Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Blyförbud vid sportskytte - vem jobbar med att stoppa detta?

Featured Replies

Publicerat

Som sagt, något ärkepucko slängde ett blyförbud i ansiktet på oss för ett bra tag sedan men jag ser ingen som bestrider detta längre.

Vad gör ni för att återinföra bly vid sportskytte?

Det måste väl vara bevisat oändligt antal gånger nu om blyets (o)påverkan i naturen av sportskytte.

Surt regn är väl faktor 1000 eller så...

Vad gör ni?

Under mina år som skytt i England så hörde vi om blyförbudet i sverige och de skakade på huvudena. Stål är (eller åtminstonde var då) förbjudet vid sportskytte ur säkerhetsvinkel. Ett vådaskott i backen med blyhagel så stannar allt hagel i backen medans stål tenderar att sprätta runt ganska bra. Dessutom så har det så pass mycket sämre performance vid avstånd att det inte längre går att skjuta.

- Återinför blyhagel vid sportskytte!

Publicerat
Som sagt, något ärkepucko slängde ett blyförbud i ansiktet på oss för ett bra tag sedan men jag ser ingen som bestrider detta längre.

Vad gör ni för att återinföra bly vid sportskytte?

Det måste väl vara bevisat oändligt antal gånger nu om blyets (o)påverkan i naturen av sportskytte.

Surt regn är väl faktor 1000 eller så...

Vad gör ni?

Under mina år som skytt i England så hörde vi om blyförbudet i sverige och de skakade på huvudena. Stål är (eller åtminstonde var då) förbjudet vid sportskytte ur säkerhetsvinkel. Ett vådaskott i backen med blyhagel så stannar allt hagel i backen medans stål tenderar att sprätta runt ganska bra. Dessutom så har det så pass mycket sämre performance vid avstånd att det inte längre går att skjuta.

- Återinför blyhagel vid sportskytte!

+1

Publicerat

Nu är jag ingen sportskytteexpert så ni får ta mitt svar med en nypa salt.

Vi har drivit blyfrågan mycket hårt och då främst eftersom det inte funnits godtagbara alternativ och det finns en djuretisk aspekt på det hela. När det gäller sportskyttet så är jag fullt medveten om att bly är att föredra men jag uppfattar nog ändå att problemen vid sportskytte med stål är betydligt mindre än vid jakt.

Jag har helt enkelt inte uppfattningen att våra medlemmar driver denna fråga särskilt hårt. Dessutom finns det åtmindstonde fyra andra förbund som sysslar med sport- och pistolskytte, jag kan tycka att de borde ha tagit i frågan om det varit ett stort problem. Nu uppfattar jag det snarare som att de försöker fasa ut blyet ytterligare.

Det finns oändligt många bollar att springa på och vi måste prioritera. I denna fråga tror jag att vi helt enkelt har jobbat med bly vid jakt då det varit det stora problemet. Är du medlem och vill driva frågan så är det bara att skriva en motion eller på annat sätt göra frågan hörd. För idag så uppfattar vi nog inte detta som ett säörskilt stort problem för våra medlemmar.

Publicerat

Stål vid trap och skeet är nog tämligen accepterat nuförtiden i Sverige. Har aldrig hört något negativt om stål från skyttarna. (Numera är dock inte min kontakt med hagelskyttet lika frekvent som förr). Du kan ju höra med sportskytteförbundet.

Övergången till stål är nog också en kompromiss med miljörörelsen som anser att ALLT bly ska bort överallt. Eftersom bly KAN vara skadligt. Skulle nog tro att andra länder kommer att följa efter.

Stålhagel vid sportskytte fungerar bra, värre är det med blyet i kulammunition. Där är det svårare med ersättningsmaterial.

Tål inte bössan stål (vilket jag tror den gör) får du väl köpa en ny.

Publicerat
Nu är jag ingen sportskytteexpert så ni får ta mitt svar med en nypa salt.

