Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vildsvins-hägn

Featured Replies

Publicerat

Skulle vilja höra vad som skett för förändringar inom just det med att inneha hägn. Jag var i kontakt med den man som jag har gästat för att kolla skärpan på min hund hos & tränat åtskilliga moment hos, för att höra om det fanns möjlighet att få komma till honom för att prova hunden skarpt. Men tyvärr så fick jag svaret att han har just slaktat ut alla svin, då det blivit nya regler för att inneha hägn & utöva träning, om jag förstod honom rätt. Det fanns ingen chans för honom att driva det, då det kommit en typ av "max-taxa"?

Mvh Daniel

Publicerat

Mig veterligen så har ingen förändring skett. När det gäller just vildsvin så finns det nästan inget regelverk alls. Pratar vi om t ex hjortar eller visningshägn för t ex älg så är regelverket mycket omfattande men att hålla några vildsvin i ett hägn är relativt okomplicerat. Nu finns det dock ett antal fallgropar i det här systemet. Tillstånd för hägn söks i de flesta fall hos aktuell Länsstyrelse. Tyvärr finns därmed lika många inofficiella regelverk och tolkningar som det finns län i detta land. Kan det möjligtvis vara detta som han råkat ut för?

Det vi för närvarande jobbar intensivt tillsammans med Kennelklubben och Naturvårdsverket med är en kravspecifikation för att få en dispens för hundträning på vildsvin under hundförbudstiden. Hittills har det alltså inte funnits möjlighet att träna hund på vildsvin i hägn utanför ordinarie jakttid med hund. Nu vet även jag att det fuskats enormt med denna regel men vi jobbar som sagt på ett enkelt regelverk för att kunna testa / träna hundar under främst sommaren i hägnmiljö.

Publicerat
  • Författare

Ok, kan vara så att han råkat ut för nån dumhet då. Tack för svaret!

Publicerat

Mig veterligen så har ingen förändring skett. När det gäller just vildsvin så finns det nästan inget regelverk alls. Pratar vi om t ex hjortar eller visningshägn för t ex älg så är regelverket mycket omfattande men att hålla några vildsvin i ett hägn är relativt okomplicerat. Nu finns det dock ett antal fallgropar i det här systemet. Tillstånd för hägn söks i de flesta fall hos aktuell Länsstyrelse. Tyvärr finns därmed lika många inofficiella regelverk och tolkningar som det finns län i detta land. Kan det möjligtvis vara detta som han råkat ut för?

Det vi för närvarande jobbar intensivt tillsammans med Kennelklubben och Naturvårdsverket med är en kravspecifikation för att få en dispens för hundträning på vildsvin under hundförbudstiden. Hittills har det alltså inte funnits möjlighet att träna hund på vildsvin i hägn utanför ordinarie jakttid med hund. Nu vet även jag att det fuskats enormt med denna regel men vi jobbar som sagt på ett enkelt regelverk för att kunna testa / träna hundar under främst sommaren i hägnmiljö.

Om jag tolkat det hela rätt så finns det massor av hägn som hävdar att de har tillstånd/dispens för träning under förbudstiden men ingen som faktistk har fått det?

Finns de som hävdar att länstyrelsen kan ge dispens för hundträning under förbudstiden, men frågan är väl om de har rätt till att göra det?

Publicerat

MaxW: Naturvårdsverket har aldrig skrivit ut en enda dispens i denna fråga. Som vanligt när det gäller Länsstyrelser så blir jag inte förvånad om någon tror sig kunna skriva ut dispenser, det är dock helt klart att en dispens kräver undantag från ett antal paragrafer där Naturvårdsverket är de enda som kan rycka in...

Vi har de senaste åren haft massor av fall då man via hundklubbar och hemsidor storstilat marknadsfört hägnträning under sommaren. Det är nog bara polisens genuina ointresse av att driva dylika fall som gjort att ingen åkt dit. Jag personligen har haft åtmindstonde en handfull polispåringningar som vi styrt undan...

• 3 weeks later...
Publicerat
MaxW: Naturvårdsverket har aldrig skrivit ut en enda dispens i denna fråga. Som vanligt när det gäller Länsstyrelser så blir jag inte förvånad om någon tror sig kunna skriva ut dispenser, det är dock helt klart att en dispens kräver undantag från ett antal paragrafer där Naturvårdsverket är de enda som kan rycka in...

Vi har de senaste åren haft massor av fall då man via hundklubbar och hemsidor storstilat marknadsfört hägnträning under sommaren. Det är nog bara polisens genuina ointresse av att driva dylika fall som gjort att ingen åkt dit. Jag personligen har haft åtmindstonde en handfull polispåringningar som vi styrt undan...

styrt undan... ?

Publicerat

Det finns en anledning till att hundförbudstiden är som den är och kan man i ett hägn förbi se det hela så är det inga problem i mina ögon och en stor möjlighet att träna och prova sin hundar under mars-augusti.

Publicerat

Trident: Styrt undan innebär att jag inte anmält till polisen utan försökt prata med aktuell hägnägare eller hundklubb. Vi har varken resurser eller intresse av att driva en massa rättsprocesser mot våra medlemmar...

Pertan: Vi har tillsammans med NV och SKK tittat på ett regelverk för dispenser för hägnträning under hundförbudstiden. Bland annat kräver det endast djur av samma kön i hägnet mm. Dessutom begränsningar för hur många träningar / test man får göra på en dag och per vecka. Jag tror detta regeverk kommer i drift redan till sommaren så du kan förhoppningsvis testa din hund lagligt i vildsvinshägn redan till sommaren.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.