Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Järv

Featured Replies

Publicerat

Hur ser Jägarförbundet på Jakt på Järv? Den utgör ju oxå en stor åverkan på viltet här uppe? Rensar villt bland renar osv. Är bara nyfiken, då det är en ganska het debatt om Vargen så är jag intreserad på hur lednin o personal på SJF ser på detta med Järv.

Publicerat

Järven är för Jägareförbundet ett okontroversiellt rovdjur. För rennäringen är den något helt annat men för viltet spelar den mindre roll. Iofs kan man väl hävda att om vi har mindre järv i sameland kanske vi kan ha mer lo eller björn, men jag tror det är en smula långsökt.

Enligt alla rapporter jag sett så är järvens påverkan på viltet ganska minimal. Järven i skogslandet är dock extremt beroende av jägarna då den i mycket stor utsträckning lever på räntorna från älgjakten under höst och vinter.

Vår grundinställning är dock solklar. Finns det underlag för järvjakt så ska den jagas. Allt vilt ska förvaltas med jakt, allt annat är bara slöseri.

Publicerat
  • Författare

Oki då vet jag. Var som sagt bara nyfiken. Om man fråger de renägande samerna så vet man till 100% vilket svar man får Järven ska bort.

Publicerat

Järven är i hög grad beroende av renen och jag har själv sett vilken förödelse de kan ställa till med i en renflock vid rätt snöförhållanden. Så jag kan förstå renägarnas åsikter till viss del.

Men för viltet så spelar nog järven mindre roll.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.