Vi har drivit blyfrågan mycket hårt och då främst eftersom det inte funnits godtagbara alternativ och det finns en djuretisk aspekt på det hela. När det gäller sportskyttet så är jag fullt medveten om att bly är att föredra men jag uppfattar nog ändå att problemen vid sportskytte med stål är betydligt mindre än vid jakt.

Jag har helt enkelt inte uppfattningen att våra medlemmar driver denna fråga särskilt hårt. Dessutom finns det åtmindstonde fyra andra förbund som sysslar med sport- och pistolskytte, jag kan tycka att de borde ha tagit i frågan om det varit ett stort problem. Nu uppfattar jag det snarare som att de försöker fasa ut blyet ytterligare.

Det finns oändligt många bollar att springa på och vi måste prioritera. I denna fråga tror jag att vi helt enkelt har jobbat med bly vid jakt då det varit det stora problemet. Är du medlem och vill driva frågan så är det bara att skriva en motion eller på annat sätt göra frågan hörd. För idag så uppfattar vi nog inte detta som ett säörskilt stort problem för våra medlemmar.

Inte för att vara negativ nu men... det känns väldigt mycket som att att SJF vill att medlemmarna gör jobbet åt er, och det är väl iofs bekvämt.. Du klagar på att vi medlemmar inte hörs, organiserar oss och protesterar.. men... är det inte det NI är till för..? Att föra vår samlade röst till rätt plats?

Och vad gäller sportskytte och blyförbud.. jaa.. nu "forskas" det ju ganska ordentligt på lerduvornas material, hur långt det sprids och dess inverkan på miljön =) Så, blyförbudet är nog bara början =)

Publicerat

Kapten Krok: Vi har knappt 100 anställda och cirka 5000 förtroendevalda. Givetvis måste vi alla dra vårt strå till stacken och det finns uppgifter som passar de olika kategorierna olika bra. Ungdomsarbete är något som blir ganska kostnadsineffektivt om det ska göras med personal. Ska vi uppvakta myndigheter i blyfrågan så ser jag det som en uppift för personalen.

Vi ska komma ihåg att vi lagt ned ett enormt jobb i blyfrågan. Vårt lobbyarbete i denna fråga tror jag var en av huvudanledningarna till att SJF var nominerade som årets svenska lobbyorganisation under Almedalsveckan i somras. Sedan vet jag inte när och var jag klagat på att "ni" inte organiserat er eller protesterat?

Min bedömning av läget idag är att om vi för hårdhänt skulle driva kravet om blyet åter i sportskyttet så får vi ett nytt blyförbud för all ammunition på halsen direkt. Nu har vi en frivillig överenskommelse men vi ska komma ihåg att en majoritet av tjänstemännen på departement och en mycket bred majoritet i vissa partier vill ha bort blyet helt. Trampar vi då det minsta snett så blir det blyförbud i all ammo, inklusive kulammunitionen. Att det sedan inte finns fakta som belägger blyets farlighet är inget hinder i politiska sammanhang. Så idag är jag övertygad om att det bästa för jägarkåren sett i ett större perspektiv är att ligga lågt i sportskyttefallet och få behålla blyet i jaktammunition. Tycker mina medlemmar annorlunda så ska jag givetvis med kraft driva "blyet åter i sportskyttet". Men som tidigare sagts, det här är första gången någonsin jag fått den signalen...

Publicerat

För ett antal år sedan när stålhagel skulle införas var det stor oro i skytteleden. Oro för om vapnen skulle hålla, oro för rikoschetter och oro för dålig skottverkan i duvorna.

Punkt för punkt har det visat sej fungera nöjaktigt med stål. (Och det är ju lika för alla vad beträffar skottverkan). De som oroar sig för rikoschetter kan skaffa skyddsglasögon, fast jag aldrig sett någon gjort det.

Nej att försöka få tillbaka bly inom sportskyttet är nog helt dödfött, både som tanke och att spilla energi på. Har inte läst något sådant krav eller ens diskussioner på något forum förräns nu i dagarna så kravet från medlemmarna på SJF är nog minimalt. Dessutom är SJF:s medlemmar väl i första hand jägare?

Linkis har gjort en helt riktig analys, tycker jag.

