Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jägarnas Riksförbund

Featured Replies

Publicerat

Ja ja, jag vet...............undanbeder mej lustiga kommentarer ... eller jo "just shoot" så ska ni nog få svar på tal.

Per idag betalar jag faktiskt medlemsavgift till båda (heter det så??) förbunden, och ska sanningen fram så e jägarnas riksförbund mycket bättre på att fånga upp nya jägare och ungdommar med posters, information och utskick som erbjuder jakt till marklösa och nya jägare än vad svenska jägarförbundet är. Har nu som sagt varit medlem i bägge över ett år och fått massvis med "lokal info" och erbjudande om att följa med på jakt från jägarnas riksförbund men från SJF bara fått i stort sett medlemstidningen och inget annat.....

Har egentligen inte nån åsikt om vad/vem som gör ett bättre jobb än nån annan, men hoppas på att förbunden jobbar vidare tillsammans för jägarna och inte nått annat.

Mvh

Håkan

Publicerat

När det gäller förbundens ungdomsarbete så är vi båda helt beroende av engagerade ideella krafter på lokalt plan. Uppenbarligen bor du i en del av landet där Riksjägarna arbetar hårdare än vad SJF gör. Ser man över hela landet så tror jag dock att SJF kan erbjuda mer möjligheter till t ex jakt. Vi jobbar också rätt hårt med en stor satsning på nya jägare där bland annat en hel del jakt ingår, du lär se mer av den satsningen efter årsskiftet.

Ser man till våra medlemmar så är faktiskt unga jägare den snabbast ökande kategorin, följt av kvinnor. Så det händer saker...

Publicerat

Min brorson (idag 15 år) var på ett ungdomsarrangemang på Stockkumla, Västerås sommaren 2006. En uppföljning skulle sedan ske lite senare på säsongen men det hela frös inne. Sedan dess har inget hörts från SJF. Jag tycker nog att ni är lite för trötta...

Publicerat

anses väl som ung men aldrig ¨fått någon positiv respons från sjf utan väldigt god från riksjägarna,

rätt kul var att jag och rävper som är riksjägare hade ett ungdoms läger på jägareförbundets räkning,kul när det sammarbetas! ;)

Publicerat

Jag har själv jobbat med ungdomsfrågor för något år sedan i Mälardalen och jag kan säga att det finns inget som gör mig så förbannad som jägarkårens dubbelmoral i denna fråga. På alla stämmor, vid alla möten och samtliga medlemsundersökningar anger jägarna alltid ungdomsfrågorna som viktiga. Försök sedan att rekrytera en ungdomsledare eller anordna en fadderjakt. Det kräver veckor av arbete och generellt så jobbar en ungdomsledare max ett år, sedan tröttnar de, oftast på grund av bristande engagemang och hjälp. Inget förbund, varken SJF eller Riksjägarna, kan fixa ungdomsarbetet med sina tjänstemän. Här krävs engagerade ideella krafter. Så istället för att gnälla på vad vi gör eller inte gör så ta och tänk efter vad du själv kan göra.

Det finns idag massor av material och marker mm för er som vill jobba med ungdomsarbete. Problemet är att ingen vill eller orkar. Jag skulle alltså vilja säga att vi nog inte är för trötta, snarare är ni för trötta... Att alltid framhålla det viktiga med ungdomsarbete utan att själv göra något är alltså enligt mig det stora problemet.

Det finns också en liten fara med att alltid envist hävda ungdomsarbetet. Jag skulle vilja att vi istället fokuserar på "nya jägare". Den största gruppen intresserade som vill börja jaga idag hittar vi inte bland ungdomarna, snarare bland medelålders män och kvinnor...

Publicerat

Jag har i flera år stöttat grabbens intresse genom att ta honom till banan där han fått skjuta både kula o hagel. I somras tog han och hans pappa (min bror) jägarexamen och vi tränade med mina vapen. I födelsedagspresent fick grabben en bössa av oss tillsammans, licensen står tillsvidare på brorsan.

Så vi behöver inte SJF. Som väl förresten kunde utnyttja ANSTÄLLDA ungdomsledare?

Håller med dig om att kanske fokusera lite mer på "nya jägare"

Sen har jag en liten privat fundering beträffande engagemanget hos jägarkåren. Det är hård konkurrens om jaktmark, kanske många egentligen inte vill ha in flera konkurrenter till marken, och att önskan om ungdomssatsningar bara är en "läpparnas bekännelse"?

Publicerat

Du är ett utmärkt exempel på hur det kan gå till om man har släkt eller vänner som kan hjälpa till. Det stora problemet idag är att en majoritet av de som vill börja jaga inte har någon naturlig kontakt med andra jägare.

