Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Slug/brennecke i Winchester 1897?

Featured Replies

Publicerat

Är det tillrådligt att skjuta slug/brennecke i en Winchesterpump mod 1897 Take down?

Det står "Full" på pipan.

Hälsningar

Christian

Publicerat

Svar nej, absolut inte, nej, njetski

Slugs och brenneke rekommenderas i kvarts pipor, slugs kan skjutas med halv borrning i en modern bössa och även brenneke, dock ska man ha ytterligare lite mer öppen borrning för brenneke då den är solid.

1897 är en gammal bössa och skall skjutas med ganska klen ammunition, jag tycker att du bör hålla dig inom 32 gram.

Om jag inte minns fel så är bössan dessutom gjord för svartkrut?

Publicerat

Tack för ditt svar dptrapper,

Jag har dock lite fler frågor i anledning av ditt svar.

1. Det aktuella exemplaret är tillverkat 1928.

Borde det då inte var avsett för röksvagt krut?

2. Hur svag konstruktion kan det egentligen vara i och med att den fanns i versionen "Trench Gun" som ju användes i två världskrig? Var den möjligen förstärkt i den versionen? Jag är medveten om att den var kortare och förmodligen med öppnare pipa, men höll man sig verkligen till ganska klen ammunition?

Förövrigt kan ni var lugna, jag skall inte misshandla gamla trevliga vapen.

Hälsningar

Christian

Publicerat

Om den är i bra skick och inte glapp så håller den givetvis att skjuta med. Den klarar förmodligen röksvagt krut galant om den är gjord 1928. Om jag inte missminner mig så är trenchgun byggd på winchester modell 12, fast den kanske även gjordes i modell 1897.

Hur som helst så skjöt de inga kraftiga laddningar inom militären, den gör de inte idag heller hos varken militär eller polis i USA. Oftast använder de 12/67,5 patroner med buckshots eller slugs av lågrekylmodell.

Håll dig i alla fall på max 36 gram så är det ingen fara. Ska du skjuta slugs, brenneke eller stålhagel så ta och öppna upp borrningen hos en smed till 1/4.

Nu är jag inte att avgöra styrkan hos konstruktionen, mitt svar baseras på att bössor på den tiden inte var allmänt gjorda för kraftiga patroner och att man inte ska skjuta slugs å duligt i en full pipa.

Publicerat

Hej igen,

Jag funderar på att öppna pipan till halv. Det är ändå inte något samlarskick på denna bössa.

Vad gäller Trench gun så trodde jag att det bara var just 1897:an. Alltid lär man sig nått nytt.

Se länken

http://www.securityarms.com/20010315/galle...s/2000/2040.htm

Hälsningar

Christian

Publicerat

Jodå winchester 12 gjorde åxå som trench gun

http://www.olive-drab.com/od_other_firearms_shotgun_m12.php

Öppnar du till halv så torde slugs gå fint. Kan inte säga säkert med brenneke å andra sidan brukar winchesters slug ha bättre precision.

Publicerat

hej

brenneke skulle gå att skjuta med vilken trångborrning som helst eftersom det är filten backom kulan som täpper till inte kulan . det står också i rottweil's hemsida blad Q&A. däremot vanliga slug kan orsaka skada i fulltrångborrning eller ge mycket sämre pricision. kolla med rotweil. jag har skjutit mängder med brenneke i många olika bössor aldrig nån problem. brenneke har mycket bättre genomslagskraft än vanliga  ihåliga foster typ slugs som tillplatta sig  efter träff.

mvh

m98 .

Publicerat

ps

tillbacka i början av 60 talet sköt jag mängder med brenneke och slug genom en  gammal stevens pumpaction (riotgun) som var mycket gammal kanske från förekrigets tid. det gick perfekt,men ändå kolla  bössan hos en smed för säkerhets skull.

mvh

m98