Publicerat
Kapten Krok: Vi har knappt 100 anställda och cirka 5000 förtroendevalda. Givetvis måste vi alla dra vårt strå till stacken och det finns uppgifter som passar de olika kategorierna olika bra. Ungdomsarbete är något som blir ganska kostnadsineffektivt om det ska göras med personal. Ska vi uppvakta myndigheter i blyfrågan så ser jag det som en uppift för personalen.

Vi ska komma ihåg att vi lagt ned ett enormt jobb i blyfrågan. Vårt lobbyarbete i denna fråga tror jag var en av huvudanledningarna till att SJF var nominerade som årets svenska lobbyorganisation under Almedalsveckan i somras. Sedan vet jag inte när och var jag klagat på att "ni" inte organiserat er eller protesterat?

Min bedömning av läget idag är att om vi för hårdhänt skulle driva kravet om blyet åter i sportskyttet så får vi ett nytt blyförbud för all ammunition på halsen direkt. Nu har vi en frivillig överenskommelse men vi ska komma ihåg att en majoritet av tjänstemännen på departement och en mycket bred majoritet i vissa partier vill ha bort blyet helt. Trampar vi då det minsta snett så blir det blyförbud i all ammo, inklusive kulammunitionen. Att det sedan inte finns fakta som belägger blyets farlighet är inget hinder i politiska sammanhang. Så idag är jag övertygad om att det bästa för jägarkåren sett i ett större perspektiv är att ligga lågt i sportskyttefallet och få behålla blyet i jaktammunition. Tycker mina medlemmar annorlunda så ska jag givetvis med kraft driva "blyet åter i sportskyttet". Men som tidigare sagts, det här är första gången någonsin jag fått den signalen...

Det var inte enbart dig jag syftade på, utan jag får sånna signaler i alla interjuver jag läst. Jag tror ni borde arbeta mer lokalt efter regionala mål och satsa på att träffa så många medlemmar lokalt som möjligt. Det är bara att inse att folk gör inget ideellt eller på eget initiativ längre. Men blev man kallad på möten på det lokala kontoret så skulle i alla fall jag delta. För att diskutera blyförbud och allt annat av intresse, något som era anställda på de lokala kontoren sedan kan ta vidare gemensamt med övrika lokala kontor och ledning.

Kort och gott tror jag att ni behöver träffa, och prata med, era medlemmar mer än vad man gör idag. Det känns som att ni tar vissa beslut på egna initiativ enligt vad ni antar att vi vill, snarare än göra det ni är till för - att vara en röst för sveriges jägare.

Jag vet att ni gör oerhört mycket bra, och det är ingen lätt uppgift ni har. Men det är också konstruktiv kritik jag kommer med - och ta det inte personligt =) Att ni inledde samarbete med oss här är ju ett jättebra initiativ och kanske en bra början på en djupare dialog med era medlemmar. Vi får hoppas på det =)

Publicerat

Jag tror du har mycket rätt i det du skriver Kapten. Det är också ett ökande problem. För inte alltför länge sedan hade vi lång tid på oss att ha en uppfattning. Vi kunde ta den ett varv på kretsårsmötet sedan till länsstämman och avslutningsvis på årsstämman. Idag handlar det om mycket mycket snabbare beslut än så. Se bara på det senaste från Carlgren, regional förvaltning av rovdjur, vargjakt och inplantering - genetik ska vara klart från NV på drygt en månad. Vi har inte en chans att hinna köra sådana frågor ett varv genom hela organisationen.

Det finns alltid en risk med att tjänstemännen tolkar sina medlemmar fel men den får vi nog i hög utsträckning leva med. Detta är ett sätt, och vi jobbar med fler, att snabbt kunna höra varthän det bär. Ett generellt problem med denna typ av frågor är också att medlemmen gärna tänker enbart på frågan i sig utan att se den i ett vidare perspektiv. Vi vet nog ganska väl vad våra medlemmar tycker i enskilda symbolfrågor men problemet kommer då vi måste prioritera och kanske offra en fråga för att få igenom två andra. I dagens politik och lobbyarbete så är det ett mycket invecklat spel och tjuv och rackarspel så inga frågor kan drivas som enbart en ren sakfråga. Man får väva in den i ett sammanhang och sedan gäller det att växla ut så mycket gott för våra medlemmar som möjligt ur en komplicerad process.

