Publicerat December 20, 200817 yr Jag har letat efter nitritsalt men inte hittat det. Det såldes förut på apoteket men det har utgått ur sortimentet sedan Augusti tydligen. Någon som vet vart man får tag på det nu?
Publicerat December 20, 200817 yr Jag har letat efter nitritsalt men inte hittat det.Det såldes förut på apoteket men det har utgått ur sortimentet sedan Augusti tydligen. Någon som vet vart man får tag på det nu? som saltmästare borde jag ha järnkoll på det, men jag tror att du måste ha tillstånd att köpa det numera. fråga något charkuteri om du får köpa lite av dom.
Publicerat December 20, 200817 yr Har du kontakter inom restaurangvärlden kan du be ngn köksmästare ringa deras köttgrossist!
Publicerat December 20, 200817 yr Saltpeter på ICA + salt = nitratsalt , hur svårt kan de va Skulle tippa på att det inte är så enkelt som 50/50 utan mer som 20/80 men som du förstår så har jag ingen aning
Publicerat December 20, 200817 yr Går att köpa direkt i charkdisken på vissa butiker, ibland får man beställa, kan även gå under namnet Colorosasalt
Publicerat December 20, 200817 yr Vad skall du ha det till? Korv? Insaltning av kött? Jag tycker nitratsalt och salpeter bara är ofog. I dag har vi bra kylmöjligheter och den enda andra vinsten är den rosa färgen på köttet det ger och då föredrar jag att ha det så naturligt det går. Hoppa över det hela är min åsikt.
Publicerat December 22, 200817 yr hej Kollade hos slaktaren i dag vad det stod på innehållsförtäckningen på säckarna : salt , tillsatser natriumnitrat E250 max 0,6% , antiklumpningsmedel E536/536 . Annars så kan man köpa här , se länk . http://www.zatasprodukter.e-butik.se/?artnr=182