Publicerat September 7, 200520 yr Tja! undertecknad har fått sin respektives nådiga tillstånd att köpa en Benelli Argo på familjebudgeten ;D och det kommer att bli en 9,3x62 så fort de får ordning på magasinsfrågan - vilket är på G enligt Sako Sweden. Bössan kommer att få en picatinny rail som på Benelli är urgröpt i mitten, på längden, vilket låter en se de öppna riktmedlen rakt igenom skenan när inget sikte är monterat. :-* Min fundering är: vad för sikte! Eftersom det är på den gemensamma budgeten så får det inte bli för dyrt, om jag kommer hem med en Zeiss får jag sova på balkongen några veckor framöver... Så jag funderade på att ta en Leupold 1-4 via USA. Är det ett vettigt val? Hur mycket "1" är den (så att det inte är typ 1,6 som nedersta förstoring) och vilken modell skall man köpa? Hur grova riktmedel kan man få - jag vill helst ha en tysk 1:a och det hittar jag inte på jänkarsiktena. Led mig rätt här, allihopa! ??? MVH /HerrBerg
Publicerat September 8, 200520 yr Nog har jag för mig att 1 är =1 i den kikare jag tittat i, tyska ettan tror jag oxå finns (har då tittat i en lågförstorande Leupold med tyska ettan), den finns även med 30mm tub..heter då European...http://www.prylman.net/indexprylman.asp här finns bra priser...
Publicerat September 8, 200520 yr Nog har jag för mig att 1 är =1 i den kikare jag tittat i, tyska ettan tror jag oxå finns (har då tittat i en lågförstorande Leupold med tyska ettan), den finns även med 30mm tub..heter då European...http://www.prylman.net/indexprylman.asp här finns bra priser... Fast Torsbo Handels har sänkt sina priser på just Leupold, så de var faktiskt billigare på de flesta modellerna...
Publicerat September 8, 200520 yr hej herr Berg du får kompromisa min vän. du kan köpa en IOR. du får åtminstone zeis glas och kanske får sova på soffan i stället på balkongen ;D. mvh m98
Publicerat September 10, 200520 yr Författare Det är en luring det där... Om jag jämför med en 1-4 kanske det är smartare med en 1,5-6x42? 1x har jag ju redan med de öppna riktmedlen... Frågan är alltså: kommer jag att vilja ha 4-6x förstoring oftare än jag vill dumpa kikarsiktet för att det är risk för imma eller snö på linserna? Hmmm...
Publicerat September 22, 200520 yr 1 är knappast 1. Du utgår ju från den lägsta förstoringen och multiplicerar med 3 när du har 25mm tub så 1,2-1,3 är närmare sanningen. Jag har själv en Lup 1-4 men jag har inte tänkt på hur det ser ut på 1ggr. Köper du buttler creek flip-ups till 1-4 Lupen så slipper du problem med imma och snö, bara att öppna när älgen kommer annars är dom stängda. Kikar spaning gör du förståss med handkikare. Mvh Tomas
Publicerat September 22, 200520 yr öppnar man flip upp skydd under jakt i fuktigt väder och stänger dem igen så är linserna igen immade när man öppnar dem igen. Därför föredrar jag moljusskydd och gummimussla vid stillasittande jakt i dåligt väder och öppna riktmedel vid rörlig jakt i dåligt väder då hållen inte blir för långa. MVH Håkan