efter att man sköt 4 vandringsälgar på en och samma gång trots att man hade utrymme för just vandringsälg i tilldelningen . Livlig debatt och många åsikter - de flesta negativa från jägare ovanför detta jaktområde som hävdar att jaktlaget skjuter/slaktar "deras" älgar.

Kan man hävda att en älg som vandrar och befinner sig halva året nedanför fjället och äter tall i dalgångarna är "sin" älg?

Synpunkter? Det finns många norrlänningar här på sidan.

Publicerat

helt Ok

Dom har ju dessutom så att dom ska skjute ex antal vandringsälgar..

Det finns en grupp som skjuter av älgstammen BETYDLIGT hårdare och det har dom gjort länge. Men dom jagar på barmark, så då verkar det ju vara Ok :D

Publicerat

Vi har vandringsälgar som vandrar igenom våran mark varje år när dom smiter över E4:an vid en ände. Dom vandrar sedan efter västra sidan av Kalixälven upp mot Överkalixhållet. Sedan på våren så går dom tillbaka samma väg och över E4:an igen och är nedanför viltstängslet mot kusten hela sommaren och en bra bit in på hösten. :D

Dom vet om att både vårat och att andra grannlag beskatta dessa älgar.

Publicerat

Bara en fråga från en smålänning.

Hur vet man att det just är en vandringsälg man har skjutit :D

/Lasse

Publicerat

Hur vet man att det just är en vandringsälg man har skjutit :huh:

/Lasse

Kan men ju iof. inte veta till 100% ,men vi vet ju att vandringen har kommit igång och då det kommer en klunga dessutom så kan man med stor sannolikhet säga att det är vandringsälgar

Publicerat

Hur vet man att det just är en vandringsälg man har skjutit :huh:

/Lasse

Hos oss så ökar antalet älgar på v. sidan älven med 15-20 älgar och vistas man mycket ute i marken så brukar man känna igen tjurar, kvigor, ko m. kalv som är stamälgar på ens egen mark el. rättare sagt VVO. :lol:

Publicerat

Vinterjakt på älg är ett otyg, jag har sett konsekvenserna av det. Det första som man skjuter bort är sin egen stam, sen har man ingen älg i sep-okt och jakten blir inriktad på vandringsälg. Jag var med i ett jaktlag som hade det så. Och jag kan räkna upp hur mycket liknande fall som helst. Enda sättet att rädda älgstammen är genom jakttider. Där jag jagar vill de flesta ha sista oktober som stoppdag för älgjakten och det kommer nog bli så också om vi ska ha någon älg kvar i framtiden.

Publicerat
Vinterjakt på älg är ett otyg, jag har sett konsekvenserna av det. Det första som man skjuter bort är sin egen stam, sen har man ingen älg i sep-okt och jakten blir inriktad på vandringsälg. Jag var med i ett jaktlag som hade det så. Och jag kan räkna upp hur mycket liknande fall som helst. Enda sättet att rädda älgstammen är genom jakttider. Där jag jagar vill de flesta ha sista oktober som stoppdag för älgjakten och det kommer nog bli så också om vi ska ha någon älg kvar i framtiden.

Vi har kvar en bra stam ändå av älgar men det har blivit mer björn på markerna som tar kalvar däremot. P g a det så minskade Vi våran tilldelning inom hela ÄSO. För vårat VVO blev det 4 vuxna mindre att skjuta samt lika många kalvar. Vi har aldrig fri avskjutning även om det står så i beslutet så skjuter Vi aldrig mer än antalet vuxna som Vi har att skjuta. :huh:

Publicerat

Jaså, men hur länge jagar ni normalt på hösten, dvs när har ni skjutit fullt.

Publicerat
Jaså, men hur länge jagar ni normalt på hösten, dvs när har ni skjutit fullt.

Vi brukar få hålla på till 25 nov. :huh: frånsett i år för då blev dom klara helgen innan. Jag har inte deltagit på okt.jakten i år p g a värken i h. knä som jag har. Inväntar knäledsbyte inom 2-3 månader. :lol:

Publicerat

Då jaga ni juh inte på vintern, 25 november är nog i längsta laget att hålla på enligt mig i alla fall. Men här i strömsunds trakten var älgstammen starkt utrotningshotad. Den är fortfarande svag men minskningen har bromsats upp och kanske är den ganska stabil nu. För långa jaktider och höga tilldelningar var nog boven i dramat. Men nu försöker vi bygga upp stammen genom att korta jakttiderna och sänka tilldelningarna. Tilldelningarna sänktes till max 3per1000ha.