Publicerat

Från centralt håll arbetar vi idag en hel del med blyfrågan, när det gäller jakt och övningsskytte för jakt. När det gäller sport- och annat tävlingsskytte skall vi inte slå oss lika mycket för bröstet, men ändock mer än Skyttesportförbundet. Bland organisationerna som sysslar med tävlingsskytte är det Svenska Pistolskytteförbundet som gjort mest, med Skyttesportförbundet (tidigare Sportskytteförbundet) knappast agerat alls. Det finns mer sport-/tävlingsskytte än hagel... och där hade vi som nu sysslar med sådana aktiviteter varit riktigt illa ute om det blivit ett blyförbud eller höga straffskatter. Vi som dunkar tusentals skott som träning per år såg inte direkt fram mot en straffskatt på 8:- per skott när det saknas alternativ, om vi säger så...

Publicerat
  • Författare
För ett antal år sedan när stålhagel skulle införas var det stor oro i skytteleden. Oro för om vapnen skulle hålla, oro för rikoschetter och oro för dålig skottverkan i duvorna.

Punkt för punkt har det visat sej fungera nöjaktigt med stål. (Och det är ju lika för alla vad beträffar skottverkan). De som oroar sig för rikoschetter kan skaffa skyddsglasögon, fast jag aldrig sett någon gjort det.

Nej att försöka få tillbaka bly inom sportskyttet är nog helt dödfött, både som tanke och att spilla energi på. Har inte läst något sådant krav eller ens diskussioner på något forum förräns nu i dagarna så kravet från medlemmarna på SJF är nog minimalt. Dessutom är SJF:s medlemmar väl i första hand jägare?

Linkis har gjort en helt riktig analys, tycker jag.

Att det inte fungerar med stålhagel på längre håll det vet alla som skjuter lerduvor. Varför tror du det inte anordnas några internationella tävlingar i detta avlånga land?

Skyddsglasögon används mycket flitigt då det är ganska jobbigt med att få skit i ansiktet när man skjuter låga inkommande duvor eller i motvind.

Dock tycker jag att sverige har blivit aldeles för fjolligt i sitt regelverk. Jag vet att det kan vara skadligt för ankor att äta blyhagel men hur kul är det att skjuta en gås med stål och sedan behöva avliva den efter den har slagit i backen. Det tycker i alla fall jag är oetiskt!

Nej, mer stake och riv ifrån de saker som är uppenbarligen bara ett spel för galleriet och statistiken!

Vidare så behöver väl också jägare träna på både viltmål och lerduvor?... Är det då inte en del av jakten?

Publicerat
Att det inte fungerar med stålhagel på längre håll det vet alla som skjuter lerduvor. Varför tror du det inte anordnas några internationella tävlingar i detta avlånga land?

Ingen aning om internationella tävlingar. Jag har bara sett trap o skeetbanan hemmavid. Men är inte Olympiska grenar undantagna från ståltvånget? (Någon som vet?)

Skyddsglasögon används mycket flitigt då det är ganska jobbigt med att få skit i ansiktet när man skjuter låga inkommande duvor eller i motvind.

Återigen, hemmavid har ingen skyddsglas. Men i så fall ännu mindre risk med stål.

Dock tycker jag att sverige har blivit aldeles för fjolligt i sitt regelverk. Jag vet att det kan vara skadligt för ankor att äta blyhagel men hur kul är det att skjuta en gås med stål och sedan behöva avliva den efter den har slagit i backen. Det tycker i alla fall jag är oetiskt!

Bly är väl tillåtet för jakt utom i våtmarker? Och för våtmarker finns väl alternativhagel?

Nej, mer stake och riv ifrån de saker som är uppenbarligen bara ett spel för galleriet och statistiken!

Så sant, så sant. Men övertyga politikerna istället!

