Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Blev med Garmin Astro, men har en fråga...

Featured Replies

Publicerat

Tja!

Jag köpte en julklapp till Loke, min bayrare. Det blev en Garmin Astro.

Alla ni som vet att jag minsann inte är någon pryljägare :rolleyes: behöver naturligtvis en förklaring till detta.

För det första har det blivit en del trafikeftersök på sistone och det är ju lite surt att släppa jycken 0300 när man skall jobba 0800... Kommer man att få tillbaka honom innan dess? Behövde helt klart köpa en pejl till slut och då var ju Astron given.

Men så var det detta med att - eventuellt - kunna använda honom i andra situationer än just linspårning med eventuellt släpp.

Jag har sett honom ge sig på skadade rådjur med en... imponerande... våldsamhet och entusiasm. Just detta gör att jag är rätt så fundersam över att ha honom lös, en av idéerna med en bayrare är ju att de INTE skall vara rådjursrena och Loke är en mycket snabb och spänstig rackare med en imponerande kapacitet för våldsamheter.

Men ger han sig verkligen på friskt vilt rent fysiskt? Rådjur? Kan jag använda honom till att spåra och ställa vildsvin eller älg? Hur pass hårt går han på kronvilt? Det finns lite jaktetiska frågor här som behöver redas ut men oavsett resultatet kommer jag att kunna utvidga användningsområdet för hunden. Just nu vågar jag inte släppa honom på frsikt mindre vilt (älg och gris undantaget) och jag vet inte hur länge han håller i på ett fritt eftersök.

Men den utredningen kan inte göras om jag inte, i efterhand åtminstone, kan avgöra vad som händer i skogen och då blev det enda svaret en Astro. Om Loke ger sig iväg efter något och stannar upp, eller skäller ståndskall/dödskall, vill jag kunna veta exakt var det hände och kunna kontrollera platsen efteråt.

Om det hela landar i att han är en elak jävel som biter friskt vilt så blir han eftersökshund enbart och då kommer jag till och med att veta att han är en komplett eftersökshund - både spårning och avfångning. Det vore jäkligt kul. Om det däremot är så att han INTE biter friskt vilt så, tja, har jag ju en annan komplett hund - en spårhund som med viss sannolikhet kan riva mindre vilt på eftersök och som dessutom fungerar som löshund, Kopov style (bortsett från att han, till skillnad från Kopov, skäller i stället för att jama <_< ).

Så här kommer min fråga: hur i helvete skapar jag en waypoint där hunden befinner sig?

MVH

/HerrBerg

Publicerat
Tja!

Jag köpte en julklapp till Loke, min bayrare. Det blev en Garmin Astro.

Alla ni som vet att jag minsann inte är någon pryljägare :wub: behöver naturligtvis en förklaring till detta.

För det första har det blivit en del trafikeftersök på sistone och det är ju lite surt att släppa jycken 0300 när man skall jobba 0800... Kommer man att få tillbaka honom innan dess? Behövde helt klart köpa en pejl till slut och då var ju Astron given.

Men så var det detta med att - eventuellt - kunna använda honom i andra situationer än just linspårning med eventuellt släpp.

Jag har sett honom ge sig på skadade rådjur med en... imponerande... våldsamhet och entusiasm. Just detta gör att jag är rätt så fundersam över att ha honom lös, en av idéerna med en bayrare är ju att de INTE skall vara rådjursrena och Loke är en mycket snabb och spänstig rackare med en imponerande kapacitet för våldsamheter.

Men ger han sig verkligen på friskt vilt rent fysiskt? Rådjur? Kan jag använda honom till att spåra och ställa vildsvin eller älg? Hur pass hårt går han på kronvilt? Det finns lite jaktetiska frågor här som behöver redas ut men oavsett resultatet kommer jag att kunna utvidga användningsområdet för hunden. Just nu vågar jag inte släppa honom på frsikt mindre vilt (älg och gris undantaget) och jag vet inte hur länge han håller i på ett fritt eftersök.

Men den utredningen kan inte göras om jag inte, i efterhand åtminstone, kan avgöra vad som händer i skogen och då blev det enda svaret en Astro. Om Loke ger sig iväg efter något och stannar upp, eller skäller ståndskall/dödskall, vill jag kunna veta exakt var det hände och kunna kontrollera platsen efteråt.