Det var ett krav från länsstyrelsen, dom var nog rädda att björnmaten skulle ta slut=)

I mitt nya jaktlag betalar vi en viss summa i arrende och så bestämmer vi hur många älg vi ska skjuta dock max 3 per 1000ha. Och vi är väldigt rädda om våran stam och vill ha kvar den även i framtiden. Det känns inte kul när älgarna vi har sparat, jagas och skjuts på vinterbeteslandet ibland ända till sista februari. Bara för att de jaklagen inte har någon höststam kvar där längre pga många år av vinterjakter. Hoppas jag inte rört ihop det för mycket i skallen nu.

Vinterjakt=Utrotning av egen stam, vanringsälgar går rakt igenom marken och skjuts inte så ofta som många tror.

Publicerat

Vi har ingen brådska enl. jaktledaren och ibland blir slakthuset fullt också. Max 7 älgar och kalvar rymms där. Sedan när alla utflyttade bybor har åkt hem (söder ut) då blir vi 1/3 mindre nästan. Vi är 33 st som mest och sedan blir det luckor i passlinjen. Det är väl därför det drar ut på tiden för oss, och sedan vet Du väl vad älgarna gör om det är björn inne på markerna. Skenar! I höstas hade Vi 3-4 björnkontakter på våran mark. Ibland var det helt tomt på älg på endera sidan av älven. :huh:

Vi har en stabil vinterstam runt 8-9 älgar /1000 ha. :lol:

Publicerat

Detta är faktist en intressant fråga.

varför skulle man inte få skjuta?

De flesta betesskador sker ju på vintern, på sommaren finns det ju annat än tallplantor att äta

Publicerat

Hur vet man att det just är en vandringsälg man har skjutit :lol:

/Lasse

I.o.m att du skrev skjutit, är det ju bara att följa stigen/spåren bakåt. Då ser du ju om den har kommit långt, som gående i "ett led linje". Har den /de gjort det så är det troligen vandringsälg. Innan någon dumlägger mig ang. att jag skrev stigar, så är det just vad det är. Eller man kanske skulle skruva vandringsleder? Jag vet inte vilket som passar bäst, men så ser de ut, spåren i snön.

Jag är inte för den sena jakten på älg, även om jag vid tillfällen varit med om den.

Det är helt enkelt inte min melodi.

F.ö en jäkligt viktig fråga, då det är otroligt svårt att skatta stammen rätt när situationen är som den är.

Har i dag jakt efter älg på fyra olika marker, två ovan och två nedan odlingsgränsen.

Publicerat
I.o.m att du skrev skjutit, är det ju bara att följa stigen/spåren bakåt. Då ser du ju om den har kommit långt, som gående i "ett led linje". Har den /de gjort det så är det troligen vandringsälg. Innan någon dumlägger mig ang. att jag skrev stigar, så är det just vad det är. Eller man kanske skulle skruva vandringsleder? Jag vet inte vilket som passar bäst, men så ser de ut, spåren i snön.

Jag är inte för den sena jakten på älg, även om jag vid tillfällen varit med om den.

Det är helt enkelt inte min melodi.

F.ö en jäkligt viktig fråga, då det är otroligt svårt att skatta stammen rätt när situationen är som den är.

Har i dag jakt efter älg på fyra olika marker, två ovan och två nedan odlingsgränsen.

Hos oss kommer dom in innan det är för mycket snö och sedan drar dom norr ut. :D

Publicerat

Hos oss så vill holmen att vi ska skjuta rent för att det ska finnas plats för vandrings älg !!! :wub:

Men då behöver vi inte börja jaga förän december om några år för det blir tommt på vår mark :D

Tycker att älgen måste få beta nånstans ser man på holmens mark så blir det ju tomt på stora ytor

En häx jakt på älgen det är vad det blir hos oss i alla fall

Jörgen

Publicerat
  • Författare

Jo sitter man som jägare på fjället är ju inställningen klar, tillika om man inte äger skog själv. Jag har 100ha planteringar som drabbas varje år av vandringsälgen. Skall man inte få skjuta för att minska skadorna på egen skog menar ni en del, förutsatt att tilldelningen har utrymme? Den fasta stammen har jag nog råd med.

post-1031-1229367032_thumb.jpg

Publicerat
Jo sitter man som jägare på fjället är ju inställningen klar, tillika om man inte äger skog själv. Jag har 100ha planteringar som drabbas varje år av vandringsälgen. Skall man inte få skjuta för att minska skadorna på egen skog menar ni, förutsatt att tilldelningen har utrymme? Den fasta stammen har jag nog råd med.

Eftersom jag också jagar på fjället förstår du ju, som du skrivit, att jag vill dra ner på avskjutningen. Detta eftersom stammen endast är en spillra av vad den varit.

