Publicerat December 14, 200817 yr Hallåjj!! Är på g att skaffa nytt sikte. Undrar om mildot är nåt för mig?? Eller har riktmedlet några nackdelar?? Ska använda det till räv/bock/älgbana, men även lite långhållsskytte (på tavla). Har inte haft tilfälle att titta på något sikte med mildot i verkligheten, inga handlare i närheten har hemma.........Blivit lite sugen på ett Bushnell Elite 6500, 2,5-16x50.
Publicerat December 14, 200817 yr En mildot kan uppfattas som rörig, kan i stressade lägen ev medföra att man riktar bort sig, jag har jagar med en mildot under två säsonger nu, har två bommar av cirka 30 skott på vilt, dessa konstaterade bommar har jag funderingar på om de inte beror på mildoten, säker är jag inte men det är något att tänka på. Med träning är det ingen fara anser jag, tänk på att din tilltänkta tub inte kommer att vara en äkta mildot och mätas med på annat än en viss förstoring, oftast den högsta. /Christian
Publicerat December 14, 200817 yr Författare En mildot kan uppfattas som rörig, kan i stressade lägen ev medföra att man riktar bort sig, jag har jagar med en mildot under två säsonger nu, har två bommar av cirka 30 skott på vilt, dessa konstaterade bommar har jag funderingar på om de inte beror på mildoten, säker är jag inte men det är något att tänka på.Med träning är det ingen fara anser jag, tänk på att din tilltänkta tub inte kommer att vara en äkta mildot och mätas med på annat än en viss förstoring, oftast den högsta. /Christian Ok, tack för tipset, har du nån erfarenhet av finare Bushnell?? Har ej haft tillfälle att titta på nån, blir att beställa i såfall.
Publicerat December 14, 200817 yr Njaaaa lite erfarenhet av en gammal bushnell med 1/8 dels dot har jag skjutit med, fungerar fint, lite klent i dåligt ljus. /C
Publicerat December 14, 200817 yr Författare Ok, tack ändå! Har fått erbjudande att köpa ett nytt elite 6500 2,5-16/50, mildot för 6000:-, kostar 9995:- annars........... Visserligen privat import, men intressant.
Publicerat December 14, 200817 yr Hallåjj!!Är på g att skaffa nytt sikte. Undrar om mildot är nåt för mig?? Eller har riktmedlet några nackdelar?? Ska använda det till räv/bock/älgbana, men även lite långhållsskytte (på tavla). Har en Bushnell 4200 med mil-dot. För den lugna jakten med gott om tid fungerar det utmärkt,likaså tavelskytte. För snabba skott eller drevjakt så hade jag valt ett annat riktmedel. En vanlig missuppfattning är att ett mil-dot riktmedel erbjuder en mängd olika riktpunkter beroende på avstånd,vad dom är till för är att bedömma avståndet ganska noggrant. Det går ändå ganska hyffsat om man så vill att använda punkterna som riktpunkter mot större vilt. Vad man gör med en mil-dot kikare är att man avgör avståndet med om man så vill punkterna(själv gör jag det med en lasermätare)sedan så använder man sig av höjdjusteringsratten och klickar upp kikaren till rätt avstånd för att ta skottet med centrumkorset. Kanske onödig info detta? men som du förstår så är det inget snabbt riktmedel. Mil-doten i min Bushnell fungerar för övrigt utmärkt i gryning och skymning samt så är jag rätt säker på att den funkar på nattvak med snötäckt mark.....vilket man inte kan göra allt för ofta nu för tiden. /Micke
Publicerat December 14, 200817 yr Författare Har en Bushnell 4200 med mil-dot.För den lugna jakten med gott om tid fungerar det utmärkt,likaså tavelskytte. För snabba skott eller drevjakt så hade jag valt ett annat riktmedel. En vanlig missuppfattning är att ett mil-dot riktmedel erbjuder en mängd olika riktpunkter beroende på avstånd,vad dom är till för är att bedömma avståndet ganska noggrant. Det går ändå ganska hyffsat om man så vill att använda punkterna som riktpunkter mot större vilt. Vad man gör med en mil-dot kikare är att man avgör avståndet med om man så vill punkterna(själv gör jag det med en lasermätare)sedan så använder man sig av höjdjusteringsratten och klickar upp kikaren till rätt avstånd för att ta skottet med centrumkorset. Kanske onödig info detta? men som du förstår så är det inget snabbt riktmedel. Mil-doten i min Bushnell fungerar för övrigt utmärkt i gryning och skymning samt så är jag rätt säker på att den funkar på nattvak med snötäckt mark.....vilket man inte kan göra allt för ofta nu för tiden. /Micke Ok, låter ju bra. Vore ju intressant om man kunde använda någon av sido punkterna för att så att säga få "gratis" framförhållning på älgbanan, finns ju specialsikten för sånt, med 3 st dots.
Publicerat December 14, 200817 yr Ok, låter ju bra. Vore ju intressant om man kunde använda någon av sido punkterna för att så att säga få "gratis" framförhållning på älgbanan, finns ju specialsikten för sånt, med 3 st dots. Fungerar säkert utmärkt! /Micke
Publicerat December 14, 200817 yr Författare Låter ju sketabra!!! 5-1orna kommer att stå som spön i backen!!