Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Praktisk skillnad 9,3x57-9,3x62

Featured Replies

Publicerat

Hej.

Finns det någon som har praktisk erfarenhet av skottverkan mellan dessa två kalibrar ?

Har idag 9,3x57 och den har inte gjort mig besviken så här långt på älg och gris.

Skall nu skaffa ny bössa och velar lite mellan kalibrarna.

/ ekebo

Publicerat

Nja... Har använt mig av både x57 och numera x62. Hade Sako funnits med x57 hade jag tveklöst valt en sån.

x57an håller inte upp farten på tyngre kulor om hållet blir 120-130 meter och däröver, det är väl den största skillnaden mellan dessa. En x62 får ju upp flåset lite bättre (om man nu inte använder ap-korta pipor som är så modernt).

Publicerat

Fördelen med 57:an är att du kan skjuta kalven om kon står ivägen bara lobba in <_< ksa du köpa nytt finnns väl inte 57:a längre, jag hade satsat på en 62:a, lite bättre om hållet för ett andra skott drar sig uppåt 150m.

Publicerat

Tycker du ska köpa min 62:a. <_<

Publicerat
  • Författare

Jo 57 finns numera till blaser. <_<

En fråga till :

Använder Norma alaska 18,5 g idag men det finns en Norma oryx 15 g också. Nån som provat den ?

/ekebo

Publicerat
  • Författare

Och till Musköt.

Tack men nej tack.

Hade du bara bjudit in till pilsner kvällen innan årsmötet så hade läget varit ett helt annat <_<

/ekebo

Publicerat
Jo 57 finns numera till blaser. <_<

En fråga till :

Använder Norma alaska 18,5 g idag men det finns en Norma oryx 15 g också. Nån som provat den ?

/ekebo

Hoppsan där ser man, kul att någon skakat liv i den gamla kalibern.

Publicerat
Jo 57 finns numera till blaser. :rolleyes:

En fråga till :

/ekebo

Biträdande Riksjaktvårdskonsulent SvJF har skjutet nåt hundratal älgar och enl. honom är det en riktigt bra kula. Själv tycker jag att den är aningen blöt men det är snorsmidigt att köpa jaktmatch och dra loss helpluggen och ersätta den med Oryxen (samma vikt).

Publicerat
Och till Musköt.

Tack men nej tack.

Hade du bara bjudit in till pilsner kvällen innan årsmötet så hade läget varit ett helt annat B)

/ekebo

Hade säkert gått åt öl överstigande bössans värde. :rolleyes: Så då kan jag lika gärna skrota den. -_-

Publicerat
Jo 57 finns numera till blaser. :rolleyes:

En fråga till :

/ekebo

Jag har provat 15 grammaren.

Sköt på en älg. Den dog. B)

Sköt bredvid en gris. Den dog inte. -_-

Publicerat
  • Författare
Hade säkert gått åt öl överstigande bössans värde. ;) Så då kan jag lika gärna skrota den. :P

Din snåla smålänning :D<_<

Jag har provat 15 grammaren.

Sköt på en älg. Den dog. :excl:

Sköt bredvid en gris. Den dog inte. :D

Dog den inte då du sköt bredvid ??? :o Skitkula :D:D:D

/ekebo

Publicerat
  • Författare

Tack för era åsikter.

Men nu e det klart

Det blir en ny 9,3x57 :lol:

/ekebo

Publicerat

Till 62:ans fördel är ju mängden med fabriksladdad ammo jmf med 57:an.

Jag har en 308 och tycker det är kul med det stora urvalet av fabriks iochmed att jag inte handladdar.

/Må

• 1 month later...
Publicerat

Till 57:ans fördel är minimal köttförstöring. Iofs om man handladdar kan du få samma milda effekt med 62:an och skjuta 21 gramare.

