Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

toppjaktsproblem!

Featured Replies

Publicerat

hej!

nu är måttet rågat! efter fjolårets totalfiasko med kanske 10 bommade fåglar av olika anledningar: dåligt montage, dåliga skott, ej inskjutet i kalla förhållanden m,m så rann det över idag då en STOR tjädertupp glider in och sätter sig i toppen på en stor tall mitt på hygget på 80-90m(vindstilla). Jag lägger mig ner viker ut stödbenen(införskaffade sen ifjol), skruvar upp förstoringen på leupoldkikaren till 24x(införskaffad sen ifjol), tar upp magasinet från innerfickan, grovriktar, laddar, siktar och skjuter. ingen reation över huvudtaget förutom att tuppen börjar se sig omkring, skjuter två skott till innan han byter träd till ett som ligger på ca 100meter. då håller jag korset ca 5 cm över ryggen å trycker av. Då flyger han rakt upp ett par meter innan han glider iväg in i skogen.

(eftersöket ids jag inte skriva om då det inte hör till problemet, kan dock avslöja att jag inte fick med mig nån fågel hem..)

vapnet är en tikka m55 cal 222 med riktigt fet pipa. kikaren är en leupold vx-III med 6,5-24x40, Fästena är weaver. ammunitionen var normas fågel 3,2gram.

äre nån som har tips på vad det kan vara? snackade med en kompis som har haft en m55 och också hade stora problem med precisionen, men när jag hade nysatt ihop allt sköt den som en dröm vet inte med mig att jag slagit i kikaren heller.

och som den material lirare man är så vill jag inte riktigt ta på mig det själv heller....

mvh

Publicerat

har du skjutit in den liggandes med benstöden utfällda?

benstöd kan om man har otur ändra träffläget, min gick tex högt när jag hade benstöden på.

skjut in bössan i den förmodade skottställningen du kommer att ha i skogen

Publicerat
  • Författare

benstöd kan om man har otur ändra träffläget, min gick tex högt när jag hade benstöden på.

skjut in bössan i den förmodade skottställningen du kommer att ha i skogen

Publicerat
  • Författare

jo jag spenderade mycke tid på banan i somras med att prova skjuta liggande och sittande och från bänken...visst var det en lite skillnad på träffläget från bänken till liggande men inte så mycket att det skulle spela nån roll på en stor tupp på 80 meter tycker jag.. men jag ska fara en sväng till veckan å prova den igen, annars blire bössbyte, hatar när man inte litar på vapnen till 110% den här bössan har jävlats ett par gånger för mycke nu!

Publicerat
jo jag spenderade mycke tid på banan i somras med att prova skjuta liggande och sittande och från bänken...visst var det en lite skillnad på träffläget från bänken till liggande men inte så mycket att det skulle spela nån roll på en stor tupp på 80 meter tycker jag.. men jag ska fara en sväng till veckan å prova den igen, annars blire bössbyte, hatar när man inte litar på vapnen till 110% den här bössan har jävlats ett par gånger för mycke nu!

jag har själv haft en bössan som jävlats när det gäller slumpade iväg den till en handlare för 1500 kr och blev lycklig på kuppen.

det är inte så att du felbedömde avståndet.

Publicerat
  • Författare
jag har själv haft en bössan som jävlats när det gäller slumpade iväg den till en handlare för 1500 kr och blev lycklig på kuppen.

det är inte så att du felbedömde avståndet.

stegade en gång när jag skulle kolla om blod och en gång när jag skulle hämta hunden. första gången fick jag det till 93 å andra gången till 86 så jag är säker på att det inte var för långt. var väldigt noga med avståndet efter fjolårets optimistiska 350 meters skott på ett par orrar. (när jag var ung och dum, 18. nu är jag 19 och en hel del klokare:P)

har aldrig riktigt känt mig överens med bössan även fast det är skjutit en del vilt med den:S känslan är bara inte rätt.

Publicerat

Kan bara instämma, med benstöden gick min bössa c:a 5 cm högre på 100m jämfört med skytte utan benstöd.

Sedan är ett kardinalfel som många nybörjare gör (säger inte att du är nybörjare) och det är att man inte håller bössan ordentligt mot axeln (läs: dålig anläggning). Det senare gör vanligtvis ytterligare några cm i höjdled.

Skjut in bössan med benstöd, som asm skrev, och tänk på anläggningen även i jaktliga situationer (det behövs inte mycket för att det ska bli fel).

