Publicerat December 14, 200817 yr Jag undrar om man kan byta fasta riktmedel, vad det kostar och vad för fasta riktmedel man ska ha. Jag drömmer och funderar endel ang vad för bössa jag ska ha osv. Riktmedlena ska såklart vara för drevjakt korta avstånd på älg framförallt men även vildsvin hoppas jag på. Läste någonstans om att ett silverkorn eller vad det hette o en v-skåra afrika typ skulle vara det optimala men jag vet inte tacksam för alla svar o ideér
Publicerat December 14, 200817 yr Vet inte vad du har för riktmedel nu men under min uppväxt med luftgevär så testades div modeller.. Utantvekan sämst för mej är ett vanligt sunkigt stolpkorn med tillhörande sikte, kan bara inte lära mej skjuta med skiten! Något bättre var ett spetsigt korn med ett v-format sikte, hade det på ett Diana 35 och det gick fint. Tveklöst bäst alla katagorier för mej är ett fint litet pärlkorn med en liten rund skåra i siktet. Skjuter tveklöst mest exakt med det.. Hade det på gamla drillingen och sköt fina grupper tyckte jag.. sen lämnades bössan in till smed för omräffling och när den kom åter så hade smeden snott mitt fina sikte och korn och monterat ett stolpkorn! Vart reklamation direkt.. Fick aldrig ordning på den dessvärre så bössan åkte väck. Om bössan är tänkt som drevjaktsbössa så finns ett antal fiberoptiska prylar som kan vara mera snabbriktade.. viktigt med kolvanpassningen även så du inte behöver lägga tid på att få huvudet på rätt ställe osv utan vid anläggning så ska det ligga "rätt" direkt.. Mitt kära pärlkorn var fint vid skott på lite längre håll, sköt aldrig rörligt med den kulpipan, du ska kanske titta på något mindre "exakt" mer snabbriktat för skytte på nära håll.. Finns en del erfarenheter av det, skulle tro att eftersöksjägarna typ NS mfl har lite koll på ämnet. Mvh!
Publicerat December 14, 200817 yr Själv e ja lite nyfiken på de dioptrar som används inom skidskytte respekite inom 6,5 skyttet i sverigen. De skjuter ju innertior på 300 meter med de dioprarna för böveln
Publicerat December 14, 200817 yr Jag undrar om man kan byta fasta riktmedel, vad det kostar och vad för fasta riktmedel man ska ha.Jag drömmer och funderar endel ang vad för bössa jag ska ha osv. Riktmedlena ska såklart vara för drevjakt korta avstånd på älg framförallt men även vildsvin hoppas jag på. Läste någonstans om att ett silverkorn eller vad det hette o en v-skåra afrika typ skulle vara det optimala men jag vet inte tacksam för alla svar o ideér Jag har ett fiberoptiskt korn och ett mer öppet sikte, ger snabba skott och medalj på älgbanan. Själv e ja lite nyfiken på de dioptrar som används inom skidskytte respekite inom 6,5 skyttet i sverigen.De skjuter ju innertior på 300 meter med de dioprarna för böveln Nja inget jag skulle vilja ha på jakt, en innertia kan du skjuta med vanliga riktmedel men det kräver lite träning
Publicerat Januari 6, 200917 yr Själv e ja lite nyfiken på de dioptrar som används inom skidskytte respekite inom 6,5 skyttet i sverigen.De skjuter ju innertior på 300 meter med de dioprarna för böveln sånt där jävla skit de går INTE skjuta mä
Publicerat Januari 6, 200917 yr Författare Ändå skjuter dom innertior med det det är allt märkligt va