Publicerat December 15, 200817 yr Tjena, jag har lite funderingar angående injagning och prägling av stövare. Jag skaffade en schiller för 3 år sedan och den var tänkt att bli en rävdrivare,men ganska snart upptäckte jag att det inte var så lätt att hjälpa och ge stöd vid tappter mm beroende på att drevet ganska fort gick iväg och förmodligen hamnade i gryt vid ett flertal tillfällen.(oftast utanför egna marken) Just detta att räven grytade fick mig att fundera på om hunden har lärt sig att "försvinner" spåret, så har den gått under jord och nu skiter jag i detta och drar tillbaka.. Tror ni att en hund som är injagad på hare ligger kvar längre och letar efter räven fast den har gått i gryt? Ska jag behöva jaga igång hunden på hare (för att lättare kunna hänga med och hjälpa till vid tappter),och sen fortsätta med räv? Tilläggas kan ju att hon är väldigt intresserad av både hare och räv,men jag har aldrig skjutit någon hare trots att jag har haft väldigt många tillfällen att göra det.
Publicerat December 16, 200817 yr Hej.Min stövare som är 8 år och (nästan) bara jagar hare ger sig nästan på direkten när hararna kryper under hus eller liknande. när han var yngre kunde han hålla på ganska länge med att försöka få ut dom,men nu är det som att han förstår att det är kört. Han lämnar stället för att söka upp en ny.Vet inte hur du ska göra för att lära din hund att stana.för som jag sett med min hund så är det själva drevet som är roligt för hunden,inte en hare som gömmer sig...Hmm nu läste jag din fråga igen.vid tapp kan min hund stanna nästan hur länge som helst.men just när dom kryper under är det som han förstår att det inte är lönt att stanna
Publicerat December 16, 200817 yr Tjena, jag har lite funderingar angående injagning och prägling av stövare.Jag skaffade en schiller för 3 år sedan och den var tänkt att bli en rävdrivare,men ganska snart upptäckte jag att det inte var så lätt att hjälpa och ge stöd vid tappter mm beroende på att drevet ganska fort gick iväg och förmodligen hamnade i gryt vid ett flertal tillfällen.(oftast utanför egna marken) Just detta att räven grytade fick mig att fundera på om hunden har lärt sig att "försvinner" spåret, så har den gått under jord och nu skiter jag i detta och drar tillbaka.. Tror ni att en hund som är injagad på hare ligger kvar längre och letar efter räven fast den har gått i gryt? Ska jag behöva jaga igång hunden på hare (för att lättare kunna hänga med och hjälpa till vid tappter),och sen fortsätta med räv? Tilläggas kan ju att hon är väldigt intresserad av både hare och räv,men jag har aldrig skjutit någon hare trots att jag har haft väldigt många tillfällen att göra det. hej våran gammla finnstövare som från början var injagad på hare men nu driver nästan bara räv.. han stannar länge på tapp men så fort dom kryper in i gryt så lämmnar han dom direkt... då är ju de roliga slut för hans del.
Publicerat November 3, 200916 yr Vill du bara jag räv med schillern så ska du inte börja med hare för stövarna tycker oftast haren är roligare att driva så intresset på räv kan svalna . Försök å följa med stövarn med hjälp av spår snö eller garmin pejl till där stövarn slutat driva vissa på han på spåret igen med en positiv stämma han kan sluta driva av osäkerhet ..Om Han Drivit in räven i gryt få dit en terrier som kan spränga räven ur grytet istället för att kriga hagel efter Rune-Räv så sparkar du iväg Stövarn igen brukar funka.. Så har du tur så börjar han markera gryt.. Stövarna Vet vad grytet är men dom tycker ju drevet är roligaste så då brukar dom skita i det . För det är få räknade gånger dom tappar räv spår som dom gjör med hare. God Luck
Publicerat November 4, 200916 yr Håller med föregående talare, jag har gjort precis så under injagningen av min ryss som nu är 2 år. Till att börja med så lämnade hon alldeles för snabbt när räven gick i gryt, men med hjälp av garmin pejl samt min terrier så gick jag till grytet och lät terriern spränga räven för att sedan släppa på ryssen igen. Efter några gånger så började hon fatta vad det handlade om, nu mer står hon kvar läääänge, samt markerar med skall. För det mesta så tappar jag kontakten med gps pejlen, men det är bara för att hon grävt sig in för att själv spränga räven, hon kanske sett för många gryt jobb av terrier
Publicerat November 5, 200916 yr Håller med föregående talare, jag har gjort precis så under injagningen av min ryss som nu är 2 år. Till att börja med så lämnade hon alldeles för snabbt när räven gick i gryt, men med hjälp av garmin pejl samt min terrier så gick jag till grytet och lät terriern spränga räven för att sedan släppa på ryssen igen. Efter några gånger så började hon fatta vad det handlade om, nu mer står hon kvar läääänge, samt markerar med skall. För det mesta så tappar jag kontakten med gps pejlen, men det är bara för att hon grävt sig in för att själv spränga räven, hon kanske sett för många gryt jobb av terrier Stövare + Terrier = Vinnande koncept
Publicerat November 5, 200916 yr om det går i gryt och om du vill den ska stanna vid gryt låta den vara med och gräva upp alt spränga en räv några gånger och uppmuntra den till stanna,,Tycker själv det är viktigt att alltid kolla upp vad som hunden släppte för,jag satt mig alltid vid tapp och gick inte 1meter innan den var rest igen,på så sätt fick jag rätt så envis hund,så minskar man risken att tappa en räv i onödan... sen föredrar jag att min hund helst far runt i 1-20 min vid gryten så det blir lättare att få ut räven,vissa gillar ståndskall och att stövaren gräver men då får terriern det lite svårare..men alla stövare bör undervisas i att räven kan gå i gryt ville även min hund skulle gräva/stånda vid gryt tills han grävde sönder sina tassar i en stentipp och han fick strul med dynorna under början av säsongen, så fördelarna vägde inte över för mig. ps tror inte en harhund ligger längre ut på tapp,utan finns envisa rävhundar och envisa harhundar
Publicerat November 6, 200916 yr Håller med om att just grävandet av stövaren kanske inte är det optimala, men gärna ståndskall. För 3 veckor sedan jagade stövaren in en räv under ett hus där det var en del glasbitar vilket resulterade i sjukskrivning. Men nu har spårsnön lagt sig så imorgon ska hon dammas av igen