Publicerat December 21, 200817 yr För ett tag sedan köpte jag ett nytt kikarsikte (Bushnell Elite 4200 2.5-10*50) efter bl.a. goda råd från här från forumet och är mkt nöjd. Att köpa nytt sikte hade en trevlig bieffekt. Min pappa blev sugen på att köpa nytt (eller beg) sikte till sin .308W. Detta är välbehövligt! Nu funderar jag på vad som passar honom. Det är främst tänkt främst till rådjur men också älg och gris. Han närmar sig pensionen så han har många jaktår kvar och behöver ett sikte som kan följa med honom nu när han blir äldre. Han är inte så byteshungrig utan vill endast skjuta under optimala förhållanden (< 80m stillastående och bredsida.) Mängden jaktillfällen per år gör det inte befogat att lägga ut några större summor utan ett tak på ca 4000:- känns rimligt. Har ni några idéer? Aimpoint? (i så fall vanligt eller *2) Kikarsikte med låg förstoring? Andra alternativ? Beg. eller nytt? Tacksam för hjälp!
Publicerat December 21, 200817 yr Kanske en begagnad lågförstorande kvalitets kikare typ Helia eller Zeiss.
Publicerat December 21, 200817 yr En beg 1,5-6X42 vore väl kalas!!! Vill han ha ett nytt smidigt sikte så finns Sightron 2,5-10/32 som inte väger mycket alls, generalagent Lightforce.se, eller varför inte klassikern Leupold 2-7/32, väger åxå lätt, går att montera lågt. Kolla Torsbo handels, dom har skitmycket beg. sikten.
Publicerat December 21, 200817 yr deffentivt begangnat, någon gammal kvalitets kikare. En fast 4 tycker jag är lagom till 80 m, mindre å tänka på...
Publicerat December 22, 200817 yr Kolla Meopta, 2-8x42, 4295:- på Torsbo handels. Ska ju vara kanonkvalitet till bra pris. Monterade på en 3-12x50 på min 6,5:a i helgen, kan ju inte uttala mig så mycket än, men verkar vara jävla fin optik, exakta klick när jag sköt in.
Publicerat December 22, 200817 yr Författare Tack för tipsen. Jag ska kolla lite med far vad han säger. Meoptan ser ju trevlig ut. När jag har läst runt på forumet innan är det ända negativa jag har hört att den skulle ha kort ögonavstånd, men det är väl inte hela världen på en .308a. Jag såg också när jag kollade runt på torbohandels.com attt de hade ett tre år gammalt Zeiss Diavari ZM 1,6-6*42 som var något dyrare än fyratusen men ändå. Detta sikte föranleder en idiotfråga hos mig som inte kan detta med fästen. Vad innebär "skena", och vad innebar skena då man har weaverfästen?
Publicerat December 22, 200817 yr Vad innebär "skena", och vad innebar skena då man har weaverfästen? Det innebär att det sitter en skena längs undersidan på tuben, länkar en bild med skenmontage Skenmontage Sen en bild på traditionellt montage "Vanligt montage" Tyskarna är lite insöade på det här med skenmontage, men det finna även en del sneseglare i Sverige också. Det är för jävla snyggt, men om det innefattar några fördelar vet jag inte. Finns säkert andra som kan svara på. För att återgå till din första fråga. Meopta är inte alls tokig, har själv haft en 3-12x50. Men är det mestadels dagjakt det är frågan om skulle jag nog sätta en slant på en Leupold 2-7x33.
Publicerat December 22, 200817 yr En negativ erfarenhet utöver ögonavstånd på Meopta är de repkänsliga tuberna. Inget annat fabrikat ser så skabbigt ut efter ett montage som Meopta. Dock är optiken helt OK, tror det är betydligt bättre skymningsvärde på en 2,5-8x42 än motsvarande vxII 2-7x33. (utan att kolla fakta dock)
Publicerat December 22, 200817 yr Helt klart bättre optik i Meoptan än Leupold V-xII, men å andra sida väger den mer. Sen beror ju på vad han har för ringar sitter på nu, eller om han ska byta hela montaget när han ändå håller på. Se till att skaffa bra fästen!!!! Stål!!! Lika viktigt som siktet!!!
Publicerat December 23, 200817 yr Inhandlade ett styck "Gubbsikte" till min far för några månader sedan. Vart någon av Nikons lite billigare modeller 3-9x40 eller om det var 50. Tror det gick på strax över 3.000 pix och gubben var asnöjd! Har dock inte sett det själv ännu men papsen som nyligen fyllt 70 godkände det iaf så Nikons budgetmodell funkar för den tänkta åldersgruppen Har för mej att det var typ 15-20 års garanti med men jag är lite osäker på det, iaf så var det inget sunksikte. Mvh!
