Publicerat December 15, 200817 yr Fick precis pårigning ang viltolyhcka med gris. Ska ha skett 06.30. 10-15 grisar den sista påkörd. Gick att köra bort bilen men grisen ska ha träffat mitt i kylaren, som om det stämmer sprack. Ligger väl en död gris i diket.. Ståndhund inringd, få se hur de går. Är klar o åka väntar bara på polaren. ------------------- Jaha..hemma igen. Grisarna skulle gått över vägen från vänster till höger mot järnvägen. Sista grisen blev påkörd men tjejen hade hunnit bromsa ner en del. Lite plastdetaljer i vägkanten, verkar inte blivit plåtskador eller glassplitter. Tror knappast kylaren spruckit då borde det funnits kylarvätska på vägen. Såg ut som grisen rullat ner i diket. Väl där så såg vi ganska omgående att det var språngslag på gris på 2 ställen båda ut åt vänster, alltså motsatt riktning. Kollade med tjejen igen men hon va säker på sin sak. Trots alla skyltar o varningsblinkers så inte faen saktar någon ner. Är innerligt trött på trafiken.. Vi lät jycken leta spår o både Raja o min ville åt motsatt håll mot vad tjejen sa att grisarna gått. Fast båda hundarna verkade mycket virriga.. Slog en lov på tjejens sida och så nöp Blackie en löpa. Efter 300 m så släpptes Raja som kom tillbaka ganska omgående och kopplades. Spårade ca 400m till sen vindade tiken, och tvärvinklade 90 grader o började tuta/skälla. Rajas husse va lite efter men släppte Raja när de var hos mig. Raja fullkoligt nonchalerade va de nu va min idiot gapade på.. Förmodar att mitt kräk känt eller stött nått fuldjur intill spåret.. Vi bröt och så lät vi Raja söka fritt på högersidan vägen i den planteringen. Inte nått intresse alls. Lät henne gå på motsatt sida också men ungefär samma resultat. Tog Blackie i linan o lät henne välja spår på tjejens felsida.. De bar iväg, bra tyngd i linan. Långt gick vi, såg flera nybök och grisskit. Efter en bra bits spårande så gick ”tåget” igen…. Hon stod på bakbenen o skrek.. Under granarna va de minst 6 grislegor, troligen där grisarna tagit daglega. Kollade alla jag hittade men kunde inte hitta nått i legorna som tydde på skada. Släppa kändes lite meningslös för min kommer garanterat jaga vad som är jag rädd. O Raja var kvar uppe vid vägen. Med tjejens övertygelse också så blev man ju lite tveksam. Spårade efter grisarna en bit men de verkade hålla ihop. De gick upp mot vägen igen men vände 100m ifrån och drog iväg över åkrarna. Bröt o gick tillbaka till polarna. Vi bestämde nu att göra ytterligare ett försök på den sidan som grisarna skulle gått på. Gjorde en lov och kom på löpan igen, Blackie spårade bra. Nu stod de andra på pass på järnvägen. Snart började idioten tjuta igen så jag kopplade loss denna gången och de blev ett rejält drev på nått som vi inte har en susning om va de va… till en början men när vi senare lyckades koppla så verkar det mot slutet som de va älg men har ändå svårt att tro det skulle stå älg kvar där vi redan varit med 2 hundar o 3 gubbar. Buktade snävt en del innan det drog iväg. Vi gav upp. Fasen va knepigt det är när det är många grisar och den som är skadad inte verkar ”läcka” alls. Grisspår och löpor precis överallt…
Publicerat December 15, 200817 yr Nu kanske jag har lita förutfattade meningar, men min erfarenhet säger att det inte är ovanligt att just kvinnor tar fel vad gäller höger o vänster. Det finns många undantag, men det verkar betydligt vanligare bland kvinnor än män.
Publicerat December 15, 200817 yr Författare Nog så sant o de har ju hänt förr men hon nämnde ett lövträdshägn som referens på sida. Självklart kan den påkörda grisen vara på vilken sida som helst såväl som att hela eller del av gruppen vänt tillbaka över vägen. Tex bakom bilen. Var den påkörda ihop med de 6 jag hittade lega efter så tror jag den klarar sig. Fast egentligen vet jag inte så mycke vilken löpa eller vilken gupp olycksgrisen va i. Nån kan ju till o med snott grisen om den låg synlig i diket?
Publicerat December 15, 200817 yr Fasen va knepigt det är när det är många grisar och den som är skadad inte verkar läcka alls.Grisspår och löpor precis överallt Kan inte annat än hålla med. Är fan inte lätt när det är en hel flock. Blir jävligt slumpartat om inte den påkörda grisen är riktigt dålig.