Om det hela landar i att han är en elak jävel som biter friskt vilt så blir han eftersökshund enbart och då kommer jag till och med att veta att han är en komplett eftersökshund - både spårning och avfångning. Det vore jäkligt kul. Om det däremot är så att han INTE biter friskt vilt så, tja, har jag ju en annan komplett hund - en spårhund som med viss sannolikhet kan riva mindre vilt på eftersök och som dessutom fungerar som löshund, Kopov style (bortsett från att han, till skillnad från Kopov, skäller i stället för att jama :) ).

Så här kommer min fråga: hur i helvete skapar jag en waypoint där hunden befinner sig?

MVH

/HerrBerg

du zoomar dig fram till där hunden är och trycker på "enter"

Publicerat
  • Författare
du zoomar dig fram till där hunden är och trycker på "enter"

Hm. Jag befarade det. Så det finns inget snabbare sätt, typ "covey"-funktionen?

Publicerat
Hm. Jag befarade det. Så det finns inget snabbare sätt, typ "covey"-funktionen?

Du kan komma direkt till hunden grenom att välja.

Dog

Enter

Map

Enter

\mats

Publicerat

Tror jag e med på vad Herr berg egentligen vill ha.

Har själv inte kommit på hur jag lägger en waypoint på annan plats än där jag själv befinner mig alltså handenheten.

Enda sättet verkar vara att själv komma ihåg var hunden befann sig när man tex hörde några grova skall eller nått.

Alternativet är ju att följa linjen som hundenheten ritar upp.

Publicerat

Ni får panorera fram pilen på displayen tills den pekar där ni har/haft hunden, sen trycker ni Enter på den platsen, ofta står det Åker, Skog eller dylikt, sen trycker ni spara och väljer vad ni vill döpa om er nya Waypoint till!!

Ungefär så går det till....

Mvh/ Jansson

Publicerat
Ni får panorera fram pilen på displayen tills den pekar där ni har/haft hunden, sen trycker ni Enter på den platsen, ofta står det Åker, Skog eller dylikt, sen trycker ni spara och väljer vad ni vill döpa om er nya Waypoint till!!

Mvh/ Jansson

Aha.. tackar för tipset o ska med de snaraste prova.

Publicerat

Jansson hann före såg jag, kul med julklappar till jaktkamraten, har en lång önskelista som jag hoppas kortas av under året :wub: Astron är med på den men står inte överst, ny pang med lite läcker optik hägrar.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Wheee... testade att ta in alla 10 kanalerna trots att jag bara har en jycke.... Spårade två hundar på över 9km avstånd!

Publicerat

Herr Berg

Som du vet så är även jag ägare till ett ex av den underbara rasen Bayersk Bushund :o

Förstår jag dig rätt så avser du att använda Loke på vanlig jakt?

Min fråga är enkel: VARFÖR????????????????????

Vi är några puckon som gör just detta och jag kan inte förstå varför någon vill göra om det misstaget.......

Min fungerar utmärkt som löshund och jagar allt som råkar befinna sig framför nosen - helst älg dock. Hon är en av de snabbaste hundar jag skådat i skogen men har ungefär samma chans som en snöfliga i helvetet när det gäller ett friskt rådjur. Inte ens vid synkontakt har hon en möjlighet att komma ifatt. Dreven buktar bra pga spårnogrannheten och varar oftast runt 7 minuter utom när det gäller älg..... Någon generation bakåt finns det en hund som det skjutits över 50 ståndälgar för....

Detta har dock lett till ett litet problem. Nja, förresten ett stort jäkla irriterande problem!!!!! Min alldeles underbara, idiotsäkra spårhund är spårlöst försvunnen. Vi sörjer henne fortfarande..... :P

Visst kan hon prestera mkt bra spårarbeten även idag men hon har blivit väldigt ojämn och fått svårt med koncentrationen - hon vill hellre jaga, jaga, jaga osv... Gissa vilka problem det leder till när det gäller färska slag som korsar det förhållandevis gamla spåret efter det djur du just då helst av allt i världen vill få tag i? Jag kan oftast läsa henne och bryta men det ger en "viss" osäkerhetskänsla!

Du har i dagsläget en klar fördel med Loke framför hundar som används omväxlande till vanlig jakt och eftersök - varför ta bort den?

