Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tjäderkula till 22 PPC

Featured Replies

Publicerat

Låt oss säga att jag ska skjuta en tjädertupp på 100 meter med min 22 PPC. Kommer det att funka med Lapua FMJ 55 grains? Den är ju ganska spetsig men har flatbas.

Finns det nåt mer att tänka på? Minimal utgångshastighet? PPC:n är ju nästan uppe på 22-250-prestanda.

Jag vill inte inleda min toppfågelkarriär med en sprängd fågel :wacko:

Lars? Maddog? Nån annan?

Publicerat
Låt oss säga att jag ska skjuta en tjädertupp på 100 meter med min 22 PPC. Kommer det att funka med Lapua FMJ 55 grains? Den är ju ganska spetsig men har flatbas.

Finns det nåt mer att tänka på? Minimal utgångshastighet? PPC:n är ju nästan uppe på 22-250-prestanda.

Lars? Maddog? Nån annan?

farten ska vara så låg som möjligt som det går att få precision med tycker jag risken finns att det blir sylta av tjädern och ja det funkar med lapuas kula men risk för skärskott finns.

tyvärr dräller det inte av optimala fågelkulor i 224.

Publicerat
  • Författare

Är det möjligt att täppa till hålspetsen på en Matchking 52:a?

Publicerat

just sierra har ofta jäkligt tunn mantel så det blir skit av kulan ändå om den möter minsta motstånd men visst blir det bättre.

hur tung kula klarar bössan.

EDIT att skeda tycker jag funkar bättre än att limma.

Publicerat

Lars? Maddog? Nån annan?

Jag gillar den kulan och har +100 tjäder med den. Använde den i 222an laddad till 700 fungerade den bra för hundjakten för toppjakt så skulle jag välja farten mellan 800-900 då gör den ett gott jobb utan att att slå sönder. Testade den kulan i 22-250 där blev det effekt fulla dunpuffar och man hade inga problem att hitta trädet för det låg dun 50-100 meter i vindriktningen :blink:

Så får du till en laddning som håller sig under 900 är det nog inga problem och går du över 1000 kan jag garantera problem.

Publicerat

Hör dem som påstår att det fungerar men jag är väldigt tveksam. Testade detta med min 6PPC med 70gr. SMK och det fungerade inte med varken skedning lim eller knappnålar

Publicerat
  • Författare

Ok, men då ska jag klenladda Lapuan och se vad jag kan komma ner till i hastighet.

Tackar! :wacko:

Publicerat
  • Författare

Enligt VV's laddata så kan man komma ner till 898 m/s med minladdning med N130. Nu kommer jag nog prova med Normakrut, men helt omöjligt ska det väl inte vara :wacko:

Publicerat

Vad är det för stigning på din 22 PPC? Min gamla 6PPC hade en på 14" så den stabiliserade inte annat än 70gr. Misstänker att 22 PPC inte heller är gjord för tyngre kulor än 55 gr max. Har du kollat/testat?

Publicerat
  • Författare

Den har samma stigning som 222:an, så den borde fixa marginellt tyngre kulor. Jag har inte provat tyngre än 52, men med lite tur kanske den klarar uppåt 60 grains?

Publicerat

Jo då är det nog med lite tur en 62gr kan funka beroende på kulans längd. 55 gr bör funka i vart fall.

Publicerat

Hej!

Även jag använder Lapua 55gr FMJ dock är det i 22-250:in.

Tycker denna kula är super fin. Har inte hunnit skjuta så mycket fågel ännu men dom som kommit ner har varit hela och fina.

Då ligger jag på en hastighet av 1125m/s vill jag mig minnas.

Vad menar ni med "skedning" av kulorna?

Märks det någont när man nu t.ex limmar kulans spets? Tycker ju kulan borde bli några hekto tyngre? ^_^

Mvh//J