Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gris eftersöks hund

Featured Replies

Publicerat

hejsan jag har två hundar jag hållt på träna på eftersök nu och har mer eller mindre börjat trilla in på griseftersöken nu när de börja etablera sig där jag bor runt i kring och tänkte höra med er som är mer erfarna hur ska jag gå tillväga för att träna detta på rätt sätt? hur får jag tag i gris skinn m.m.? all information är intressant om detta ämne och hur går man till väga för att bli ett ekipage som polisen ringer?

Publicerat

hej på dej!... träna på rätt sätt finns de säker många skolor till!.. men spår träning med klöv har du säkert redan testat!.. och när det gäller "gris" så är det inte helt fel att ha en ställande hund! testa de kan du göra på flera sätt... ett är att ta kontakt med någon som har en "robbot" gris som du testar hunden på! så får du samtidigt en bra utvärdering på din hund!.. eller samma sak fast i häng på levande djur!... eftersom du har två hundar så skulle jag om ja vore du kolla vilkaen av dom som har bästa änlagen för dom olika uppgifterna! har du tur så är den ena lite vassare på att spåra och den andra som släpp hund!..

för att komma med i eftersöksgruppen som går på trafikskadat gör du bäst med att ta kontakt med din jaktvårdskrets. de brukar vara dom som håller i det! där finns det alltid en sammankallande som vet vilka som har vilka områden!.. på vissa ställen kan de vara väldigt svårt att komma in i denna grupp! framför allt om det rör sej om storstäder!

hoppas de går bra för dej nu!.. å skit jakt på dej!. .

MVh Mamre!..

Publicerat
  • Författare
hej på dej!... träna på rätt sätt finns de säker många skolor till!.. men spår träning med klöv har du säkert redan testat!.. och när det gäller "gris" så är det inte helt fel att ha en ställande hund! testa de kan du göra på flera sätt... ett är att ta kontakt med någon som har en "robbot" gris som du testar hunden på! så får du samtidigt en bra utvärdering på din hund!.. eller samma sak fast i häng på levande djur!... eftersom du har två hundar så skulle jag om ja vore du kolla vilkaen av dom som har bästa änlagen för dom olika uppgifterna! har du tur så är den ena lite vassare på att spåra och den andra som släpp hund!..

för att komma med i eftersöksgruppen som går på trafikskadat gör du bäst med att ta kontakt med din jaktvårdskrets. de brukar vara dom som håller i det! där finns det alltid en sammankallande som vet vilka som har vilka områden!.. på vissa ställen kan de vara väldigt svårt att komma in i denna grupp! framför allt om det rör sej om storstäder!

hoppas de går bra för dej nu!.. å skit jakt på dej!. .

MVh Mamre!..

jajjamensan spårning med klöv har jag testat å fått den ena hunden godkänd för eftersök men har inte gjort proven för unghunden än.. okej kanske dum fråga men vart ska ja börja leta efter nån med robot gris eller du kanske vet om nån som har?? för det låter som att de är säkrast att testa där en gång än att göra med levande har 1 gång på hundklubben här hemma fått testa med skinn men inget som rörde sig då.. så vet på ett ungefär hur den äldre hunden reagerar men inte fullt ut om hon skulle ställa något ja få hoppas att man kommer underfull med nåt av allt det här

Publicerat
jajjamensan spårning med klöv har jag testat å fått den ena hunden godkänd för eftersök men har inte gjort proven för unghunden än.. okej kanske dum fråga men vart ska ja börja leta efter nån med robot gris eller du kanske vet om nån som har?? för det låter som att de är säkrast att testa där en gång än att göra med levande har 1 gång på hundklubben här hemma fått testa med skinn men inget som rörde sig då.. så vet på ett ungefär hur den äldre hunden reagerar men inte fullt ut om hon skulle ställa något ja få hoppas att man kommer underfull med nåt av allt det här

Tänk dock på att både en "robotgris" och hägngrisar inte beter sig som en skadad gris i det vilda, se det som TEST och inget annat.

Hur jagar dina hundar friska grisar i det fria ?

/ekebo

Publicerat

Sant som Ekebo påpekar o frågar om.

Har sett hund som man nog med lätthet dömt ut som grishund vid ett test i hägn.

Totalt ointresserad men inte rädd.

2 dar senare så skäller samma hund 90-100 kilos galt i 2,5 timme i mörker, får en bete i skinkan o skäller vidare utan problem.

Va man kan göra är att spåra med grisklöv, kanske släpat skinn.

Spårslut med riggat skinn, skit enkelt o fixa med tex en tunna o skinn o lite snöre samt hjälpreda som drar i linan när hunden kommer fram.

Går ju testa på radiogris oxå om man hittar någon som kör med detta.

