Publicerat December 16, 200817 yr Har en stövarvalp nu och jag undrar hur länge hon kommer fortsätta att växa på höjden? Hade gärna vela att hon blir några cm till.. hon är drygt 6mån någon som vet?
Publicerat December 16, 200817 yr Författare Skulle tippa på 2 år, sen är den färdigvuxen! så pass länge även på höjden? trodde de var bland de första som slutar växa hoppas du har rätt
Publicerat December 16, 200817 yr Tjenixen Hur hög har hon blivit nu? Går det bra i övrigt med vovven?
Publicerat December 16, 200817 yr Författare TjenixenHur hög har hon blivit nu? Går det bra i övrigt med vovven? hon är bara 48-49 hoppas att hon växer mer...jo de går bra men säsongen är över här för hon de är ca 55-60cm snö så hon försvinner under.. hur hög är din tik? har hon hittat nån räv?
Publicerat December 16, 200817 yr Kring 1 år skulle jag nog säga om en normalstor - stor ras, sedan bygger de massa ett tag till. (GD och andra monster är undantagna ) De stora hundar jag haft har inte vuxit många millimeter på höjden efter ettårsdagen. (tack och lov, vorstern var 69 cm då)
Publicerat December 16, 200817 yr Ja de är ju olika från hund till hund och ras till ras, men fram till 1års ålder kanske är ett bra riktmärke. Dock har jag hört att tikarna växer ytterst lite efter första löpet. Detta har då verkat stämma rätt hyffsat på min som löpte när hon var 7månader. Hon har kanske vuxit 1-1½ cm efter löpet och är idag 10mån. Dock har jag haft för lite egna hundar för att ha koll på hur de stämmer allmänt för tikar!
Publicerat December 16, 200817 yr Författare Kring 1 år skulle jag nog säga om en normalstor - stor ras, sedan bygger de massa ett tag till. (GD och andra monster är undantagna ) De stora hundar jag haft har inte vuxit många millimeter på höjden efter ettårsdagen. (tack och lov, vorstern var 69 cm då) tack de låter bra då ska hon hinna bli nån cm högre hoppas ja... ja de va då ingen liten vorster ja hade nog behövt den längden på valpen nu me tanke på så mycke snö de har kommit
Publicerat December 16, 200817 yr Författare Ja de är ju olika från hund till hund och ras till ras, men fram till 1års ålder kanske är ett bra riktmärke.Dock har jag hört att tikarna växer ytterst lite efter första löpet. Detta har då verkat stämma rätt hyffsat på min som löpte när hon var 7månader. Hon har kanske vuxit 1-1½ cm efter löpet och är idag 10mån. Dock har jag haft för lite egna hundar för att ha koll på hur de stämmer allmänt för tikar! Men de är säkert ett bra riktmärke att dom börjar stanna av efter första löpet.
Publicerat December 16, 200817 yr Jag vet att på vorsthehundar så brukar man mäta dom vid 6 mån och sedan lägga på 5cm, det verkar stämma ganska bra. En stövare är storleksmässigt ungefär lika, så metoden kanske går att överföra.
Publicerat December 16, 200817 yr Författare Jag vet att på vorsthehundar så brukar man mäta dom vid 6 mån och sedan lägga på 5cm, det verkar stämma ganska bra.En stövare är storleksmässigt ungefär lika, så metoden kanske går att överföra. ja men du det låter ju bra om de stämmer så blir hon inte så liten. var nästan rädd att hon inte skulle bli större
Publicerat December 16, 200817 yr På de hundar jag haft genom åren så har de inte växt speciellt mycket på höjden efter 7 månader. 1-2 cm inte mer. Grovnar gör de givetvis och har gjort upp till 2 års åldern. Har haft Drever, TJT, Vorsther, Münsterländer, Wachtel, Borderterrier och Plott.
Publicerat December 19, 200817 yr Asta har fått till modiga 49-50 cm nu, har spårat en del men ingen räv kontakt än, nu har vi så dåligt före oxå men dom lova snö ihelgen och nu är man ju jul ledig så nu finns ju tillfälle att tillbringa lite tid med vovven i skogen Hon brukar skälla ståndskall på morsans katter och det är ju ett bra tecken Hur har det gått sj då?
Publicerat December 19, 200817 yr Författare Asta har fått till modiga 49-50 cm nu, har spårat en del men ingen räv kontakt än, nu har vi så dåligt före oxå men dom lova snö ihelgen och nu är man ju jul ledig så nu finns ju tillfälle att tillbringa lite tid med vovven i skogen Hon brukar skälla ståndskall på morsans katter och det är ju ett bra tecken Hur har det gått sj då? Då är dom i samma höjd. just nu är de kasst här uppe går inte jaga alls..så måste se om de finns andra platser att prova Vita på...men de är kanske samma överallt...
Publicerat December 19, 200817 yr Det var kul att läsa det här inlägget för jag har varit lite fundersam angående höjden på min finnspets.. tycker han är stor nu som han är och han är bara 6 månader.. men växer han bara i 2-3 månader till på höjden så blir han ingen shäfer i alla fall fast lite stor blir han nog i alla fall,, men kommer man från norrbotten ska man vara stor....
Publicerat December 20, 200817 yr Då är dom i samma höjd. just nu är de kasst här uppe går inte jaga alls..så måste se om de finns andra platser att prova Vita på...men de är kanske samma överallt... Jag hoppas oxå hon kan fortsätta växa lite till, här det samma före, skit. Skaren håller för tyskan men det är ju inte så mycket till tröst.
Publicerat December 20, 200817 yr Är också i samma funderingar. Min jämtvalp är 58 cm ungefär, 7 månader gammal. Hoppas han ska krypa upp över 60 åtminstone
Publicerat Februari 16, 200917 yr Man kan nog konstatera att runt 8 månader är de flesta (normalstora) raser färdiga på höjden. Min tollarhane växte nån centimeter efter att han blivit 8 mån och vid året var han helt färdigväxt---på höjden. Sen ska de ju muskla på sig och bli bredare.