Publicerat December 26, 200817 yr Författare Ja Nikon har jag av någon anledning inte ens tänkt på. De lär ju ha ganska bra optik. Den lokala handlaren har ett beg. Helia 1.5-6*42 av okänd ålder inne för 2700:- och det är ju också något att fundera på. Vi får se vad det blir... Tack för flera bra synpunkter. God forsättning!
Publicerat December 26, 200817 yr Ja Nikon har jag av någon anledning inte ens tänkt på. De lär ju ha ganska bra optik. Den lokala handlaren har ett beg. Helia 1.5-6*42 av okänd ålder inne för 2700:- och det är ju också något att fundera på. Vi får se vad det blir... Tack för flera bra synpunkter. God forsättning! Ser Helian fräsch och bra ut så slå till!!!
Publicerat December 26, 200817 yr Vad är det för jakt som gubben bedriver? Är det vakjakt eller är det drevjakt? Vad gäller aimpointar så gillar jag dem, men det ser jag som ett drevjaktsikte och ALDRIG ett två gångers. Tycker det är mycket okvaificerat pipande om kort ögonavstånd. Kort ögonavstånd är ju perfekt, för då har man mycket större synfält. På standardkalibrar är detta mycket sällan ett problem. Men rent generellt låter det ju som om en europeisk begagnad 1,6-6x42 hade passat gubben perfekt. Håkan
Publicerat December 26, 200817 yr Författare Är det vakjakt eller är det drevjakt? Det är båda delar men en klar övervikt av vaktjakt.
Publicerat December 26, 200817 yr Ett av mina favorit sikten är mitt weawer grand slam 3-10 +50 otroligt prisvärt ,kan varmt rekommendera ett sådant....
Publicerat Januari 5, 200917 yr Det är båda delar men en klar övervikt av vaktjakt. I så fall kan du/han nog inte hitta mer bang for the buck (förlåt vitsen) än ett Meopta, varför inte 3-12*50? Stor glugg ger ett bra ljusinsläpp, vilket passar gamla ögon (eller lasradeögon som mina) perfekt. Glasbitarna är toppklassiga och tyska fyran är ett utmärkt riktmedel! Kostar 5900 på Torsbo som nytt, så ett beggat i bra skick borde komma in under 4000.
Publicerat Januari 5, 200917 yr Tycker nog inte gubben ska välja Meopta 3-12/50 till vanlig älgjakt, har själv ett sådant och på lägre förstoringar är det ganska kraftig tunneleffekt, däremot är det fin optik och kanon till vaktjakt. Dessutom tungt, 740g. Skulle hellre kika på 2-8x42, smidigare och 8x ska väl räcka till normal vaktjakt. Dessutom billigare..........
Publicerat Januari 5, 200917 yr Läste i ngn jakttidning om att när man blir äldre så orkar inte pupillen vidga sig lika mkt så därför har man ingen nytta av 56 lins för man kan inte utnyttja det iaf. ska kolla imorron om jag kan hitta artikeln. Så mitt tips är att gå ner till t.ex. 42 lins så fungerar det också mkt bättre vid drevjakten och man kan titta på sikten av lite bättre kvalitet. Lycka till Fredrik
Publicerat Januari 6, 200917 yr Läste i ngn jakttidning om att när man blir äldre så orkar inte pupillen vidga sig lika mkt så därför har man ingen nytta av 56 lins för man kan inte utnyttja det iaf. ska kolla imorron om jag kan hitta artikeln.Så mitt tips är att gå ner till t.ex. 42 lins så fungerar det också mkt bättre vid drevjakten och man kan titta på sikten av lite bättre kvalitet. Lycka till Fredrik Det var en synnerligen misslyckad artikel som skrev i Svensk Jakt för några år sedan. Riktigt dålig var den och den har starkt ristat sig in i folks minne. Det är delvis sant att förmågan att utidga pupillen minskas, men den är individuell så en del kan får den rätt stor. En ung frisks människas pupill kan max bli ca 7mm (i vissa fall upp till 8) Har man då en 8x56 som ger 7mm utgångspupill så förlorar man 25% ljus om man ligger en millimeter fel. Alltsåledes är större utgångspupill än den pupill man har faktiskt att föredra. Utgångspupillen är objektiv delat med förstoringen. Ett kikarsikte med 56 lins går ofta att skruva upp till 12X. Då har vi en utgångspupill på 4,6mm, det kan de flesta gamlingar använda. (hela den dåliga artiklen utgick från att man bara kör på 8 eller 9 gångers förstoring) Extremkikare 6-24x72 som ett otal besservissrar på mässor informerat mig om att jag inte kan utnyttja eftersom man aldrig har nytta av en frontlins som är större än 56mm har en utgångspupill på 24x på 3mm På 12X har den 6mm. Men om vi återgår till ursprungsfrågan om vilket sikte som är lämpligt för gubben så vidhåller jag nog att ett 1,5-6x42 är ett vettigt allroundsikte. Men en omtimering av innehavet hade deffinitivt varit vridmontage och flera sikten. Håkan