Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sikten 8-32x50 ED BDC + avståndsmätare under test!

Featured Replies

Publicerat

Nytt sikten från Nikon rena toppfågel sikten 8-32x50 ED (Nikons speciella ED-glas (Extra-low Dispersion) ( med BDC riktmedel hur bra är den ? )

Första intrycket : Optik lock fram och bak sitter monterad från fabriken ++ ( kan tas loss) optiken känns lätt och inte så klumpigt som jag hade gissat!

Läser på sidan att optiken har ED ett mkt bra optik för maximal optiska prestanda så jag vrider upp upp förstoringen direkt till 32x för att avslöja prestanda på optiken eftersom en kraftigt variabelt förstoring brukar försämrar optikens prestanda ganska fort . men måste erkänna att den optisk imponerar än så länge .

Zoom ringen reagerar snabb från 8-32 på mindre en ett halvt varv , men den skulle gärna ha varit lite bättre grepp på reflorna .

Justering rattarna känns exakta + att det följer 2 extra uppsättningar av target rattar , ett par target rattar har extra skyddshattar för att förhindra ofrivilliga klickar + ett extra par med stora rattar som liknar monarch X inget skydd till dem !

Sikten är utrustad med ett BDC riktmedel, riktmedlet har längre avstånd mellan dot ringarna och är lite tunnare än dem andra bdc riktmedel vilket jag personligen tycker att det är ett plus ,

en annan sak jag gillar är att varje klick motsvarar 3,5 mm på hundra meter .

Sido fokusering graderas med 50,60,75,100,150,200,300,500,1000 meter + oändligt .

Sikten kommer att testas hårt under ett längre period på toppfågeljakten + att det ska klickas i -25 grader och sen kommer jag att titta bättre på det optiska prestanda men allt detta tar lite tid

så ha lite tålamod!! :)

En annan leksak Nikon nya laser mätare 550 AS som mäter vinklar med rätt skjut vinkel + att den kan mäta höjden på trädet !

Första intrycket : Mätare är lite pearl röd färgad , och är lite större än laser 800s .

Optisk lite bättre på ex jag har en min laser 800s och billigare me. ++

mätningen sker snabbt och är den snabbaste mätare jag har testat , och mäter rätt.

En ny roligt grej med den är att jag kan mäta höjden på ett träd tex hur högt upp på trädet sitter tuppen? ja den funkar så att man mäter längs ner på trädet och sen högst upp på trädet och kaching 35 meter mkt enkelt efter att ha läst lite på bruksanvisningen !

Mätaren kommer att testas under toppfågeljakten så tålamod mina vänner !

Nu blir det ett j kla press på mig nu kan jag banne mig inte skylla på annat än mig själv om det blir ett BOOM <_<

post-1220-1229464128_thumb.jpg

post-1220-1229464166_thumb.jpg

post-1220-1229464190_thumb.jpg

post-1220-1229464235_thumb.jpg

Publicerat

LASER NIKON 550 AS DISPLAY

post-1220-1229464335_thumb.jpg

Publicerat

mkt snyggt uppgradering av forumet blev lite paff mkt snyggt som sagt ni har gjort det mkt snyggt !

Publicerat

Vet du något om priset på siktet?

Publicerat
Vet du något om priset på siktet?

tyvärr visste inte nikon än !

ä läget bra med dig annars ?

Publicerat

en liten ot fråga men är det ted moberg som har hand om nikons service ärenden i sverige.

Publicerat

Tub diameter?

Publicerat
tyvärr visste inte nikon än !

ä läget bra med dig annars ?

Jajamensan, mången trevlig toppjakt har det blivit i år. Tillgången på fågel i området där jag jagar är riktigt god. Å' nu har man julledigheten att se fram emot.

Publicerat
en liten ot fråga men är det ted moberg som har hand om nikons service ärenden i sverige.

ja det stämmer !

Publicerat
Tub diameter?

en tum!

Publicerat
en tum!

Du kanske inte vet men varför inte 30 mm på en sån högförstorande glugg B)

Publicerat
Du kanske inte vet men varför inte 30 mm på en sån högförstorande glugg ;)

Varför? Mer justermån?

Publicerat
Varför? Mer justermån?

Japp, min första tanke i alla fall.