Publicerat December 14, 200817 yr hej... har kokat och monterad betar åt diverse folk.. Betarna har varierat mkt i storlek oavsett storlek på grisen(galten). Det jag funderar på är om grisbetars storlek kan ha och göra med arvsanlag som tex bockars horn? eller är det bara ålder som styr dess storlek?? Nån som vet nått om detta? mvh johan
Publicerat December 28, 200817 yr Det som mest styr betearnas storlek är genetik (arvet), dvs en galt med anlag för stora betar kommer alltid "slå" en med sämre anlag ( ganska självklart ). Vidare är ju även åldern en central faktor. En galt blir inte fullt ut kapital förrens vid 7-9 års ålder. Om galten är kapital eller ej är ganska lätt att avgöra. När han når kapital ålder blir underbetarna "jämntjocka", alltså lika breda uppe vid "slitytans" början som nere i "rotändan", detta inträffar någongång vid ca 4-6 års ålder. Observera dock att betarna fortsätter att växa på längden och grovna under ytterligare ett par år. Är betarna koniskt formade är galten inte kapital ( blir galten så gammal så han går på retur blir betarna på nytt koniska men åt andra hållet) En sista faktor som jag inte sett något vetenskapligt belägg för men som jag själv absolut kunnat konstatera är att "miljön" spelar en betydande roll. Det jag kunnat konstatera är att på marker där födan är lättillgänglig blir betarna mindre, vilket ju vid en första tanke kan verka konstigt . Men betarna är ju faktiskt verktyg, som stimuleras av att vara satta i arbete. Således är näringsrika lättbökade jordar dåligt för utvecklingen av kraftiga betar, även riklig utfordring hämmar tillväxten. Magra skogsmarker med liten utfordring är följdaktligen bra. Här kan dock ett annat problem dyka upp och det är att betarna ofta är skadade/avslagna pga för hårt arbetstryck. Lägger in en bild på fyra trofeér där det där med formen kan studeras. Från vänster: 1:a = konisk (ettåring), 2:a = fortfarande svagt konisk ( treåring), 3:e = jämntjock ( kapital femåring), 4:e = jämntjock och grov ( kapital åttaåring, mitt mellan guld och silver)
Publicerat December 28, 200817 yr Författare intressant läsning o tack för bra svar! hade med mina största betar till tullgarn för 3 år sedan, tänkte bedömma dom, visade betarna i bedömningsbåset o fråga om det var värt o dömma dom, han trodde de ej skulle hålla för brons ens o de är lika stora som din 8 åring, ska försöka få in en bild... kanske borde bedömma dom i vart fall... mvh johan
Publicerat December 28, 200817 yr Det som mest styr betearnas storlek är genetik (arvet), dvs en galt med anlag för stora betar kommer alltid "slå" en med sämre anlag ( ganska självklart ).Vidare är ju även åldern en central faktor. En galt blir inte fullt ut kapital förrens vid 7-9 års ålder. Om galten är kapital eller ej är ganska lätt att avgöra. När han når kapital ålder blir underbetarna "jämntjocka", alltså lika breda uppe vid "slitytans" början som nere i "rotändan", detta inträffar någongång vid ca 4-6 års ålder. Observera dock att betarna fortsätter att växa på längden och grovna under ytterligare ett par år. Är betarna koniskt formade är galten inte kapital ( blir galten så gammal så han går på retur blir betarna på nytt koniska men åt andra hållet) En sista faktor som jag inte sett något vetenskapligt belägg för men som jag själv absolut kunnat konstatera är att "miljön" spelar en betydande roll. Det jag kunnat konstatera är att på marker där födan är lättillgänglig blir betarna mindre, vilket ju vid en första tanke kan verka konstigt . Men betarna är ju faktiskt verktyg, som stimuleras av att vara satta i arbete. Således är näringsrika lättbökade jordar dåligt för utvecklingen av kraftiga betar, även riklig utfordring hämmar tillväxten. Magra skogsmarker med liten utfordring är följdaktligen bra. Här kan dock ett annat problem dyka upp och det är att betarna ofta är skadade/avslagna pga för hårt arbetstryck. Lägger in en bild på fyra trofeér där det där med formen kan studeras. Från vänster: 1:a = konisk (ettåring), 2:a = fortfarande svagt konisk ( treåring), 3:e = jämntjock ( kapital femåring), 4:e = jämntjock och grov ( kapital åttaåring, mitt mellan guld och silver) Snygga troféer!
Publicerat December 28, 200817 yr intressant läsning o tack för bra svar!hade med mina största betar till tullgarn för 3 år sedan, tänkte bedömma dom, visade betarna i bedömningsbåset o fråga om det var värt o dömma dom, han trodde de ej skulle hålla för brons ens o de är lika stora som din 8 åring, ska försöka få in en bild... kanske borde bedömma dom i vart fall... mvh johan ...det är framförallt bredden på underbetarna som driver upp poängen. Bredden bör vara minst 25mm för att det skall kunna leda till medalj. Längden som många tror är viktig gör faktiskt ganska lite för poängen. Det största beten som var med på min bild i inlägget ovan har en bredd på 27mm och fick vid slutbedömning 117,5 poäng ( dvs mitt emellan silver och guld). Bifogar ytterligare en bild för att beskriva detta med bredd kontra längd. Här kan man se en guldmedalj (till höger) jämförd med ovan nämda silverbete. Betarna är kortare men betydligt grövre ( 31mm), vilket gav 120 poäng blankt.