Sen test i grishägn o så examen i skogen.

Stegvis tillvänjning ger nog störst chans till användbar hund.

Men man ska inte tro man har grishund eller griseftgersökshund innan den jagat gris i det vilda.

Spåra är mycket viktigt men har man inte ställade egenskaper så står man sig ganska slätt på alla griseftesök där grisen lever.

Minst bör jycken kunna skälla ståndskall i sådär 4 timmar.

Optimalt är ju om jycken inte släpper grisen förrens den är skjuten oavsett hur lång tid det tar.

Har varit med om hund som jobbat 5-6 timme på frambenskjuten gris innan jag kom till skott.

Inne på ståndskallet 4 ggr om jag nu mins rätt. Som närmast 3-4 m.

Att försöka få tag på en sån gris med enbart spårhund är helt chanslöst.

Publicerat
  • Författare
Sant som Ekebo påpekar o frågar om.

Har sett hund som man nog med lätthet dömt ut som grishund vid ett test i hägn.

Totalt ointresserad men inte rädd.

2 dar senare så skäller samma hund 90-100 kilos galt i 2,5 timme i mörker, får en bete i skinkan o skäller vidare utan problem.

Va man kan göra är att spåra med grisklöv, kanske släpat skinn.

Spårslut med riggat skinn, skit enkelt o fixa med tex en tunna o skinn o lite snöre samt hjälpreda som drar i linan när hunden kommer fram.

Går ju testa på radiogris oxå om man hittar någon som kör med detta.

Sen test i grishägn o så examen i skogen.

Stegvis tillvänjning ger nog störst chans till användbar hund.

Men man ska inte tro man har grishund eller griseftgersökshund innan den jagat gris i det vilda.

Spåra är mycket viktigt men har man inte ställade egenskaper så står man sig ganska slätt på alla griseftesök där grisen lever.

Minst bör jycken kunna skälla ståndskall i sådär 4 timmar.

Optimalt är ju om jycken inte släpper grisen förrens den är skjuten oavsett hur lång tid det tar.

Har varit med om hund som jobbat 5-6 timme på frambenskjuten gris innan jag kom till skott.

Inne på ståndskallet 4 ggr om jag nu mins rätt. Som närmast 3-4 m.

Att försöka få tag på en sån gris med enbart spårhund är helt chanslöst.

okej jo de är klart ja ser det bara som ett test så man vet lite om dom tycker de är intressant eller ej så detta är bara en test utav hundarna för å se hur dom reagerar men kommer självklart att testa senare ute i skogen..okej nä de är klart komma i fatt en skadad gris genom vanlig spårning de tro ja inte att de går men därför tänkte ja se vem som är bäst lämpad av hundarna att ha som löshund på gris.. men jag få tacka så mycket för tipsen dom blir bra användbara då vet ja hur jag ska börja iallafall..=)

Publicerat
  • Författare
Tänk dock på att både en "robotgris" och hägngrisar inte beter sig som en skadad gris i det vilda, se det som TEST och inget annat.

Hur jagar dina hundar friska grisar i det fria ?

/ekebo

jajjamenasn jag ser det bara som ett test å intressant att veta om dom är något intresserad av djuret så jag kan börja arbeta därifrån.. tyvärr vet ja inte hur dom jaga friska grisar än för har inte testat det ännu men förhoppnings vis så ska ja kunna testa det senare också men tänkte börja med skinn först å sen gå vidare uppåt

Publicerat
jajjamenasn jag ser det bara som ett test å intressant att veta om dom är något intresserad av djuret så jag kan börja arbeta därifrån.. tyvärr vet ja inte hur dom jaga friska grisar än för har inte testat det ännu men förhoppnings vis så ska ja kunna testa det senare också men tänkte börja med skinn först å sen gå vidare uppåt

Lycka till !

Vet inte om du skrivit det nånstans men vad är det för hundar du har ?

Publicerat
  • Författare
Lycka till !

Vet inte om du skrivit det nånstans men vad är det för hundar du har ?

tackar så mycket jag har blandraser mellan rottis och pordenco ibiza funkar kano på eftersök å är sugen på att ta de ett steg längre för att testa lite för skojj skull funkar de så funkar de annars få de bara vara eftersöket till klövvilt...

Publicerat
tackar så mycket jag har blandraser mellan rottis och pordenco ibiza funkar kano på eftersök å är sugen på att ta de ett steg längre för att testa lite för skojj skull funkar de så funkar de annars få de bara vara eftersöket till klövvilt...

kul med fler som har riktiga spår hundar!.. :wub: ... :lol: .... min förste spårare är en Boxer!.. ;) .... och han fungerar kanon på eftersök!.. :lol: ..

MVh Mamre!..