Publicerat December 16, 200817 yr Nybörjarfråga: Jag började jaga älg i höstas. Frågade gubbarna i laget vad man ska ha för patroner, svaret blev Normas Oryx. Jag misstänker dock att dom inte känner till så mycket annat än Normas sortiment. Jag är ute efter en pålitlig kula med måttlig köttförstöring. Vad rekomenderas för alternativ? Sökte här på forumet och Lapua Mega verkar nämns en del. Vad säger ni om den? Den är rejält billigare ialla fall. Finns i olika kulvikter också 150/185 grains. Är det 185 grains som gäller för älg?
Publicerat December 16, 200817 yr Nybörjarfråga: Jag började jaga älg i höstas. Frågade gubbarna i laget vad man ska ha för patroner, svaret blev Normas Oryx. Jag misstänker dock att dom inte känner till så mycket annat än Normas sortiment.Jag är ute efter en pålitlig kula med måttlig köttförstöring. Vad rekomenderas för alternativ? Sökte här på forumet och Lapua Mega verkar nämns en del. Vad säger ni om den? Den är rejält billigare ialla fall. Finns i olika kulvikter också 150/185 grains. Är det 185 grains som gäller för älg? Båda funkar fint på älg, min favo var thropybonded i 308, men den är nog inte billigare dock ljusår bättre än oryx som jag tycker är sämre än megan, bara dyr!
Publicerat December 16, 200817 yr Helt rätt att tänka på nåt annat än Norma Du har som du säger ett mycket bra alternativ i Lapua Mega, annars har även Sako prisvärd ammuntion. Även Remington, Federal, Sellier & Bellot finns hos de lite större handlarna. Kulvikten är en smaksak, älgarna dör av båda
Publicerat December 16, 200817 yr Författare Tack för snabba svar. Jag ska läsa vidare om Lapuas, Federals och Sakos patroner. Sen får vi se vad som finns att köpa i stan också, det kanske bara är Norma...
Publicerat December 16, 200817 yr Jag använder Sako Hammerhead 185 gr, ganska billig och funktionell kula till .308w. Jag har skjutit älg, hjort och gris med den kulan. Se denna tråd: http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopi...mp;#entry248243
Publicerat December 28, 200817 yr vulcan rekommenderas å det starkaste de älgar jag fällt har baske mej inte gått 5 m efter skottet innan de fallit beror ju i vissa fall såklart på var träffen sitter
Publicerat December 28, 200817 yr Oryx har jag ruskit dåliga erfarenheter av. Men iofs.. till kulans försvar så ska man väl säga att den var den första varianten av kulan. Hörde ngnstans att den nuvarande kulan var 3-4e versionen... Ska låta det vara osvuret då det är andrahandsinformation. De Oryx jag hade delade sig, vinklade i djure osv. Hade väl 35 hjortar där iaf ett tio tal var ruskgit märkliga uppträden. Var för övrigt i hägn.. Jag har själv tidigare kört med Swift A-frame, då genom Normas fabriskladdade TXP. En bra kula som har bra effekt på det mesta. Nu är det lite för snordyr för en smålänning så jag provar lite annat. Har provat Winchester Silvertip. 165grain, har jag för mig.. Funkar på rådjur, men älg var väl sådär.. Kör nu med Rhino för att se omd et är ngt att ha, men har haft en älg i år med lite märkligt resultat.. Men jag ska leta vidare.
Publicerat Januari 1, 200917 yr http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=13978 Här är en erfarenhet av sako super hammerhead 180 gr, förvisso 30-06 men jag tror utgången varit samma om jag skjutit med 308.