Publicerat

vad är bössan inskjuten på föravstånd

håller du 5 cm över på hundra som du skrev och skjutit in på hundra bommar du alla gånger du försöker

felet ärnog inte i vapen eller stöd utan bakom kolven

Publicerat

Jag har ju bestämt mig för en time out på forumet men jag gör ett undantag nu för jag har en idé angående ditt problem: Vet att vissa gamla studsare i 222 är OERHÖRT känsliga för smuts i pipan! En kompis har en som måste rengöras var femte skott annars skjuter den åt alla håll. Han har alltid med en viska eller en sån där rengöringssnodd i skogen och drar rent efter varje skott. Kanske är det där problemet sitter?

Publicerat

Håller med jakobj,tror oxå detta kan vara ett problem på vissa vapen,min 243win måste rengöras var 10skott för att ha max precision..

Kan det vara stocken som trycker mot pipan?? Råkade ut för detta med min första bössa (6,5a) sköt slut på skotten på en orrflock fast jag varit dan innan på banan,visade sig att direkt det blev fuktigt så svällde stocken varav den gick 20cm höger +20cm högt...Blev en ny stock efter detta.

Publicerat

Det borde väl visa sig på banan om bössan spökar?

Annars är det ett rätt vanligt problem att man ska "titta" om det tar samtidigt som man skjuter på jakten. Har själv jobbat med det problemet och kan fortfarande lida av det när man skjuter med en bössa som ger rekyl så man tappar målet i kikaren är det väldigt frestande att lyfta huvudet i skott ögonblicket för att se om fågeln faller

Publicerat

skjut in den på skjutbana i samma temperatur som då det är toppfågeljakt ( kanske 5 minusgrader )

du kan göra på två sätt för att behålla precision. antingen rengör du gevär efter varje eller var femte skott

eller så skjuter du in bösan och rengör inte bössan ( om man skjuter in bössan och sen finns det krutrester från 40 skott i pipan när du är klar och kommer hem, och hemma rengör du bössan, så påverkar det precisionen, om än marginalt ) förstår du pricipen?

man ska inte skjuta flera skott efter varandra om man skjuter in en bössa, för om pipan blir varm ändras precisionen, utan man ska låta pipan kallna i ett par minuter

du ska ALDRIG ta stöd på pipan. om du lägger dig på marken och lägger pipan mot t ex en stubbe så påverkas precisionen, utan det är stocken som du ska ta stöd med

om man skjuter in ett gevär på skjutbana och sen skruvar på en bipod, så påverkas gevärets tyngd, och rekyl och därmed precisionen

kolla hur geväret skjuter på olika avstånd, t ex 50 meter, 10 meter 120 meter 150 meter 200 meter, 300 meter

brorsan säger att kaliber 223 har en kulbana som når sin höjd på 120 meter ( detta kan variera p ga pipans längd o sv ) därför sköt han in sin 223:a på 120 meter ( om jag minns rätt d vs :rolleyes: )

jag har alltid fått höra att på ett precisionsvapen ska man kunna få ett pappersark mellan stock och pipa, en bit ner längst vapnet

hoppas du lyckas fixa problemet. det är frustrerande när man inte hitta förklaringar till varför man bommar

Publicerat
  • Författare

tack för alla tips blir nog en sväng på banan på julafton för att komma tillrätta med varför det gick som det gick!

vägrar liksom inse att jag är så kass att jag inte träffar en stor tjädertupp på 80 meter!!

Publicerat
tack för alla tips blir nog en sväng på banan på julafton för att komma tillrätta med varför det gick som det gick!

vägrar liksom inse att jag är så kass att jag inte träffar en stor tjädertupp på 80 meter!!

Som jag sagt i en annan tråd, vid ett tidigare tillfälle:

det är inte förrän man passerat 100-talet fåglar i topp som man inser att man egentligen ingenting kan <_<
Publicerat

det händer skumma saker när stortuppen syns i kikaren och på korta avstånd kan det hända att man stressar lite extra.

jag missar inte ofta men dom gångerna det händer är det nästan 100% på korta avstånd.

tex vinkeln på bössan gör att axel och kindkontakt inte är så lätt att få bra.

Publicerat

påvekar en bipod så mycket? borde inte det vara typ samma som att man lägger bössan i en skjutbänk som att den vilar på benstöd? lr är jag ute å cyklar nu ;)

Jag hade inga problem med min bössa då jag sköt in den utan bipod och sen satte dit den vid praktisk jakt. har dock en 30-06 så det kanske är tyngre kaliber som gör den mindre känslig?

Publicerat

Ja på min bössa höjer bipoden träffbilden med ca 5cm.