Publicerat December 16, 200817 yr Hej på er alla vänsterskyttar jag undrar om det är många av er som använder högerstudsare funkar det bra? Tex på älgbanan hinner ni med en double, vad har ni för teknik när ni repeterar? Och nej jag har INTE tänkt byta sida hemska tanke!
Publicerat December 16, 200817 yr Jag har en högerstudsare, började med den och fick in bra teknik på repeteringen. Men införskaffade snabbt en vänsterbössa. Skulle inte vilja påstå att det tar mig så mycket längre tid att repetera med en högerbössa, men nu har jag vant mig vid att göra det med "rätt hand". Har inte testat högerstudsaren på älgbanan, men jag ämnar skjuta lika bra med högerstudsaren som vänstern till nästa säsong. Ganska kul att testa att skjuta med "fel sida". Det går faktiskt bra, om man har gott om tid på sig.
Publicerat December 16, 200817 yr Hej på er alla vänsterskyttar jag undrar om det är många av er som använder högerstudsare funkar det bra?Tex på älgbanan hinner ni med en double, vad har ni för teknik när ni repeterar? Och nej jag har INTE tänkt byta sida hemska tanke! En kompis till mig är vänster skytt med höger vapen, går ok, tror att han skulle vinna en hel el i tid på att byta till rätt sida /Lasse
Publicerat December 16, 200817 yr Det blir lite pillrigt i början, men som gammal högerskytt brukar jag vända på steken ibland, kan även ta mig an en ren vänster om det behövs, vid pistolskytte är det enklare då använder jag mitt starka öga(höger) och har pistolen i vänster hand, sköt riktigt bra faktiskt. När nya skyttar kommer til mig så brukar jag gå på starkast öga istället för om de är höger eller vänsterhänta, går alldeles utmärkt i de flesta fall.
Publicerat December 16, 200817 yr men jag ämnar skjuta lika bra med högerstudsaren som vänstern till nästa säsong. Lika illa menar du väl...? Skall kolla familjen angående AW på torsdag!
Publicerat December 17, 200817 yr Jag började jaga med en vänster studsare (är högerhänt) och jag tycker det gick att repetera hyffsat snabbt. Inte i närheten av va jag klarar med en högerbössa, men tillräckligt snabbt iaf. Gjorde så att jag repeterade över kikaren med högerhand.
Publicerat December 17, 200817 yr Finns ju ett hyfsat utbud av vänsterbössor trots allt så det kan nog vara läge att kolla på en sån. Blir ju trots allt svårt att ligga kvar i siktet och repetera på "fel" sida.. Skjuta dubbelskott på löpälgen kan vara knepigt och jag tror att man är fullkomligt chanslös på tex eftersöksskyttet på björn. Finns väl tre alternativ, vänsterstudsare, dubbelstudsare samt halvautomat. Hustrun skjuter från fel axel och hennes möjlighet att skjuta fort ökade högst markant då hon skaffade en halvautomat. Mvh!
Publicerat December 17, 200817 yr Hustrun skjuter från fel axel och hennes möjlighet att skjuta fort ökade högst markant då hon skaffade en halvautomat. Menar du jämfört med att som vänsterskytt skjuta högerbössa? Fel axel, skjuter hon med höger?
Publicerat December 17, 200817 yr Det var ont om vänsterbössor i åtkommlig prisklass när jag började studsarjaga för 20 år sedan. Började med en Hva höger i 8x57 och sköt mina första älgar med den också. Farfar som också var vänsterskytt sköt nära 100 älgar från "fel" axel och brydde sig aldrig om det nämnvärt. Men den dagen jag hade skrapat ihop stålar till min första Heym vänster 1990 öppnades möjligheterna och det praktiska skyttet blev också roligare. Idag finns det ju ett helt annat utbud och bl.a Remington har ju vänster bössor nya från 6' och uppåt. 10% av jägarna är idag vänsterskyttar vilket betyder 25-30000 jägare. Tyskland är ett tips för den som söker begagnat annars då dom har lika många vänsterskyttar som vi är jägare i Sverige. Idag är alla mina 6 vapen vänsterbössor.
Publicerat December 17, 200817 yr 10% av jägarna är idag vänsterskyttar vilket betyder 25-30000 jägare. Lita samma sak när man spelade hockey och var Right-skytt! Alltid ett begränsat utbud av klubbor och bröt man av den på en bortamatch så var det en Left-klubba som gällde. Man fick trösta sig med att vara i fint sällskap med andra Right:are såsom Håkan Loob och Sudden m.fl. /Må
Publicerat December 17, 200817 yr Jag är vänster skytt men har bara höger på mina kulgevär. Tycker det fungerar toppen och har bara haft en vänster den är såld sedan länge. Nu är jag en utpräglad fågel jägare och jagar till 99% med finnspets och toppjakt det gör att snabba repeteringar inte är så viktigt, men då jag ligger och skjuter så tycker jag det är bättre med högerbössa då får jag porten på rätt sida och repeterar med höger hand. Det går väldigt snabbt och bra en kompis frågade en gång om jag hade halvautomat då jag sköt tre skott på tjäder på toppjakten. Har inga problem att skjuta på älgbanan repeterar även där med höger handen givetvis inte optimalt men fungerar. Skulle jag jaga björn med hunden skulle jag kanske byta till vänster bössor
Publicerat December 17, 200817 yr Har vänsterhänt bror som alldrig haft annat än högerbössor. Han repeterar snabbt som fasen, fast numera har jag ju halvautomat så nu klår jag han på andraskottet hur lätt som helst...
Publicerat December 20, 200817 yr är högerhänt men vänterskytte,,har iofs en vänster drilling som jag änvänder 99% annars funkar en högerbössa bäst eftersom vänster handen går ej att samarbeta med
Publicerat September 8, 200916 yr Hej på er alla vänsterskyttar jag undrar om det är många av er som använder högerstudsare funkar det bra?Tex på älgbanan hinner ni med en double, vad har ni för teknik när ni repeterar? Och nej jag har INTE tänkt byta sida hemska tanke! Hej Det var ett tag sedan du hade detta inlägg, men har du inte fått svar får du gärna höra av dig till mig. Har en högerbössa och det är det sämsta jag har gjort. kommer att byta den så fort jag får en möjlighet. Hoppas att du inte har funderat på en halvautomat. Som sagt har du frågor hör av dig. Mv Vänsterskytt
Publicerat September 10, 200916 yr Författare Själv så har jag efter att ha tillbringat en del tid på skjutbanan med en högervev konstaterat att det går alldeles utmärkt.