MVH

K9

Publicerat
  • Författare
Herr Berg

Som du vet så är även jag ägare till ett ex av den underbara rasen Bayersk Bushund :D

Förstår jag dig rätt så avser du att använda Loke på vanlig jakt?

Min fråga är enkel: VARFÖR????????????????????

Vi är några puckon som gör just detta och jag kan inte förstå varför någon vill göra om det misstaget.......

Min fungerar utmärkt som löshund och jagar allt som råkar befinna sig framför nosen - helst älg dock. Hon är en av de snabbaste hundar jag skådat i skogen men har ungefär samma chans som en snöfliga i helvetet när det gäller ett friskt rådjur. Inte ens vid synkontakt har hon en möjlighet att komma ifatt. Dreven buktar bra pga spårnogrannheten och varar oftast runt 7 minuter utom när det gäller älg..... Någon generation bakåt finns det en hund som det skjutits över 50 ståndälgar för....

Detta har dock lett till ett litet problem. Nja, förresten ett stort jäkla irriterande problem!!!!! Min alldeles underbara, idiotsäkra spårhund är spårlöst försvunnen. Vi sörjer henne fortfarande..... :(

Visst kan hon prestera mkt bra spårarbeten även idag men hon har blivit väldigt ojämn och fått svårt med koncentrationen - hon vill hellre jaga, jaga, jaga osv... Gissa vilka problem det leder till när det gäller färska slag som korsar det förhållandevis gamla spåret efter det djur du just då helst av allt i världen vill få tag i? Jag kan oftast läsa henne och bryta men det ger en "viss" osäkerhetskänsla!

Du har i dagsläget en klar fördel med Loke framför hundar som används omväxlande till vanlig jakt och eftersök - varför ta bort den?

MVH

K9

Hm... Värt att fundera över. Loke är 5 år gammal snart och har börjat mogna i sitt sätt, jag tror att han kommer att kunna skilja jakt från spår. Men det jag PRIMÄRT är ute efter är att ha koll på vad han håller på med vid etrt släpp under eftersök.

Nåja, jag var ute i förra helgen och lät honom smita omkring fritt och jag kunde konstatera att han är oduglig som fri kortdrivare. Eftersom han aldrig lyfter nosen från backen kunde han inte ta vindvittring och leta rätt på eget vilt. Och eftersom han är så förarnära var söket rent katastrofalt, han var regelmässigt inom hagelhåll. Ocvh hittade han ett spår som var fräscht snokade han vidare på det i 200 m och kom tillbaka för att kolla vart husse tog vägen. :rolleyes: Notera att så gör han INTE vid släpp på spårat spår...

Killen vill helt enkelt ha ett färdigt spår att arbeta med och blir det hett gör han sitt jobb när man släpper. Det blir DÅ jag kommer att ha nytta av Astron, om han avslutar själv skäller han en liten stund och sedan går han till husse och VÄGRAR visa var viltet ligger. En omvänd bringselrapportör, alltså :rolleyes: Det är därför, mest, som jag vill kunna sätta en waypoint när jag hör honom skälla eller där Astron visar att han har varit stationär en längre tid.

Så, det kommer nog att bli som du säger, för så är hunden skapt.

• 7 months later...
Publicerat

Mvh/ Jansson

har problem... sitter på jobbet nu ja å min polare båda har astro 220... och detta funkar inte..flera försök... kör i väg pilen typ till skogen trycker Mark väljer symbol mm..sen spara.. men waypointen hamnar där ja befinner mig???????? va fan e de som e galet??...HJÄLP!!!!

Publicerat
har problem... sitter på jobbet nu ja å min polare båda har astro 220... och detta funkar inte..flera försök... kör i väg pilen typ till skogen trycker Mark väljer symbol mm..sen spara.. men waypointen hamnar där ja befinner mig???????? va fan e de som e galet??...HJÄLP!!!!

de löste sig till slut... pilade iväg sen trycka enter istället för mark,sen enter ingen...spara....fan va enkelt när man kan!! :blink:

GO Natt!!

Publicerat
de löste sig till slut... pilade iväg sen trycka enter istället för mark,sen enter ingen...spara....fan va enkelt när man kan!! :blink:

GO Natt!!

men för helvete de va ju de jansson skrev.... ganska trött i mössan nu....zzz zzz zz