Visst skulle vi kunna anställa ungdomsledare men jag tror våra medlemmar skulle reagera ganska direkt. För att kunna anordna ungdomsläger eller andra aktiviteter över hela landet tror jag inte ens den personalstyrka vi har idag räcker och jag tror att många av våra medlemmar skulle ha synpunkter på om vi släppte alla andra frågor.

Självklart är tjatet om ungdomsverksamhet en läpparnas bekännelse. Efter att ha jobbat med dessa frågor under en tid vet jag hur otroligt svårt det är att hitta engagerade jägare. "Ungdomsverksamhet ska bedrivas men den får inte kosta pengar eller drabba mig..."

Jag tycker också att vi måste ställa oss frågan om den verksamhet vi menar med ungdomsverksamhet idag är rätt eller värd pengarna. Jag är inte helt säker på det...

Publicerat

www.jagartorpet.net

Skitbra exempel på vad SJF gör för ungdomar, iaf i värmland.

Sedan finns det ett samarbete mellan SJF och JRF: http://www.i2skogen.com/ Med samma tema som jägartorpet. Det jag kan tycka är att det är en smula dåligt marknadsfört, jag var tvungen att leta lääääänge och väl för att hitta de två projekten (då hade de inga egna sidor utan var gömda djupt ned i jagareforbundet.se's oändligt djupa avgrund ;))

Publicerat

Vi kan säkert bli bättre på marknadsföring...

Tyvärr så behöver vi sällan marknadsföra dylika satsningar, det kommer mer folk än vad vi kan hantera ändå...

Publicerat
Vi kan säkert bli bättre på marknadsföring...

Tyvärr så behöver vi sällan marknadsföra dylika satsningar, det kommer mer folk än vad vi kan hantera ändå...

Så är inte fallet där iaf... ibland är det mycket målgruppare med, ibland bara funktionärer.. Hellre då att det är mer tryck så det blir kö, men iaf fullt på målgruppare varje gång.

Det kan ni säkert ja, de flesta kan bli bättre på allt. Att tro att man är tillräckligt bra på något är en farlig inställning.

Publicerat

går eller gick ???? en eftersöks kurs som jägareförbundet höll i och på den kursen vart vi lovade att få jaga björn på förbundets marker och vi tyckte att det skulle bli roligt, men senare så tog han tillbaka det som han lovat pga, styrelsen innom jägare förbundet skulle jaga där själva dåligt dåligt

samme

Publicerat

Det stora problemet idag är att en majoritet av de som vill börja jaga inte har någon naturlig kontakt med andra jägare.

Visst skulle vi kunna anställa ungdomsledare men jag tror våra medlemmar skulle reagera ganska direkt. För att kunna anordna ungdomsläger eller andra aktiviteter över hela landet tror jag inte ens den personalstyrka vi har idag räcker och jag tror att många av våra medlemmar skulle ha synpunkter på om vi släppte alla andra frågor.

?

under hela 2009 kommer endast ett ungdoms läger i hela norrbotten hållas...kan tyckas lite dåligt

tycker riksjägarna har lite bättre med fadder jakter än svenskjakts tävling tex,blir inget genom slag riktigt att knyta likasinnade....

Publicerat

Nu kan jag varken förhållandena runt sammes björnjakt eller norrbottens ungdomsarbete så det blir svårt att svara på. Just ungdomsläger är dock generellt ganska svåra att få till. Vi får ställa in betydligt fler än vi kör vissa år vilket väl visar att vi nog kanske ska söka andra vägar.

Personligen tror jag mer på t ex skolarbete. Men jag vet själv hur lätt det är att rekrytera folk till detta. I den Länsförening jag jobbade tidigare fick vi av 17 000 medlemmar inte fram en enda informatör trots ett drygt års arbete...

Det är vansinnigt mycket svårare att rekrytera ideell arbetskraft idag än för bara 10 år sedan. Därför måste vi nog jobba mer med någon typ av lön eller styrelsejakter som den som samme råkade ut för som belöning.

Publicerat

Här kan du i varje fall ställa frågor till oss om vad Svenska Jägareförbundet står för och gör. Vill du veta vad riksjägarna står för och gör så får du fråga dem. Vi kan inte svara på frågor rörande ett annat förbund.

Publicerat

I stället för att gnälla på vad SJF gör eller inte gör i frågan om ungdomssattsningar, så kan ni väl engagera er själva lite i stället.

Ta tag i saken själva, man måste acceptera att jobba lite ideellt ibland också, och inte bara sitta med armarna i kors och vänta på att någon annan ska fixa allt.

Kom upp med en ide på någon aktivitet, ta kontakt med SJF och presentera iden och hör om det finns hjälp att få därifrån, såsom sponsring, material, plakat eller vad nu är man önskar, har dom möjlighet så hjälper dom nog till allt dom kan, skulle jag tro.

Själv håller jag att skriva ner de sista raderna i ett PM inför ett bågjakts-ungdomsläger, som vi i Gästrike-Uppland Bågjägarklubb skall ha i sommar.