Jo, du har stora planteringar som kommer att drabbas, men kanske inte så länge till.

Vi (familjen) har också stora föryngringsytor som har drabbats. Men så är det, ska vi ha älg så kommer det skador. Vi anser att vi med har råd att hålla den fasta stammen.

Gav vi fan i att avverka som det är gjort(I ditt fall är det ju inte du som orsakat avverkningarna, men du köpte ju marken) skulle inte skadorna bli så stora. (läs vettigare skogsvård)

Som det är på ovan nämnda mark(inte MKJ:s, utan byalagets), så har nog alla markägare där råd att hålla den fasta stammen. Detta p.g.a stammens storlek, det finns inte så mkt älg helt enkelt.

Jag skriver inte detta för att jävlas med ngn och jag vet att MKJ är en synnerligen trevlig prick.(Måste poängtera detta, eftersom jag citerade och blandade in dej i mitt resonemang.)

Läs mitt inlägg just som detta, MITT resonemang. Jag har säkert en del fel, men det speglar mina intressen och som jag skrev i det tidigare inlägget, det är en jäkligt viktig fråga som tål att stötas o blötas.

Hopp om fortsatt diskussion, vänligen Magnus

Publicerat

Detta var lite intresant, jag har inte funderat på verkningarna av vandringsälgar innan ;) o jag ska kalla mig jägare.

Holmens inställning tar jag direkt avstånd från.

/Lasse

Publicerat
  • Författare
Eftersom jag också jagar på fjället förstår du ju, som du skrivit, att jag vill dra ner på avskjutningen. Detta eftersom stammen endast är en spillra av vad den varit.

Jo, du har stora planteringar som kommer att drabbas, men kanske inte så länge till.

Vi (familjen) har också stora föryngringsytor som har drabbats. Men så är det, ska vi ha älg så kommer det skador. Vi anser att vi med har råd att hålla den fasta stammen.

Gav vi fan i att avverka som det är gjort(I ditt fall är det ju inte du som orsakat avverkningarna, men du köpte ju marken) skulle inte skadorna bli så stora. (läs vettigare skogsvård)

Som det är på ovan nämnda mark(inte MKJ:s, utan byalagets), så har nog alla markägare där råd att hålla den fasta stammen. Detta p.g.a stammens storlek, det finns inte så mkt älg helt enkelt.

Jag skriver inte detta för att jävlas med ngn och jag vet att MKJ är en synnerligen trevlig prick.(Måste poängtera detta, eftersom jag citerade och blandade in dej i mitt resonemang.)

Läs mitt inlägg just som detta, MITT resonemang. Jag har säkert en del fel, men det speglar mina intressen och som jag skrev i det tidigare inlägget, det är en jäkligt viktig fråga som tål att stötas o blötas.

Hopp om fortsatt diskussion, vänligen Magnus

Ja du och Axl vet ju varför jag muttrar och egentligen så ville jag ha en generell diskussion om folks syn på saken, inte utmåla mig själv som offer :D

Ser man på skadorna som finns på vår mark är det kanske i första hand äldre skador, inbillar mig att vintern 07-08 var snällare på skogen.

Det är förvisso svårt att uppskatta hur mycket älg som verkligen kommer ner längs älvarna, i slutändan blir dom ändå många och för någon eller några på fel ställe. Tycker man borde satsa på kalvjakt isf, trots allt är dom rena brottskadorna dom värsta när kona bryter ner toppskotten, betningen kan iaf en planta överleva. Tillika tafsar man bara på räntan och inte kapitalet av älgstammen med kalvjakt. Svårt att hitta lösningar som gagnar alla, och även jag vill ju se älg efter 79 mil i bilen i September.

Bifogar en bild på en känd figur som funderar hur mycket snö ni måste ha däruppe. Den förra bilden tog han från passet på vårt när han skulle motivara varför han inte sköt bjärn som nästan sprang i kull han. - älg äter skog - björn äter älg :D

post-1031-1229376866_thumb.jpg

Publicerat
. - älg äter skog - björn äter älg :D

- människa skjuter björn - människa planterar skog - älg äter skog osv osv ;)<_<

Publicerat

Ja holmen är tokig fri av skjutning av kor inom älg skötsel området nu :D i princip

Även fast betnings skadorna har kommit ner i den nivån dom vill ha

Det är på vårat område som det är betnings skador ännu men på hela äso så såg det bra ut sa dom i sommras

Men det beror ju helt och hållet på att vi har vandrings älg

Men när älgen kommer så finns det inga vägar plogade och det är för mycke snö för hundarna

Min granne har en hel del skog som far illa men han är inte så het på att vi ska skjuta mer älg

Jörgen