Publicerat

62:ans fördel ligger väll i att kunna dra iväg tyngre kulor i några m/s mer än 57an...om det nu är nån fördel... ;)

i mitt fall blev det en 57a för jag tycker inte jag behöver dom extra m/s. 57an har i stället mildare reky, mycket måttlig köttförstöring och ingen älg har ännu klagat på att dom fick för lite m/s..... :P

Till mbbohman: så klart har man en Sako i 9,3x57... :P

Mvh Rikard

Publicerat
Till mbbohman: så klart har man en Sako i 9,3x57... ;)

Mvh Rikard

Mmmm, har sett den i din projekttråd och är avis B):P

Fast en 458wm vore inte heller fel, sett ett sånt bygge också :P

Publicerat
62:ans fördel ligger väll i att kunna dra iväg tyngre kulor i några m/s mer än 57an...om det nu är nån fördel... :rolleyes:

i mitt fall blev det en 57a för jag tycker inte jag behöver dom extra m/s. 57an har i stället mildare reky, mycket måttlig köttförstöring och ingen älg har ännu klagat på att dom fick för lite m/s..... :lol:

Till mbbohman: så klart har man en Sako i 9,3x57... :wacko:

Mvh Rikard

Som sakofreak måste jag fråga vad för sako du har? En M98 eller en customhistoria? Själv har jag en 9,3x62 Sako L691 custom som jag laddar milda laddningar till...

Publicerat

Går det att ladda de nya tyngsta kulorna i 9,3x57? eller måste man ha mer krut bakom?

Publicerat
Som sakofreak måste jag fråga vad för sako du har? En M98 eller en customhistoria? Själv har jag en 9,3x62 Sako L691 custom som jag laddar milda laddningar till...

Nu svarar jag före Rikard och hoppas det blir rätt...

En Sako 75 6.5x55 som fått en omkr 48 cm rostfri LW-pipa i riven till 9.3x57.

Ja, jag ÄR avundsjuk ;)

Publicerat
Tycker du ska köpa min 62:a. :D

Du kan skeppa den över till mig. ^_^ Har nån gång tänkt pröva en sån.

Publicerat

Mr. fiberclass: mbbohman har helt rätt. Jag har låtit göra en rostfri LW pipa till mitt sako 75lås.

här är en projekttråd från den tid det begav sig. http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60&t=43831

förövrigt är jag toknöjd med bössan, och kalibern. det passar min jakt som handen i handsken, dvs älgjakt med löshund.

Nu har jag en beställning liggande här hemma färdigt i fylld på en macmillan rak klassisk kolv i kolfiber. jag räkar med att få bössan runt 4-5hg lättare med den........ska bara skaka fram nångra mer dollar innan jag faxar i beställingen.

post-1299-1232543826_thumb.jpg

Mvh Rikard

Publicerat
Mr. fiberclass: mbbohman har helt rätt. Jag har låtit göra en rostfri LW pipa till mitt sako 75lås.

här är en projekttråd från den tid det begav sig. http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60&t=43831

förövrigt är jag toknöjd med bössan, och kalibern. det passar min jakt som handen i handsken, dvs älgjakt med löshund.

Nu har jag en beställning liggande här hemma färdigt i fylld på en macmillan rak klassisk kolv i kolfiber. jag räkar med att få bössan runt 4-5hg lättare med den........ska bara skaka fram nångra mer dollar innan jag faxar i beställingen.

post-1299-1232543826_thumb.jpg

Mvh Rikard

Jäkla häftigt system/bössa du har! Det vore nåt för min Sako Bavarian i 308w! Men det blir nog problem med lådan som kanske är för kort för 9,3x57 alt 62.. <_<:lol:

/Må

Publicerat

Rikard - trevlig pang. Jag som lät bygga en 7x57 först skulle ju ha gjort en 9,3x57 istället för en 62:a, men min pappa har en 62 och jag hade tillgång till hylsor mm...

• 3 years later...
Publicerat

Jäkla häftigt system/bössa du har! Det vore nåt för min Sako Bavarian i 308w! Men det blir nog problem med lådan som kanske är för kort för 9,3x57 alt 62.. huh.giftongue.gif

/Må

Då gör du som jag, 358 win. ;)

Publicerat

Jäkla häftigt system/bössa du har! Det vore nåt för min Sako Bavarian i 308w!

Vafalls...har du gått cirkeln runt och sitter med en ny bavve!? :D (jag köpte ju din gamla för ett par par år sen B)).

För övrigt håller jag med 'sidelock'...358 win är svaret på dina böner! :)

post-8252-0-99869200-1333716993_thumb.jp