Vidare så behöver väl också jägare träna på både viltmål och lerduvor?... Är det då inte en del av jakten?

Jojomänsan - på trap o skeetbanan med stål går finfint att åtminstone träna lerduvor.

Jag tror bestämt du är lite grinig idag? B)

Publicerat
  • Författare

Svarade bara allmänt, inte direkt mot dig stadsbo B)

Olympiska grenar är undantagna men du måste ha tävlingslicens eller vad det nu heter i sverige...

Och ja, jag är lite vresig på alla dessa regler och förbud som inte känns riktigt helt genomtänkta.

Men om allt blir som jag har tänkt mig så får jag en egen layout hos mig snart med auto kastare och fjärrkontroller!

Ganska nice med egen sporting 80 meter från huset! Synd bara att kastarna är så attans dyra bara...

Sen får jag väl ha några patroner stål i fickan om nu någon mot förmodan skulle komma och kontrollera vad jag skjuter med :P

p.s Mina grannar tycker inte alltid om mitt övningsskytte hemma men några gårdsöl då och då löser detta...

Publicerat

Jag kan nästan ingenting om sportskytte så jag ska nog låta er som är insatta och kunniga diskutera sakförhållanden. Jag vill dock bara vara en smula obstinat och anmärka på frasen:

Jag förstår frustrationen över att en fråga behandlas utan fullständigt faktaunderlag och att det blir politisk sandlåda av en i detta sammanhang ganska enkel fråga. Det är dock dagens verklighet och är det något jag lärt mig på de få år jag jobbat som "lobbyist" så är det att stake och riv kommer att sabba alla chanser. Jägarna framhåller ofta de franska bönderna som en förebild och jag får åtminstonde ett par gånger i veckan förslag på mer eller mindre spektakulära aktioner i stockholm, främst då i rovdjursfrågan. Vi ska dock komma ihåg att politiker är enbart människor och de är ofta extremt långsinta. Att slå vilt omkring sig i denna fråga är jag övertygad om skulle ge oss någon form av "kickback" på blyanvändningen under jakt.

Publicerat
  • Författare
Jag kan nästan ingenting om sportskytte så jag ska nog låta er som är insatta och kunniga diskutera sakförhållanden. Jag vill dock bara vara en smula obstinat och anmärka på frasen:

Jag förstår frustrationen över att en fråga behandlas utan fullständigt faktaunderlag och att det blir politisk sandlåda av en i detta sammanhang ganska enkel fråga. Det är dock dagens verklighet och är det något jag lärt mig på de få år jag jobbat som "lobbyist" så är det att stake och riv kommer att sabba alla chanser. Jägarna framhåller ofta de franska bönderna som en förebild och jag får åtminstonde ett par gånger i veckan förslag på mer eller mindre spektakulära aktioner i stockholm, främst då i rovdjursfrågan. Vi ska dock komma ihåg att politiker är enbart människor och de är ofta extremt långsinta. Att slå vilt omkring sig i denna fråga är jag övertygad om skulle ge oss någon form av "kickback" på blyanvändningen under jakt.

Tackar för svaret.

Det jag är orolig för är att det fortskrider till andra områden...

Snart är väl också lerduvorna hälsofarliga och krut är giftigt.

Det jag menar om "mer stake" gäller väl oss jägare och sportskyttar i första hand. Jag förväntar mig inte att någon annan skall komma och lösa alla problem vi har... Det har vi ju politikerna till! ;)

Jag är ledsen om ni på SJF får ta lite mög här men i slutändan har vi ändå troligen samma mål!

Jag skall nu bestrida blyförbudet i lönndom hemma med att ta mig ett "järn" ;)

Publicerat

håller med, hade mycket hellre skjutit med bly, dessutom e det lite skonsammare mot vapnet. Stålets nackdelar märks tydligt när skotthållen blir 40 50 m (sporting, inte jakt) Detta bidrar även till att sverige inte kan hävda sig så bra på tex VM, eftersom england skjuter med 28 g bly i patronerna...

Helt klart för att vi ska skjuta bly!

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.