Visst är det mycket jobb med att sy ihop det, men vill man framföra ett budskap och locka in yngre förmågor i jakten, så måste det göras något, och alternativet sommarläger tror vi på just när det gäller ungdomar.

Info-dagarna vi haft, har också fallit väl ut, då har vi bjudit in allmänheten för att under avslappnade former testa på bågskytte, dessa har varit uppskattade av både yngre och äldre, och gett både oss och Svenska Bågjägarförbundet en hel del nya medlemmar.

Sen kan man jobba i det lilla också, genom att ta med sig en blivande jägare ut i skogen.

Det behöver inte vara en ungdom, det kan ju lika gärna vara en vuxen, man eller kvinna som funderar på det här med jakt, eller har tagit jägarexamen men inte har möjligheten att kunna kom ut på jakt annars.

Under älgjaktsveckan och några av helgerna efteråt, så hade jag en 15 årig uppsiktsjägare med på pass hela tiden, han hade lånat min reservstudsare och var taggad till tusen, tyvärr fick vi inte skjuta något detta år, det var väldigt nära, men det rätta läget inföll aldrig, han var lika glad för det, han har suttit med mej på pass i 3 år nu, och det var stort för honom att få sitta med bössa för första gången.

Vad kostar det mig att ha honom med då ?

Inget ! Jag får däremot chansen att hjälpa fram en ny förmåga inom jakten, och förhoppningsvis så kan jag förmedla en del visdom vad gäller jakt och etik, säkerhetstänk runt vapenhantering osv.

Så agera i stället för att bara gnälla.. ;)

/ Janne

Publicerat

Mycket bra sagt helt klart bästa sättet

Under älgjakten var min kusin nere och vi hade tur den dan skjöt vi två älgar då var han rätt gla och det kostar ingenting förutom lite tid

Publicerat

Hade definitivt inte kunnat skriva det bättre själv Crowfear. Det är sådana som du som gör det värt att fortsätta nöta med ungdomsfrågor, det finns hopp...

Publicerat
Vi jobbar också rätt hårt med en stor satsning på nya jägare där bland annat en hel del jakt ingår, du lär se mer av den satsningen efter årsskiftet.

Hopppas det inte bara är ungdomar utan nya jägare överlag som fångas upp här.

Cant wait :wub:

Publicerat
Hade definitivt inte kunnat skriva det bättre själv Crowfear. Det är sådana som du som gör det värt att fortsätta nöta med ungdomsfrågor, det finns hopp...

Tackar. :wub:

Det är inte så konstigt egentligen, rekrytering är livsviktigt i all verksamhet som man vill ska fortleva, den dagen när man själv inte kan/har möjlighet att utöva den.

Då vi numera inte riktigt har den naturliga rekryteringen av jägare som fanns förr, så måste vi ju tänka om, att bara gå på i gamla spår leder ingenstans.

Det här tror jag att de flesta är medvetna om, men få orkar ta tag i det tyvärr..

Publicerat

Jag tror egentligen inte vi har så enorma problem med "grundrekryteringen". Antalet som går Jägarskolan ökar och i en färsk SIFO-undersökning angav 35% av kvinnorna och 50% av männen mellan 15 och 50 år att de skulle kunna tänka sig att börja jaga! Problemet vi har är att vi har så förtvivlat svårt att ta hand om folk som tagit sin examen och vill ut i busken. Det är då sådana som du behövs Crowfear. Tänk om varje jägare gjorde det du gör, dåskulle vi inte ha några som helst problem...

Publicerat

Jobbar ni föresten tillsammans med JRF i någon fråga..? Jag menar.. bara för att visa ställningstagande skilljer sig måste det väl ändå finnas en hel del som båda förbunden kan skriva under på? Tillsammans är man starkare, som det heter :wub:

Publicerat
Jag tror egentligen inte vi har så enorma problem med "grundrekryteringen". Antalet som går Jägarskolan ökar och i en färsk SIFO-undersökning angav 35% av kvinnorna och 50% av männen mellan 15 och 50 år att de skulle kunna tänka sig att börja jaga! Problemet vi har är att vi har så förtvivlat svårt att ta hand om folk som tagit sin examen och vill ut i busken. Det är då sådana som du behövs Crowfear. Tänk om varje jägare gjorde det du gör, dåskulle vi inte ha några som helst problem...

Ja det kanske är närmare sanningen än min formulering.

Publicerat

Det har förekommit vid ett flertal tillfällen att vi gjort gemensam sak med riksjägarna. Konsigt vore det väl annars för vissa frågor delar vi helt uppfattning i. De frågor där vi har olika ståndpunkt samarbetar vi av naturliga skäl inte i. Just nu samarbetar vi dock inte med riksjägarna.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.